Ce spune inspectorul general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Constanţa, Sorin Mihai, despre cele mai importante modificări ale proiectului Legii Educației
Publicat de Doina Sirbu, 3 august 2022, 11:10
Care sunt cele mai importante modificări ale proiectului Legii Educației de care trebuie să ținem cont în noul an scolar? Despre acest subiect a vorbit Sorin Mihai, inspector general al Inspectoratului Școlar Judetean Constanța.
O lună a mai rămas până la dechiderea noului an şcolar, aşadar pregătirile în fiecare unitate şcolară din judeţ sunt o prioritate. Astăzi, profesorul Sorin Mihai, inspectorul general al Inspectoratului Şcolar Judeţean ne răspunde la una dintre întrebările momentului.
Care sunt cele mai importante modificări ale proiectului Legii Educaţiei din punctul dumneavoastră de vedere?
“În ceea ce priveşte educaţia timpurie, creşele, aşa cum a demarat proiectul, vor face parte din Sistemul Naţional de Învăţământ Preuniversitar, iar în localităţile în care nu există creşe, pot fi dezvoltate servicii de educaţie timpurie complementare de tip LudoTech, grup de joacă, grădiniţe comunitare care vor fi structuri ale unităţilor de învăţământ sau ale centrelor de zi din localităţile limitrofe. În privinţa învăţămânului secundar superior, liceal, acesta se va derula în licee teoretice, licee vocaţionale şi dacă până aici nu nicio surpriză, discutăm şi despre liceele profesionale. Aceste licee profesionale vor îngloba ceea ce ştim acum că se numeşte învăţământ profesional şi tehnic. De asemenea, va fi reglementat şi transferul între cele trei filiere aşle învăţământului secundar superior şi vor fi nişte testări care vor fi axate pe competenţe şi transferurile vor fi făcute în funcţie de numărul de locuri existente. Foarte important de adus în discuţie este faptul că pot fi înfiinţate consorţii şcolare şi consorţii de învăţământ dual. Administraţia publică locală poate decide înfiinţarea consorţiilor şcolare care reprezintă parteneriate contractale între unităţile de învăţământ acreditate, pot fi utilizate în comun resursele unităţilor de învăţământ care se află în consorţiu”, a declarat inspectorul general Sorin Mihai.
Să ne aşteptăm la modificări şi în ceea ce priveşte educaţia incluzivă?
“Vor fi cinci niveluri de sprijin incluziv, în funcţie de specificul dizabilităţilor, al nevoilor speciale, al tulburărilor specifice de învăţare şi aceste niveluri vor fi finanţate adecvat. Pentru nivelurile 1,2, se va asigura finanţare majorată cu 75% faţă de costul standard, iar pentru nivelurile 3,4, va fi o finanţare majorată cu sută la sută”, mai spune inspectorul general Sorin Mihai.
Se vorbeşte foarte mult despre Şcoala din spital, un proiect dedicat copiilor care a nevoie de o perioadă lungă de spitalizare. Despre ce este vorba mai exact?
“Şcoala din spital va funcţiona în cadrul unităţii saniare în care aceştia sunt internaţi şi va fi organizată în cadrul Universităţilor de Medicină şi Farmacie. Un element de noutate este, de asemenea, portofoliul educaţional care cuprinde catalogul electronic, evaluări de profil şi recomandări de recuperare, diplome, certificate sau alte înscrisuri obţinute în urma evaluării competenţelor dobândite sau a participării la activităţile de învăţare. Acest portofoliu educaţional este elementul central al evaluării învăţării. Se va utililiza începând cu grupa mijlocie din grădiniţă şi va fi obligatoriu pe tot parcursul invăţământului preuniversitar”, precizează inspectorul general Sorin Mihai.
Ce ar trebui să ştim şi despre Evaluările Naţionale? Ce noutăţi avem în această sferă?
“Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare va înfiinţa o bancă de instrumente de evaluare unică. La finalul grupei mari a grădiniţei, cadrul didactic va întocmi un raport de evaluare a competenţelor cognitive, emoţionale şi sociale ale copilului. La finalul clasei pregătitoare şi a clasei I, cadrul didactic va întocmi un raport descriptiv de evaluare, a dezvoltării fizice, socio-emoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, a abilităţilor de citit, de scris, de calcul matematic, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare. La acest moment, la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a, elevii vor susţine evaluări naţionale scrise obligatorii la limbă şi comunicare, matematică şi ştiinţe. Rezultatele vor fi trecute în portofoliul educaţional al elevului. În ceea ce priveşte Evaluarea Naţională, o modificare semnificativă care se doreşte să apară odată cu promulgarea acestei legi a învăţământului preuniversitar este dată de faptul că se vor putea organiza concursuri de admitere la colegiile naţionale pentru maximum 90% din numărul de locuri, restul locurilor fiind ocupate prin repartiţie computerizată în urma susţinerii Evaluării Naţionale, aşa cum avem şi la acest moment”, mai spune inspectorul general Sorin Mihai.
Cu siguranţă, şi examenul de Bacalaureat are numeroase modificări ce trebuie evidenţiate!
“În privinţa examenului de Bacalaureat, de asemenea, sunt modificări importante şi modificările sunt raportate la la probele de Bacalaureat. Proba va fi probă scrisă unică de evaluare a competenţelor la disciplinele cuprinse în trunchiul comun, anume Limbă şi Literatură Română, Matematică, Ştiinţe, Istoria şi Geografia României şi a Europei şi Ştiinţe Socio-Umane. Proba B va consta, de fapt, în două probe de evaluare a competenţelor lingvistice la două linii de circulaţie internaţională. Proba C este proba de evaluare a competenţelor digitale. Proba D este proba scrisă la Limba şi Literatura Maternă şi, tot ca element de noutate, discutăm de o probă E, o probă scrisă, facultativă, specifică profilului sau specializării la alegerea candidatului”, precizează inspectorul general Sorin Mihai.
Am discutat despre Evaluările Naţionale, despre Bacalaureat, dar să ne oprim şi asupra performanţei! Cum va fi ea răsplătită?
“Cuantumul minim al burselor este cuprins în proiectul de lege şi la nivelul burselor de excelenţă discutăm despre o bursă olimpică internaţională de 1000 de lei pe lună, o bursă olimpică naţională de 700 de lei pe lună, în funcţie de nivelul concursurilor şi olimpiadelor internaţional-naţional la care elevii au participat. Bursa de performanţă şcolară este în cuantum minim de 500 de lei pe lună, bursa profesională de 300 de lei pe lună, bursa socială de 300 de lei pe lună. Discutăm de un cuantum minim pentru că poate fi suplimentat de autorităţile publice locale, iar fondul de bursă se alocă unităţilor de învăţământ de la bugetul de stat, în funcţie de numărul de elevi de la învăţământul cu frecvenţă şi acest fond de burse nu poate fi folosit cu altă destinaţie”, declară inspectorul general Sorin Mihai.
Interviu realizat de Silvia Pascale / Foto – arhivă