Psihoterapeutul Doina Brașoveanu – program de vacanță dedicat copiilor și adolescenților intitulat „Ai încredere în tine!”
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 4 iulie 2021, 11:09
A venit mult așteptata vacanță de vară, iar acest moment ar trebui să fie unul de relaxare, liniște, distracție, regăsire și socializare. Psihoterapeutul Doina Brașoveanu a elaborat un program de vacanță dedicat copiilor și adolescenților intitulat „Ai încredere în tine!”, pe care ni l-a prezentat astăzi la „Interviul dimineții” Radio Constanța.
Programul abordează teme precum: imaginea/stima de sine, craj și frică, inteligența emoțională, anxietate, dezamăgiri și reușite, despre corp și sexualitate, pasiuni, aptitudini și orientare vocațională.
S-au încheiat examenele de Evaluare Națională și de Bacalaureat, putem afirma acum că toți elevii sunt în vacanță…
Doina Brașoveanu: Sunt în vacanță, deși unii elevi nu au rezultatele la examene și încă stau cu emoții și starea lor nu este neapărat cea de vacanță pentru că încă nu sunt siguri de locurile unde au intrat, dacă și-au atins sau nu scopurile pe care și le-au propus. Dar oricum ar fi, da, de săptămâna viitoare încolo începe vacanța. Vacanța ar trebui să fie un moment de relaxare, de liniște, de distracție, de regăsire, de prieteni noi, de socializare. Exact de ceea ce au nevoie copiii în viețile lor în fiecare etapă de dezvoltare. Este un moment în care copiii pot avea grijă de pasiunile lor. Sunt copii care fac sport, sunt copii care fac muzică sau au alte pasiuni și este normal să le hrănească și să se autocunoască în felul acesta. Să își atingă scopurile și să își descopere aptitudinile și veleitățile. Eu am o propunere de program de vacanță pe careăl realizez deja de 5 ani. Anul acesta am și niște teme noi pe care le-am introdus studiind reacțiile și feed-back-urile din anii trecuți. Este un program de vacanță pentru copii și adolescenți care se numește ”Încredere în tine”. Pentru că acesta este mesajul pe care vreau să-l transmit și aici vrem cu toții să ajungem de fapt: la a avea mai multă încredere în noi. Programul pe care eu îl propun se adresează copiilor pe 2 grupe de vârstă: copii cu vârste între 9 și 13 ani și adolescenți între 14 și 18 ani. Temele pe care le vom discuta în cadrul programului sunt, după parerea mea, principalele aspecte din viețile copiilor. Principalele aspecte care le modifică comportamentele, care le creează blocaje și diverse dificultăți în sens emoțional. Vom discuta despre imaginea de sine și stima de sine care stă clar la baza întregului nostru comportament și a raportării noastre la tot ce înseamnă lume exterioară și relații, vom discuta despre curaj și frică(un aspect foarte important mai ales la adolescenți, care sunt foarte curajoși dar au și ei temerile lor), despre inteligența emoțională – acesta este unul dintre subiectele mele preferate pentru că emoțiile stau la baza comportamentelor noastre și ne dictează de multe ori atitudinea față de diverse aspecte și situații din viața noastră. Vom vorbi și despre anxietate pentru că rămâne un subiect foarte important, mai ales în perioada aceasta de post-pandemie și care încă nu s-a terminat. Au fost foarte multe dificultăți la aceste examene din vară și foarte mulți copii au fost dezamăgiți de rezultatele obținute, sunt multe familii unde au fost create adevărate conflicte din cauza rezultatelor obținute la examen și pentru copii acestea se pot traduce prin episoade de anxietate. Deci vom vorbi despre frică de boală, frică de testări, de examinare, frica de a mă face de râs, frica de a vorbi în fața grupului. Un alt aspect pe care îl vom atinge va fi despre dezamăgiri și reușite, în nsens academic, școlăresc dar și în sens relațional.Vom merge și în zona de relații, vom învăța cum și când să spunem „Nu!”. Mi se pare foarte important și aici vom discuta diferențiat pe etape de vârstă. La orice vârstă este important să spunem nu atunci când nu ne dorim să facem un lucru și uneori e dificil să refuzăm, așa că vom discuta și vom face tot felul de exerciții, de experimente și vom aplica alte tehnici proiective astfel încât să înțelegem cum și când să spunem nu și cum să facem asta chiar dacă ne este dificil.Vom discuta despre pasiuni, aptitudini și orientarea educațională. Trebuie să ne fie clar care sunt zonele de interes și care sunt zonele lor, ale copiilor, de competență. E adevărat că un copil inteligent poate face aproape orice dar nu poate face aproape orice cu la fel de multă plăcere și la fel de multă ușurință. Așa că este important să își găsească drumul în această lume și eru îi voi ajuta în acest sens cu niște testări de orientare vocațională care le va arăta care sunt zonele unde ei ar putea da un randament mai bun pe piața muncii. Vom împărtăși experiențe, fiecare va spune ce îi place mai mult să facă și în ce măsură își imaginează că pasiunea pe care o are va deveni profesie sau va deveni o simplă pasiune.
Când începeți acest program de vacanță?
Doina Brașoveanu: Prima serie a „Programului de vacanță” va începe cu adolescenții pe data de 12 iulie și se va desfășura pe o păerioadă de 2 săptămâni, iar după o săptămână de pauză vom relua programul cu grupa celor mici.
