CONSTANȚA/update: Sindicaliștii CT Bus au trimis o scrisoare deschisă primarului. ”Vrem doar sa supraviețuim!”
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 30 octombrie 2021, 09:34 / actualizat: 30 octombrie 2021, 13:14
Sindicaliștii CT Bus Constanța au trimis sâmbătă, primarului Constanței, Vergil Chițac, o scrisoare deschisă prin care atrag atenția că vor continua protestele pe tema majorărilor salariale.
Sindicaliștii au protestat pe 27 octombrie în fața Primăriei Constanța și au anunțat că sunt dispuși la acțiuni care pot să ajungă până la blocarea traficului în oraș.
Scrisoarea deschisă:
„Va multumim, Domnule Primar!
Va multumim, domnule Primar, pentru ca intr-un an de mandat ati numit la conducerea CT Bus oameni apropiati dumneavoastra si partidului din care faceti parte despre care acum spuneti ca reprezinta „management defectuos”.
Va multumim, domnule Primar, pentru ca in intalnirile pe care le-am avut cu dvs ne-ati promis salarizare decenta, iar acum spuneti ca nu meritam sa castigam decent din munca noastra!
Ne jigniți, domnule Primar deoarece deși am beneficiat de promisiunile dumneavoastra, unele chiar publice, am aflat cu mâhnire că au fost doar simple jocuri politice deoarece mentinerea noastra in saracie pare a fi un obiectiv pentru conducerea administratiei pe care o conduceti.
Este cel puțin ciudat că in Constanta „Altfel”, noi, angajatii CT Bus SA suntem nevoiti sa traim cu ingrijorarea zilei de maine. Ne așteptam ca sloganul dumneavoastra electoral „aveti incredere!” sa ni se aplice si noua, celor peste 700 de angajati ai societatii de transport in comun din Constanta! In ce sa avem incredere, domnule Primar? In ziua de maine sigur nu mai avem, in conducerea societatii cu atat mai putin! Ne vorbiti despre eficienta, cifre, smart city, mobilitate urbana si noi nu stim daca ne ajunge salariul sa platim intretinerea cu gigacaloria la „pret real”!
Suntem disperati pentru că preluarea managementului CT Bus de catre apropiatii dumneavoastra a fost sinonima cu ignorarea si suprimarea noastra, a oamenilor din CT Bus! Suntem ultimii pe lista dumneavoastra de prioritati sau poate nici nu ne aflam pe listă dacă există una.
Vă mulțumim, doamnelor și domnilor consilieri locali care ieri ați votat semnarea unui contract de transport care a îngropat definitiv speranța noastră că în următorii 5 ani am putea sa trăim „altfel”, a îngropat definitiv încrederea noastra în tot ce reprezintă dialogul social. Politica pumnului în gură pare a fi abordarea „altfel” a acestei administrații!
Ati stiut ca ceea ce votati este complet rupt de realitate, ati stiut ca ceea ce votati este rezultatul unui simulacru de studiu de oportunitate, ati stiut ca ceea ce votati este sinonim cu adancirea noastra in saracie si nu v-a pasat!
Ati citit ce contine pretul pe kilometru? Se refera si la „munca vie”! Munca vie suntem inca noi si de noi nu v-a pasat! Noi, munca (inca) vie, platim AZI, nu in 2020, gazul cu pret dublat, energie electrica la fel, mancare mai scumpa!
Noi, angajatii, ne facem treaba in fiecare zi! Nu am condus noi aceasta societate! Nu noi am adus-o in aceasta situatie! Si totusi noi, angajatii suntem cei care suportam cu greu tot ce ne puneti in cârcă!
