Florinel Ioan Chiș – Asociația Română a Magazinelor Online: În topul vânzărilor se află electro-IT-ul, televizoarele, echipamentele pentru bucătărie, pentru gătit în general
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 13 decembrie 2020, 11:00 / actualizat: 14 decembrie 2020, 8:38
Vânzările online au crescut în 2020 cu 30% față de anul anterior, ceea ce reprezintă un salt semnificativ, este de părere Florinel Ioan Chiș, director executiv al Asociației Române a Magazinelor Online.
Peste jumătate din comenzi sunt plătite cu cardul online, iar timpul de livrare este de 48 de ore. Există creșteri pentru majoritatea categoriilor de produse, iar domeniile afectate sunt cele din turism, auto și accesorii auto.
Cât de mult au crescut vânzările online de când a început pandemia de coronavirus?
Florinel Ioan Chiș : Media creșterii din acest an este de 30% față de anul anterior. Mai departe, dacă ne uităm la ultima perioadă a anului, când volumul oricum era în creștere față de restul anului, avem o creștere de 20% în perioada Black Friday. Sunt cifre foarte bune, pozitive în acest context și un lucru de remarcat este faptul că peste jumătate din comenzi sunt plătite cu cardul online.
Suntem în perioada dinaintea sărbătorilor, se apropie cu pași repezi Crăciunul și Revelionul. Multe județe, multe orașe sunt carantinate, inclusiv Constanța. Oamenii apelează în mare măsură la cumpărăturile online. Sunt multe comenzi în această perioadă? Ce obiecte se cumpără? Cât durează până ajunge comanda la destinație?
Florinel Ioan Chiș : Sunt categorii cerute în funcție de sezonul în care ne aflăm. Ne uităm la cadouri de sărbători. A fost Moș Nicolae, urmează Crăciunul. Se cumpără și produsele necesare pentru casă. În top în continuare se află electro-IT-ul, televizoarele, echipamentele pentru bucătărie, pentru gătit în general. Ne uităm și la echipamentele necesare pentru jocuri în această perioadă de stat în casă, la produse confortabile. Mai departe avem categorii necesare pentru casă, produsele necesare pentru îngrijirea copiilor din toate tipurile de produse. Timpul de livrare pentru aceste produse în general este prompt: 48 de ore este estimarea ajungerii la destinație pentru majoritatea produselor. De asemenea, comercianții sunt încurajați să exprime în mod transparent estimarea de livrare, pentru că acea capacitate logistică este limitată, deși a crescut pe tot parcursul anului.
Ne-ați spus la interviul anterior că în țara noastră există 19.000 de magazine online. Care dintre ele au mai multe comenzi și care suferă?
Florinel Ioan Chiș : În acest moment vedem creșteri pentru majoritatea categoriilor de produse. Domeniile afectate sunt cele din turism, auto și accesorii auto, restul consemnând creșteri semnificative. Pe tot parcursul anului a existat cerere pentru sport în casă, pentru gătit și activități specifice. Anul trecut ne gândeam că pentru 2020 creșterea vânzărilor online va fi una moderată, dar pe contextul pandemiei comerțul online a crescut semnificativ, mai ales că avem jucători care au mutat o parte din activitate spre online, astfel încât să poată să compenseze lipsa sau scăderea din mediul offline. Majoritatea mgazinelor online au fost avantajate de pandemia de coronavirus și există creștere. Au apărut mulți comercianți noi, dacă ne uităm inclusiv la doemniul Horeca. Și pentru restaurante digitalizarea și mutarea activității spre online i-au ajutat să supraviețuiască și să mențină în continuare locurile de muncă. Și dacă ne uităm la industria de livrare și livrare locală – din punctul acesta de vedere vânzările au crescut exploziv.
La ce amănunte trebuie să fie atenți cei care comandă produsele pe internet?
Florinel Ioan Chiș : Dacă au îndoieli, să cumpere de la magazine online cunoscute din România și să se intereseze de termenul de livrare, astfel încât să se asigure că primesc produsul conform așteptărilor sale. În această perioadă există oferte speciale, sunt campanii în derulare atât pentru jucării și produse cadou pentru copii din toate domeniile, există campanii în magazinele de fashion sau generaliste, electro – IT.
În final vă rugăm să le faceți câteva recomandări celor care intenționează să achiziționeze online cadourile pentru Crăciun…
Florinel Ioan Chiș : Ideal ar fi să își creeze o listă cu produsele pe care și le doresc. Să observe și să compare care sunt cele mai bune oferte pe care le pot obține având în vedere că în online există o diversitate foarte mare de produse și pot găsi ceea ce caută. Să se uite la termenul de livrare și condițiile în care pot primi produsele cât mai bine, fie că și le doresc livrate la un punct fix, fie că și le doresc livrate la un curier.
Realizator – Larisa Calistru