Tocmai s-au terminat examenele de Evaluare Națională și de Bacalaureat. Cum i-ați găsit pe copii după ele? Credeți că au pus părinții prea multă presiune pe ei?
Doina Brașoveanu: Din experiența mea din cabinet, și în acest an gradul de stres și de presiune pe care copiii l-au avut asupra lor în această perioadă a fost extraordinar de mare. Poate cu atât mai mult în ultimii 2 ani, când lucrurile au fost incerte și legat de pandemie, și de program. Dar da, copiii au fost supuși unui stres foarte mare și dacă mă refer aici la examenul de capacitate de exemplu și la vârsta de 14 ani, pot să spun că pentru mulți copii a fost copleșitor. Sunt copii care au cedat, sunt copii foarte buni care au obșinut rezultate mult sub așteptările lor și sub capacitatea lor. Nu pentru că nu ar fi învățat, ci pentru că, din păcate, stresul și presiunea pot duce la eșec.
Cum să-i ajutăm pe copiii noștri să aibă încredere în ei, să depășească momentele dificile și să se bucure așa cum trebuie atunci când au un succes?
Doina Brașoveanu: Pentru a se putea bucura așa cum trebuie atunci când au un succes este important să aibă o atitudine corectă și față de eșec. Pentgru că acestea două nu se pot analiza separat. Nu putem să ne bucurăm de ceva până nu știm cum e să pierdem ceva. Atitudinea dață de eșec este o atitudine învățată. În primul rând este foarte important să definim eșecul. Eșec nu înseamnă că nu am obținut exact rezultatul pe care mi-l doream. Eșec înseamnă că am ratat ceva important. Altfel, vorbim doar despre o reușită parțială pe care o putem repara. Foarte important este să privim eșecul ca pe un feed-back. Pentru că asta este eșecul, un răspuns la comportamentul și atitudinea noastră pe care le putem îmbunătăți și putem obține un succes data viitoare. Cum îi putem ajuta pe copii? În primul rând trebuie să le dăm libertatea de a alege. În acest fel învață asumarea consecințelor deciziilor lor. În al doliea rând trebuie să le fim alături ca să le creăm un climat de siguranță emoțională. Să simtă că nu sunt singuri acolo, în tot stresul lor, în toată emoția lor. Trebuie să vorbim cu ei cât mai deschis despre ceea ce simt în momente de tensiune și presiune și să îi încurajăm chiar și atunci când au un eșec și când nu au obșinut ceea ce și-au propus. Noi trebuie să îi ajutăm să nu se blocheze în acest eșec și să meargă mai departe pe drumul lor cu încredere, schimbând poate unele lucruri cu siguranță vor ajunge acolo unde își doresc.
Se tot discută în ultima perioadă despre introducerea în școli a orelor de educație financiară, sanitară și sexuală. Credeți în utilitatea lor?
Doina Brașoveanu: Da, fără discuție. Și cred că aceste aspecte trebuiau să facă parte din programa școlară de ceva vreme pentru că se regăsesc în nevoile tinerilor la vârstele respective. Vorbim despre adolescenți în principiu, preadolescenți și adolescenți. Educația financiară este foarte important să fie realizată la o vârstă mică, pentru ca ei,cei mici, să înțeleagă niște lucruri legate de bani, buget, economii, împrumuturi și așa mai departe. Ei trebuie să înțeleagă și care este valoarea banilor și care este rolul lor în viața noastră. Educația sanitară este și ea importantă, sunt aspecte pe care unii copii nu le știu absolut deloc. Dar cel mai important aspect mi se pare cel legat de sexualitate. Mi-aș dori foarte mult ca aceste ore să fie adaptate nevoilor copiilor și vârstei lor. Îmi doresc ca nu cumva aceste ore să fie prezentate copiilor de 17 ani la nivelul unui copil de 12-13 ani pentru că își vor pierde din credibilitate. Probleme există în această generație. Sunt tulburări de identitate sexuală, copiii nu știu uneori cu care sex să se identifice. Ei au acces la foarte multă informație, citesc foarte mult și sunt confuzi până la o vârstă destul de mare. Sigur, poate este normal să fii confuz până la 14 ani și să nu știi care este orientarea ta. Să ai niște îndoieli și să explorezi această zonă, dar mai târziu trebuie să devină destul de limpede ce-ți dorești din acest punct de vedere. Este un subiect delicat care trebuie abordat cu multă maturitate și cu multă sinceritate față de copii. Eu voi aborda acest subiect în cadrul programului pe care îl organizez, voi lega acest subiect și de discuții despre corpul nostru, despre complexele legate de corpul nostru. Pentru că sunt adolescenți cu complexe cărora nu le place felul în care arată, au diverse comportamente alimentare nepotrivite(fie bulimie,fie anorexie) și toate acestea pot crea mari probleme emoționale și psihologice. După 2 ani în care copiii nu au putut merge în tabere, au socializat puțin și cu restricții și nu au putut să meargă la activitățile lor preferate, îmi doresc ca în vara aceasta să fie o explozie de bucurie pentru copii, să meargă în tabere, să vină la programe, să facă activitățile care îi pasionează și să se întoarcă bucuroși, relaxați și fericiți în toamnă, la școală.
Realizator – Larisa Calistru