De la preluarea managementului de către administratia galben-albastră, cifrele de performanta si eficienta au devenit preferate în detrimentul salariaților. In spatele cifrelor suntem noi, domnule Primar, doamnelor si domnilor consilieri! In spatele cifrelor sunt familiile noastre, in spatele cifrelor sunt copiii si nepotii nostri! Angajamentele asumate de dumneavoastra sunt doar promisiuni goale, povesti frumoase de adormit copiii. Copiii nostri adorm fara noi cateodata, pentru ca noi suntem de cele mai multe ori inca la munca, pentru ca altfel nu avem ce sa le punem pe masa!
Toate actiunile dumneavoastra probează un dezinteres major pentru salariații CT Bus! Vrem doar sa supravietuim!
Jigniți, îngrijorați și disperați, vom protesta! Jigniti, îngrijorați și disperați nu vom avea de ales si vom iesi in strada sa ne strigam disperarea! Ne veti auzi, domnule Primar, sau veti continua sa ne ignorati si sa vorbiti despre cum la Cluj e mai ieftin? Da, domnule Primar, dincolo e mai ieftin, dar poate ar fi trebuit sa il intrebati pe Boc si cum sunt platiti angajatii!
Vrem doar sa supravietuim!
Va asteptam luni dimineata la garaj. Sa le explicati celor 700 de angajați ca NU MERITA marire salariala și sporuri pentru munca prestata.
Semnat,
Oamenii disperati din CT Bus”
De asemenea, tot astăzi, un alt membru de sindicat a trimis la rândul său o altă scrisoare deschisă:
„SCRISOARE DESCHISĂ
Către: Domnul primar Vergil Chițac;
Consiliul local Constanța.
Domnule primar, domnilor consilieri,
Subsemnatul Gheorghe Radu-Bogdan, angajat la CT BUS în funcția de conducător auto vă aduc la cunoștință starea generală de nemulțumire a angajaților în special conducătorii auto, nemulțumire generată de remunerarea nesatisfăcătoare în raport cu munca prestată, cu stresul la care suntem supuși zilnic și nu în ultimul rând, răspunderea foarte mare pe care o avem noi angajații CT BUS cu preponderență șoferii CT BUS.
De asemenea vreau să vă transmit, că pe noi angajații CT BUS nu ne interesează de prețul /km, de studiile terților care au fixat prețul pe km, deoarece din punctul meu de vedere (simplu șofer) aceste studii nu sunt corecte, de actualitate și ne privează pe noi, clasa muncitoare de posibilitatea de a avea un salariu măcar decent în raport cu munca prestată.
Am afirmat mai sus că acest studiu a prețului /km nu este corect din următoarele considerente, în primul rând s-a făcut în raport cu anul 2020 când prețul motorinei era cu cel puțin 2 lei mai ieftin, nu s-a ținut cont ca în anul 2020 autobuzele marca Isuzu erau în garanție și nu se cheltuia nici un leu pentru întreținere și reparații, nu s-a ținut cont de HCL în care s-a hotărât mărirea organigramei CT BUS cu aproximativ 130 de angajați și nu în ultimul rând nu s-a ținut cont de doleanțele (solicitările salariale ale sindicatelor).
De asemenea vreau să luați la cunoștință că noi cei din linia întâi, care ne trezim la 3-4 dimineața și închidem programul după ora 24, că-i vara toridă, iarna geroasă, vânt sau ploaie nu trebuie să ne intereseze prețul /km și alte probleme de management, nu ne interesează comparațiile prețului /km dintre orașe, mai ales că sunt orașe care au transport electric, deci costurile întreținerii sunt mult mai mici, sunt orașe, care au autobuze vechi mai neperformante fără AC, consumul fiind mai mic de combustibil sau în majoritatea orașelor pe lângă fondurile din prețul/km societățile sunt ajutate (subvenționate) cu sume importante ceea ce la noi nu se întâmplă. Eu sper ca aceste comparații domnule primar să le faceți și la nivelul veniturilor în raport și cu orele lucrate.
Nu cred domnule primar și domnilor consilieri că ați fost informați că șoferii lucrează fără pauze de masă, fără perioada de repus săptămânal, se încalcă codul muncii în privința repausului, în privința depășirii și a orelor suplimentare legale care se efectuează doar în situații deosebite.
