Evaluarea Națională – Sorin Mihai, inspectorul șef al ISJ Constanța – „Le urez succes elevilor și sper ca emoțiile să fie doar cele constructive”
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 22 iunie 2021, 11:35
Examenul de evaluare națională pentru absolvenții de clasa a- VIII- a a început astăzi cu proba scrisă la limba și literatura română. În interviul dimineții am discutat cu Sorin Mihai, inspectorul șef al ISJ Constanța.
Vorbim despre examene care presupun „evaluarea sumativă externă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial”. Vă propun să traducem ce înseamnă mai precis și să începem cu cifrele care arată câți absolvenți s-au înscris până acum?
Trăim emoțiile primei evaluări naționale care vine cu o diferență față de ce cunoșteam din ceilalți ani și ne raportăm la o evaluare națională care va fi susținută apropiat de modelele testelor PISA. În județul Constanța sunt înscriși 4864 de elevi care vor susține evaluarea nașională, sunt 3293 de elevi din urban în 65 de centre de examen și 1571 din rural, respectiv în 55 de centre de examen. În municipiul Constanța discutăm de 2048 de elevi care susțin evaluarea națională astăzi la limba și literatura română.
Ați amintit de testele PISA, pe ce se pune accentul de data aceasta în evaluarea elevilor?
Suntem într-o situație diferită față de anul trecut. Accentul va cădea pe competențe în mod special, este o evaluare națională care vine cu un model diferit față de ceilalți ani, este prima generație de elevi care a plecat de la clasă pregătitoare cu programă diferită și, evident, va avea un examen diferit.
Marcăm mai multe premiere, dacă ar fi să comparăm cu anul precedent, cu anii trecuți, vorbim și de un acces în sala de clasă după reguli, cum se desfășoară?
Avem similitudini cu ceea ce am avut anul trecut, sau, pot să spun că anul trecut a fost o rigoare mult mai mare dată de situația de urgență în care ne aflam, dar, în acest an școlar, cu precădere am pus accentul pe ceea ce înseamnă circuite funcționale, care să asigure traseeele în unitățile de învățământ. Suntem foarte atenți ca la intrarea în unitățile de învășământ să nu se creeze grupuri de elevi și in acest sens avem desemnate persoane de către conducerea unității de învățământ pentru gestionarea accesului și a fluxului persoanelor. Intrarea se face pe mai multe căi de acces, sau dacă nu este posibil cu respectarea distanțării fizice de minimum un metru, suntem pregătiți așadar să-i primim pe elevi, diferența față de anul trecut ar fi aceea că nu mai avem măsurarea temperaturii la intrare. Dar accesul se va face cu mască de protecție pe care o vor primi elevii la intrarea în unitatea de învățământ și la solicitare vor primi o mască și atunci când se vor îndrepta către casă.
A fost nevoie la Constanța de pregătirea unor săli speciale pentru elevi aflați în situații aparte?
Da, avem aprobate 73 de cazuri pentru condiții speciale adaptate și discutăm de elevi care au cerințe educaționale sau au anumite deficiențe, tulburări de neuro-dezvoltare, deficiențe fizice, cazuri oncologice, chiar învățământ la domiciliu și avem și o situație a unui elev care este diagnosticat cu diabet zaharat. Toți primesc sală separată, iar în 72 de cazuri, elevii beneficiază de prelungirea timpului cu una-două ore, în funcție de fiecare situație în parte.
În privința timpului efectiv de lucru avem și aici o noutate? Sunt minute în plus în cronometrare pentru a-și completa datele?
Da, față de anii anteriori când se susținea lucrarea pe foi tipizate, în acest an școlar elevii vor avea la dispoziție o broșură pe care sunt fotocopiate toate subiectele, atât la proba de limba și literatura română, cât și la matematică, în acest sens, timpul efectiv de lucru este tot de 120 de minute, dar acesta va fi calculat numai după ce elevii vor putea, în decursul a 15 minute de la primirea broșurii, să își noteze toate datele de identificare în caseta de identificare.
Sunt și reguli noi de redactare?
Avându-se în vedere că pentru prima dată folosim această broșură pentru a redacta răspunsurile la subiectele de la evaluarea națională s-au luat măsuri suplimentare în ceea ce privește armonizarea modalității de corectare a eventualelor greșeli, astfel încât acestea să nu fie considerate semne particulare și s-au transmis atât pentru limba și literatura română, cât și pentru matematică, anumite precizări clare. Un exemplu vă pot da, la limba română, răspunsul care este completat într-o căsuță poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală a literei din căsuță și scrierea în dreapta căsuței a literei asociate răspunsului corect. Și exemplele pot continua, la matematică iarăși e foarte important că este permisă realizarea figurilor geometrice în spațiul pus la dispoziție pentru rezolvarea problemelor.
Cu siguranță, cei implicați cunosc foarte bine noile reguli.
Aveți în vedere, dle inspector șef Sorin Mihai, organizarea unei etape speciale de evaluare, dacă sunt absolvenți care din motive justificate nu s-au putut prezenta la probe la datele de acum?
Cu siguranță, etapa specială a evaluării naționale este programată pentru perioada 5-12 iulie și se raportează la acele situații ale elevilor care nu au putut, din motive certificate medical, să participe la prima etapă, la cea care a debutat astăzi. Această etapă specială este precedată de o etapă de înscriere care se va derula între 28 iunie și 2 iulie.
Suntem în primele minute ale desfășurării examenului, aveți date, totul se desfășoară în regulă?
Totul este în regulă, elevii sunt în bănci, ne-am apucat de treabă, le urez succes și sper ca emoțiile să fie doar cele constructive, avem toți emoții, însă trebuie să ne concentrăm astfel încât să avem cele mai bune rezultate și să ne putem atinge orice target ne-am propus.
Redactor – Liliana Moldoveanu