Absolvenții clasei a VIII-a susțin examenul de Evaluare Națională. Care este situația la Constanța și Tulcea
Publicat de Doina Sirbu, 15 iunie 2020, 10:35
A început astăzi, examenul de Evaluare Națională pentru elevii de clasa a VIII-a, cu proba scrisă la Limba și literatura română. În ce condiții susțin elevii din județele Constanța și Tulcea acest examen aflăm de la inspectorul școlar general Constanța, Mihai Sorin și de la inspectorul școlar general Tulcea, Viorica Pavel, invitați la Interviul dimineții, la Radio Constanța.
Viorica Pavel: Emoțiile sunt și din partea noastră, dar și din partea elevilor și părinților. Vreau să vă spun că am fost deja de dimineață în 8 școli din municipiu și am fost alături de elevi, de părinți, i-am încurajat și avem semnale că totul va fi foarte bine. În județul Tulcea sunt înscriși 1761 de elevi. Nu avem probleme cu elevi spitalizați, în izolare sau în carantină.
Mihai Sorin: La Constanța stăm foarte bine, suntem în monitorizare, primim rapoartele în timp prompt. Sperăm să nu avem probleme nici de-acum încolo. Personal, sunt în monitorizare, m-am oprit pe marginea drumului între unitățile de învățământ, între centrele de examen, pentru că v-am promis că intru să comunicăm. Așa cum am specificat și în comunicatul de presă, avem 5973 de elevi înscriși, 121 de centre de examen și pentru centrele de evaluare avem organizate 8 la număr, patru pentru corectarea lucrărilor de Limba și literatura română și patru pentru corectarea lucrărilor de la matematică.
Doamna inspector general Viorica Pavel, ați spus că ați fost în școli dimineață. Cum sunt pregătite unitățile școlare și care este procedura, până la ce oră a fost permis accesul copiilor în școală?
Viorica Pavel: Accesul copiilor în școală a fost permis până la ora 8.30 iar până la ora 9.00 deja subiectele erau imprimate, pregătite pentru a fi duse în sălile de examen. Școlile au respectat ordinul comun 4267 pe baza căruia fiecare unitate de învățământ a realizat o procedură care a vizat modalitățile de desfășurare a activităților, circuitul de intrare, de ieșire a elevilor, a personalului didactic. Practic și noi am urmat același traseu ca și elevii. Ne-am așezat în curte unde erau ba floricele, ba anumite benzi trasate care să ne asigure distanțarea. Am ajuns la ușă, ne-am dezinfectat, au fost doamnele asistente, cadrele medicale ne-au stabilit temperatura și ne-au dat măști de protecție. Apoi, pe traseul indicat am văzut și clasele care sunt curățate și dezinfectate. Fiecare elev știa unde se va așeza, iar în sălile de clasă sunt maximum 10 elevi.
Domnule inspector general, Mihai Sorin, câți copii se află într-o sală de examen, sunt asigurate măștile de protecție și cât trebuie ele purtate?
Mihai Sorin: În fiecare sală de examen avem aproximativ 10 elevi, numărul este depășit doar acolo unde se poate asigura distanțarea de 2 metri stânga/dreapta/față/spate. În privința măștilor, așa cum știți, Ministerul Educației și Cercetării a asigurat aceste măști în fiecare unitate de învățământ. Ele au fost distribuite de către Inspectoratul Școlar Județean în două etape, nu avem probleme în acest sens. Măștile sunt preluate de către elevi în momentul intrării în centrul de examen și sunt purtate pe toată perioada derulării probei de examen. În momentul în care ies din centrul de examen, elevii vor primi o a doua mască, o aruncă pe cea folosită și vor pleca spre casă.
Ce măsuri se iau în cazul în care temperatura este peste 37,3 grade C. De câte ori se repetă măsurarea?
Viorica Pavel: Există o procedură comună între Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Sănătății cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevi. În situația în care elevul are peste 37,3 grade C, temperatura este măsurată de trei ori succesiv. În cazul în care temperatura este mai mare de 37,3 grade C, atunci elevii vor susține probele în etapa specială, pe baza unor probe medicale.