Cred că nu cunoașteți faptul că sunt șoferi care au lucrat până la 300 ore/lună și cu toate acestea, în raport cu condițiile în care s-au lucrat aceste ore, nu se plătesc conform codului muncii, ex: orele suplimentare se plătesc c-un spor de 100%, dar tot ce depășește cele 32 ore suplimentare legale, ar trebui plătite cu dublul compensației (art.137 codul muncii) fapt care la CTBUS nu se întâmplă.
Domnule primar am fost la dumneavoastră în birou, ați fost deschis cu noi, chiar jovial, ne-ați promis acordarea unui spor de condiții deosebite, ne-ați dat temă mie și domnului director Dumitrache Cătălin ca să facem studiu cu sporurile acordate de celelalte orașe, ne-ați promis acordarea unei sume suplimentare la buget pentru a acoperii acordarea acestui spor, noi am transmis colegilor ce ne-ați promis, fapt care nu s-a mai întâmplat.
Domnule primar într-un interviu la radio ați afirmat căci până la sfârșitul anului vom avea o mărire de 600 lei de angajat promisiune care e pe cale de a nu se concretiza.
Domnule primar noi suntem o societate de transport a orașului, deci a cetățenilor orașului Constanța și efectuam un serviciu public foarte important, noi nu trebuie să producem venituri, noi trebuie să facem servicii de calitate (transport de calitate), servicii pe care le facem de calitate, chiar dacă nu suntem remunerați conform stresului și răspunderii pe care o avem, chiar dacă nu avem pauze de masă, de multe ori servind masa la volan, chiar dacă nu se respectă repausul săptămânal, iar orele suplimentare în anumite cazuri nu se plătesc conform Codului Muncii.(am explicat mai sus). Referitor la generarea veniturilor de către CT BUS, nu cred că avem această posibilitate, deoarece noi nu suntem o societate care produce produse vandabile (haine, încălțăminte, mașini, produse alimentare). După cum știți, contractul de delegarea gestiunii nu ne dă această posibilitate mai ales că profitul a fost tăiat de la 4,5% la 0,5%. Mă întreb oare care firmă de studiu a fost mai realista, cea din anul 2020 sau cea actuala? Mă întreb oare de ce când toate preturile erau mult mai mici (motorina și cele de reparații) funcționam cu un preț mai mare pe km.
Revin cu întrebarea: de ce în alte orașe se poate? Cum se explica că în loc să veniți cu soluții viabile, propuneți să se ia masuri de reducerea personalului în contextul în care la CT BUS numărul angajaților auxiliari, în afara personalului de bord, este mult mai mic ca-n alte orașe. În final, sperăm să înțelegeți că noi nu facem managementul CT BUS-ului, nu ne interesează prețul/km, vrem doar să fim respectați și să fim plătiți în raport cu munca prestată și să înțelegeți că nu suntem mașini și că în ultima perioadă foarte mulți colegi au suferit accidente vasculare, infarcturi în timpul programului și mulți au decedat înainte și imediat după pensionare.
Domnule primar, domnilor consilieri vreau să vă transmit și în calitate de președinte al Sindicatului Profesional al Transportatorilor și Activităților Conexe și anume că toate cele mai sus enumerate, coroborate cu promisiunile făcute de către domnul primar, au generat o stare de nemulțumire acută pe care eu în calitate de lider de sindicat nu o pot controla și nici nu intră în atribuțiunile liderilor să pondereze membrii, ci doar să-i reprezint conform art. 28 Legea 62/2011 (Legea Dialogului social).
Singura modalitate de a rezolva această stare tensionata este doar intervenția fermă și imediată a dumneavoastră și rezolvarea cu celeritate a nemulțumirii șoferilor, în caz contrar noi nu mai putem răspunde de acțiunile angajaților.
Cu stimă și considerație,
Gheorghe Radu-Bogdan”