INTERVIU | Dumitru Chisăliţă, expert în energie, despre criza preţurilor la carburanţi: „Este necesară o campanie de diplomație energetică“
Publicat de , 23 iunie 2022, 13:12
Creșterea prețului la carburanți este un real motiv de îngrijorare. În spatele prețului la pompă, stau și prețurile de la raft, pentru multe produse, iar intervenția statului trebuie să se facă simțită cât mai repede, dar varianta plafonării prețurilor la carburanți, astăzi cu 63 % mai mari decât în aceeași perioadă a anului trecut, nu pare a fi cea mai indicată soluție, este de părere Dumitru Chisăliță, expert în energie.
România pare să fi ajuns într-o situație îngrijorătoare în ceea ce privește prețul carburanților. Dar cum s-a ajuns aici?
Dacă comparăm ziua de ieri, de exemplu, cu ziua de acum un an, creșterea de preț la pompă pentru benzină a fost de 63%, iar în aceeași perioadă creșterea de preț la ţiţei a fost de 64%. Deci, cumva, trendurile care au existat la nivel internațional pe țiței s-au revăzut și în trendurile la benzină din România. Dacă această analiză o facem ţinând seama de cotațiile benzinei, de exemplu, pe diversele piețe europene sau internaționale, vedem că la benzină creșterea a fost mult, mult mai mare, ceea ce indică o continuare a creșterii prețului la benzină și la motorină. Sunt o serie de elemente, elemente care au fost premergătoare conflictului din Ucraina, foarte multe au apărut după apariția acestui conflict, după apariția sancțiunilor pe care Uniunea Europeană le-a impus Rusiei, după apariția embargoului pentru țițeiul rusesc… Toate aceste elemente au făcut să crească semnificativ prețul ţiţeiului și, mai departe, a făcut ca anumite surse care ajungeau în România și în Europa, în general, să nu mai fie în momentul de față disponibile sau anumite rute care erau, de asemenea, sigure în ceea ce privește transportul țițeiului către România și Europa, de asemenea, să intre într-o fază de nesiguranță. În ultimul rând, Marea Neagră, care reprezintă calea de acces a țițeiului importat spre România, practic a fost supusă unor probleme importante, atât din punct de vedere al restricțiilor, din punct de vedere al accesului în zonă, costurilor, deci toate aceste elemente practic au făcut ca costurile să crească foarte mult și, practic, cumva să se reflecte în prețul produselor de la pompă.
Discutăm de sancțiuni economice impuse Federației Ruse, dar iată că și românii sunt afectați. Aceasta dacă ne uităm la prețul de acum, mai mare, în cazul benzinei, cu 63%…
Din păcate, vedem o creștere a cotațiilor produselor benzină și motorină peste cotația produselor de țiței. Dacă până nu demult cele două produse cumva mergeau în tandem, în momentul de față, cererea mult mai ridicată de benzină și motorină face ca această creștere a acestor componente să fie mai ridicate decât la țiței și această situație care o regăsim la nivelul piețelor europene nu se reflectă și la nivelul pieței din România.
Probabilitatea foarte mare este ca și în România să continue creșterea prețului la țiței și la produse petroliere, ținând seama de această evoluție. În același timp, trebuie să vedem că, în momentul de față, mai mult decât oricând este nevoie de o intervenție în stoparea acestor creșteri, pentru că, dacă nu, lucrurile pot să escaladeze într-o direcţie foarte periculoasă.
Ca și în cazul creșterilor de preț la energie, se poate spune că statul este marele câștigător al acestor majorări?
Trebuie să înțelegem că și statul are puține surse din care, într-adevăr, să se alimenteze și mai ales să se alimenteze în mod continuu – acciza și TVA-ul din benzină, motorină și energie în general reprezintă o sursă sigură, cât și o colectare foarte mare. Și atunci statul încearcă să-și acopere aceste cheltuieli prin situația pe care o vedem. Doar că cred că nu este foarte bine pe termen lung să continue cu această practică, deoarece există riscul ca, pe de o parte, să apară probleme sociale în societate, pe cealaltă parte, anumite firme s-ar putea să nu mai aibă cum să continue să funcționeze în aceste condiții și, nu în ultimul rând, trebuie să înțelegem că tot ceea ce înseamnă preț benzină/motorină se reflectă imediat și într-un mod impulsiv în toate celelalte prețuri de mărfuri și servicii.
Până unde credeți că se va ajunge în privința prețului la carburanți?
Este destul de dificil să anticipăm, mai ales în ultimele luni, când de fiecare dată apărea tendința de a spune „mai rău nu se poate“ și timpul a dovedit că se poate. Ce pot să spun este că prețurile și cotațiile pentru benzină și motorină pe piața europeană au evoluat la un nivel superior României. În același timp, putem să vedem că o serie de cantități de produse petroliere care ajungeau în România din unele țări europene posibil să nu mai ajungă urmare a embargoului și a restricțiilor de export a produselor petroliere din aceste țări. Asta va face ca practic, cererea să depășească oferta ori acest lucru poate să determine o creștere până dincolo de pragul psihologic de 10 lei pe litru. Tocmai de aceea cred că nu trebuie să așteptăm neapărat să se întâmple acest lucru. Cred că e nevoie de o intervenție a statului care să limiteze aceste creșteri și practic să protejeze consumatorii casnici și non-casnici din România.
Care ar fi măsurile pe care le considerați indicate într-o astfel de situație, se tot vorbește de plafonare. Credeți că este o variantă în regulă?
Dacă pe energie și gaze naturale cantitatea cea mai mare de energie electrică și respectiv de gaze naturale era produsă în România și cumva plafonarea care s-a produs a putut să fie absorbită de acest lucru, lucrurile stau cu totul și cu totul altul în cazul produselor petroliere, unde 78 % din total țiței și produse petroliere rafinate vin din import. Ţinând seama de aceste probleme mari atât în asigurarea cu țiței din alte surse decât Federația Rusă, cât și legat de transportul țițeiului prin alte rute decât pe teritoriul Rusiei, cred că o plafonarea riscă ca să ne aducă în situația unei penurii de combustibil în România și cred că mult mai bune ar fi niște măsuri care să determine reducerea prețului, atât prin diminuarea TVA-ului și accizei, prin limitarea marjelor comerciale la furnizor și printr-o puternică campanie de diplomație energetică, pentru că nu este suficient să așteptăm ca firmele care sunt în mod tradițional importatoare de țiței și furnizoare de produse finite în România să rezolve probleme, mai ales într-o perioadă ca asta, foarte delicată. Cred că diplomația energetică trebuie dezvoltată astfel încât să existe, într-adevăr, acces la noi surse și la noi rute de transport a ţițeiului spre România.
Interviu realizat de Laurenţiu Despina / Foto: unsplash.com
Citeşte şi:
Premierul Nicolae Ciucă: Preţul carburantului la pompă va fi compensat cu 50 de bani