CONSTANŢA: Proiectul de resistematizare a două bulevarde din oraş va genera probleme importante, atrag atenţia reprezentanții societății civile. Ce soluţii au autorităţile
Publicat de Doina Sirbu, 26 martie 2021, 11:58
Drumul de la Gara CFR la intrarea în stațiunea Mamaia va fi cel mai ușor și rapid de parcurs cu autobuzul. Proiectul de resistematizare a bulevardelor 1 Decembrie și Alexandru Lăpușneanu va favoriza transportul în comun, precum și mijloacele nepoluante de locomoție – anunță autoritățile locale. Pe de altă parte, reprezentanții societății civile atrag atenția că proiectul va genera probleme importante, pentru care nu se întrevede, deocamdată, nici o rezolvare.
Peste 11 km de benzi speciale pentru transportul în comun, 8 km de piste pentru biciclete, amenajarea de spaţii verzi, refacerea trotuarelor, sisteme noi de iluminat şi amplasarea de mobilier urban. Sunt reperele principale ale proiectului de aproape 100 de milioane de lei din bani europeni, pentru care primarul Vergil Chiţac a anunţat, zilele acestea, semnarea contractului de execuţie.
Obictivele principale sunt: promovarea transportului public şi a celui alternativ, fluidizarea traficului şi diminuarea poluării. Pe lângă construirea de piste pentru biciclişti, autorităţile anunţă că vor apărea şi benzi speciale pentru autobuze, astfel încât acestea să devină cel mai atractiv mijloc de transport pe traseul respectiv.
“Pe lângă aceşti 8.000 de metri de piste de biciclete, noi vrem să încurajăm şi folosirea transportului în comun, astfel încât să reuşim să avem un timp de transport mai scurt, dacă folosim transportul public, faţă de maşina personală. Acest lucru se realizează prin benzi dedicate transportului public şi, ulterior, printr-o sincronizare a poziţiei autobuzului cu culoarea semaforului, astfel încât, la apropierea autobuzului de intersecţia semaforizată, să se pregătească culoarea semaforului astfel încât autobuzul care vine pe banda dedicată nu trebuie să aştepte în coloană în spatele celorlalte maşini. Vom limita, poate chiar vom duce la 0, timpul de aşteptare în intersecţii”, a declarat Alin Vintilă, purtătorul de cuvânt al Primăriei Constanţa.
De la momentul semnării, lucrările trebuie să înceapă în cel mult 3 luni. Data exactă nu este cunoscută pentru că totul depinde acum de coordonarea cu alte două proiecte din zona respectivă – unul al RAJA, celălalt al Regiei de Termoficare, astfel încât să nu mai fie necesare săpături noi după terminarea sistematizării celor două bulevarde. Cert este că totul trebuie să fie gata peste cel mult 2 ani şi 4 luni. Pe lângă disconfortul provocat locuitorilor din zonă şi nu numai, proiectul are şi probleme serioase, spun reprezentanţii Asociaţiei “Baricada Verde” din Constanţa. Este vorba, nu doar de dispariţia a 1.000 de locuri de parcare, dar şi de afectarea afacerilor mai mici sau mai mari care au apărut de-a lungul celor două bulevarde.
“Am discutat cu locatarii din zonă şi cu cei care au mici afaceri la parterul blocurilor, că de la ICIL şi până la Dacia, la parterul blocurilor sunt foarte multe afaceri deschise, ori după Revoluţie, ori în anii 2000. Se desfiinţează prima bandă, cum a aflat toată lumea şi pe-o parte şi pe alta unde sunt parcate maşinile şi clienţii lor sau locatarii nu mai pot parca maşina pe prima bandă, iar în spatele blocurilor nu sunt locuri”, a declarat Sorin Belu, reprezentant “Baricada Verde”.
Autorităţile locale au anunţat în acest context să se caută soluţii pentru amenajarea de noi locuri de parcare în oraş, care să compenseze cu dispariţia celor de pe bulevardele 1 Decembrie şi Alexandru Lăpuşneanu.
Redactor – Bogdan Comşa / Foto – Primăria Constanţa