TULCEA: Prima barcă cu motor electric din Deltă, funcţională dar neutilizată
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 22 iulie 2020, 09:52
Prima barcă cu motor integral electric, realizată anul trecut pentru proprietarul unei unităţi turistice din Deltă, nu este folosită, iar o a doua urmează să intre în probe zilele următoare, a declarat cel care a conectat toate componentele necesare funcţionării unei bărci electrice, Costin Jelea.
El a afirmat că prima ambarcaţiune electrică a fost realizată în urmă cu un an, printr-un proiect sponsorizat de distribuitorul regional de energie electrică, firma asumându-şi la vremea respectivă şi obligaţia de a sponsoriza prima staţie de încărcare electrică din Delta Dunării, dacă barca va fi utilizată.
‘La motorul pentru prima barcă electrică am lucrat circa patru luni în timpul meu liber, dar cred că totul s-ar fi redus la o lună, dacă te ocupi doar de asta zilnic. Sponsorul finanţa şi instalarea primei staţii de încărcare din Deltă, dar lucrurile s-au oprit şi înţeleg situaţia’, a afirmat Jelea.
Barca are o autonomie de 80 de kilometri, motorul ei de 10 cai putere se poate încărca de la orice priză. Ea se află acum într-o localitate din interiorul rezervaţiei, în faţa unei pensiuni turistice.
În momentul de faţă, Jelea lucrează la o a doua ambarcaţiune electrică destinată World Wildlife Fund (WWF, Fundaţia Mondială a Naturii) şi care va fi lansată zilele acestea la apă.
‘Sunt deja în discuţii pentru un nou contract de ambarcaţiune electrică în Deltă. Cred că va fi realizată până în toamnă’, estimează Costin Jelea.
Lipsa cheltuielilor de mentenanţă pentru aceste ambarcaţiuni este principalul avantaj pentru proprietari, protecţia mediului fiind atuul cel mai important pentru zona în care aceste bărci sunt utilizate, în contextul în care noxele eliminate de motoarele pe bază de combustibil clasic nu mai ajung în apă.
‘Motoarele electrice sunt ieftine. Un motor de 20 de cai putere are un preţ de circa 900 de euro. Ceea ce costă la un asemenea proiect sunt acumulatorii al căror preţ e de circa 1.000 de euro. Dar bineînţeles că şi aici sunt foarte multe variante. Mă aştept să avem şi subvenţii în viitor, dar până atunci trebuie să avem bărci electrice pe apă, ca să putem merge spre legislaţie, să cerem nişte schimbări’, a afirmat Jelea.
El susţine că anul trecut a solicitat Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei lămuriri cu privire la proiectul pe care trebuie să-l prezinte în cazul unei ambarcaţiuni electrice care transportă peste şapte persoane, însă până acum nu a primit nici un răspuns.
În momentul de faţă, în Delta Dunării există doar o singură ambarcaţiune cu motor hibrid, proprietarul acesteia, Marcel Mocanu, susţinând că este foarte solicitată de turişti, în comparaţie cu altele.
‘Am făcut un sondaj în rândul clienţilor şi i-am întrebat ce barcă le-a plăcut cel mai mult şi toată lumea a ales catamaranul hibrid, pentru că este lent, silenţios, stabil, oferă siguranţă, iar vizitatorii pot vedea în linişte natura’, a menţionat directorul unei societăţi de turism din Tulcea, Marcel Mocanu.
WWF România a început în luna februarie a acestui an proiectul ‘Zero plastic în Delta Dunării’ şi are ca obiective stabilirea unor măsuri integrate de management al deşeurilor şi implicarea comunităţilor locale în colectarea responsabilă a reziduurilor. În cadrul proiectului, se înfiinţează ‘Patrula Zero Plastic’ care va colecta deşeurile din plastic de pe canalele Deltei şi le va depune în ţarcurile de PET special amenajate în localităţile din proiect, Tulcea, Mahmudia, Sulina şi Sfântu Gheorghe.
Sursa – Agerpres / Redactor online – Daniel Țăndăreanu / Foto – Arhivă