Este spațiu suficient în școli pentru copiii care susțin examenul, în special în școlile supraaglomerate? Numărul cadrelor didactice care activează este suficient?
Mihai Sorin: Fără discuție! În ultimele săptămâni tocmai aceste aspecte au fost monitorizate de către Inspectoratul Școlar Județean și am fost în permanentă legătură cu directorii unităților de învățământ, ulterior cu președinții din centrele de examen. Avem asigurată distanțarea și avem spațiu suficient pentru toți absolvenții care urmează susțin examene naționale.
Pentru copiii din zonele izolate, unde au fost organizate centrele de examinare?
Viorica Pavel: Pentru că numărul minim de elevi din centrul de examen anul acesta este de 10, elevii au rămas în școală, Și aș putea enumera: Școala Gimnazială Grindu – 12 elevi, dar am cerut și acordul Centrului Național de Evaluare pentru școlile din județ care au efective sub 10. Avem de exemplu la Școala Crișan un centru de examen cu 8 elevi, Școala Gimnazială Ion Creangă – IC Brătianu cu 9 elevi, iar din alte localități unde erau 2-3 elevi, cum ar fi Padina, Maliuc, Ceatalchioi, acești elevi au fost arondați Școlii Gimnaziale „Nifon Bălășescu” dinTulcea. Și uitățile administrativ-teritoriale au comunicat cu directorii școlilor și dumnealor asigură transportul copiilor la centrul de examen.
La Constanța avem cazuri speciale?
Mihai Sorin: Ne referim la copiii cărora trebuie să le oferim condiții speciale. Sunt în număr de 60, 43 au profesori de sprijin, avem un elev care susține Evaluarea Națională de la domiciliu, are și profesor de sprijin și terapeut special, iar cu tulburări specifice de învățare, dintre cei enumerați, unul singur susține proba fără profesor de sprijin. Mai avem, de asemenea, un elev care a avut o problemă de sănătate în această perioadă. Și-a rupt mâna dreaptă și este asistat de profesor de sprijin, iar acum două zile domnul director de la Liceul cu Program Sportiv ne-a comunicat faptul că un elev a avut un accident rutier cu decesul unuia dintre părinți și urmează să primim solicitare pentru etapa specială, în funcție și de cum evoluează starea de sănătate a elevului.
Câte grădinițe și creșe se deschid în Constanța și Tulcea, cunoscut fiind faptul că de astăzi, se permite desfășurarea activităților în aceste unități de învățământ preșcolar?
Viorica Pavel: La Tulcea avem o grădiniță particulară tip pitic ce își va începe activitatea de la 1 iulie, iar pentru cele de stat, pentru că ar trebui să existe un protocol, o procedură realizată între Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Sănătății, doar facem doar o analiză, să vedem câți părinți își doresc să își aducă aici copiii pe perioada verii, urmând ca pe baza unei centralizări, la nivelul Inspectoratului Școlar Județean să vorbim cu autoritatea locală, cu Primăria Tulcea și abia după aceea vom deschide aceste grădinițe.
Mihai Sorin: Evident, suntem în aceeași situație, așteptăm. Deocamdată nu avem solicitări din partea unităților particulare de învățământ pentru reînceperea activității în această perioadă, dar este posibil. Noi suntem în comunicare în această perioadă și vom face o centralizare în momentul în care vom avea solicitări din partea părinților. Bineînțeles, trebuie să așteptăm metodologia comună care nu va indica modalitățile prin care trebuie să deschidem această activitate.
Despre introducerea în școală a noii discipline „Educație Sanitară”, s-a stabilit câte ore vor fi alocate pe săptămână, cine va preda această materie și de la ce clasă va fi introdusă?
Mihai Sorin: Urmează să primim informații în acest sens. Deocamdată este o inițiativă legislativă, trebuie să fie transpusă în metodologie.
Viorica Pavel: Va fi un plan-cadru, vor fi repartizate orele pe anumite clase însă deocamdată nu există nimic concret. Se lucrează la acest aspect și sigur vor apărea ore în programul elevilor. Și sunt binevenite.
Realizator – Larisa Calistru / Foto – Radio Constanța