Telverde pentru suport psihologic și sprijin social. Interviu cu psihologul Nicoleta Larisa Albert, președinte al Asociației Proacta EDU
Publicat de , 8 mai 2020, 11:07 / actualizat: 8 mai 2020, 17:17
Atunci când există un obiectiv comun, suntem mai uniți, chiar dacă ne aflăm la distanță. Există persoane care aleg să-și ofere timpul și priceperea, pentru ca noi toți să trecem mai ușor peste dificultățile generate de pandemie.
Departamentul pentru Situații de Urgență și Asociația Proacta Edu au inaugurat linia Telverde,pentru suport psihologic și sprijin social. 0800070030 este numărul gratuit unde apelanții pot beneficia de suport psihologic și sprijin social. Mai multe despre această inițiativă am aflat din interviul realizat cu psihologul Nicoleta Larisa Albert – Președinte al Asociației Proacta EDU.
Cum s-a născut această inițiativă?
Nicoleta Larisa Albert: Inițiativa a venit cumva ascultând nevoile oamenilor și fiind atenți la lucrul acesta. Ca societate civilă, credem că este nevoie să ajutăm oamenii, cu atât mai mult în momentele de criză. Și atunci ce făceam la nivel de Asociație Proacta Edu s-a transformat la 180 de grade. Cumva, în aceeași direcție, dar am acționat diferit, ca pentru criză, cum spuneam. Noi ca asociație avem proiecte în zona educației, pentru școală și familie. Cum activitatea s-a suspendat și nu am mai putut face cursuri cu cadrele didactice, profesori și părinți, atunci am mers către profesori, părinți, elevi, inițial, cu proiectul „Ambasador pentru Comunitate”, care continuă. Acordăm consiliere în mod gratuit pentru profesori, părinți și elevi. Și pentru că am fost sunați de către mai multe persoane (nu neapărat din targetul acesta), am extins proiectul și am mers către Departamentul pentru Situații de Urgență cu propunerea care a fost foarte bine primită. De două săptămâni și jumătate avem peste 1000 de apeluri primite, sună oamenii la numărul de telefon 0800070030. Mesajul cu care îi întâmpinăm este: „Suntem aici, ne pasă de voi!” Convorbirea este confidențială, pentru suport psihologic și sprijin social. Mai concret: dacă au nevoie să vorbească cu un psiholog iau legătura pe loc cu psihologul de serviciu, iar dacă au nevoie de asistență socială îi orientează colegii noștri să găsească soluția în funcție de ceilalți parteneri pe care îi avem în proiect.
În ce interval orar se poate apela la această linie? Care sunt problemele oamenilor în perioada COVID-19?
Nicoleta Larisa Albert: Până pe 15 mai, intervalul orar la care se poate suna este 08-24, de luni până sâmbătă. În top 3 situații pentru care am fost sunați se află atacurile de panică, stările depresive și anxietate. Sună oameni singuri, oameni care nu au mai sunat până acum la psiholog, dar și persoane care sunt într-o relație terapeutică sau au fost până acum la psihiatru, dar nu au mai putut lua legătura sau nu mai au bani pentru asta. Și atunci, fiind un serviciu oferit gratuit pe perioada aceasta de criză, ne sună. Mai suntem sunați și pentru situații în care e nevoie de sprijin social, de oameni care solicită alimente, care nu mai au un loc de muncă și care ne cer să fie orientați în ceea ce privește alegerile pe care le au de făcut. Înainte de a-i ajuta și de a face practic partea de intervenție psihologică, e nevoie să ne uităm dacă ei se află în siguranță, dacă au nevoile de bază acoperite. Bineînțeles că nu o să le putem face noi direct pe toate, dar îi redirecționăm către ceilalți colaboratori care fac acest lucru. Sunt ONG-uri, sunt instituții care se ocupă cu așa ceva și atunci, în funcție de localitatea solicitanților, de situația lor, le dăm un număr de telefon „la țintă” cumva. Ne-au sunat și români din străinătate și ne sună în continuare și ne bucurăm că îi putem sprijini. Îmi vine acum în minte un caz recent din Milano. Acolo sunt izolați de 3 luni în case, nu au mai ieșit deloc la propriu, lucrurile sunt cumva mai acutizate și perspectiva este aceeași. Și mai mult decât atât: sunt acolo oameni care nu au familii cum avem noi aici și care au nevoie să vorbească în limba română. E mai util să vorbești cu un psiholog care îți cunoaște cultura, care vorbește cu tine în limba maternă.
Linia va funcționa și după 15 mai, când începe starea de alertă?
Nicoleta Larisa Albert: Linia Telverde rămâne în continuare și ne gândim cum să adaptăm programul. Poate nu va mai fi același interval de timp 08-24, dar va fi o ofertă destul de generoasă. Ne vom consulta intens și vom porni de la numărul de apeluri și de intervalul în care am fost sunați cu prioritate și vom lua o decizie. Ne dăm seama că oamenii vor avea în continuare nevoie de sprijin și de suport. Iar Telverde este pentru anumite persoane ca un prieten, pot suna odată pe zi dacă sunt într-o situație limită sau sunt singuri, până depășesc momentul acesta și își reiau viața cu care erau obișnuiți.
Pe scurt, în final, vreau să ne vorbiți și despre celălalt proiect, derulat cu Ministerul Educației și Cercetării…
Nicoleta Larisa Albert: Se numește „Ambasador pentru Comunitate”. Practic am pornit de la ideea că în această perioadă cadrele didactice pot fi o resursă pentru comunitate și pot să le spună elevilor și părinților că există această posibilitate de a apela la sprijin specializat și să ne aducă în prim-plan situațiile de vulnerabilitate sau de criză și să putem ajuta. Ne confruntăm în acest moment și cu o suprapunere de roluri la care lucrăm de acasă. Suntem și profesori și părinți în același timp. Sau suntem părinți și avem și noi activitățile noastre. Sunt mulți părinți care au joburile acasă și atunci ai nevoie cumva să gestionezi această dinamică. La fel și elevii, ne sună cu prioritate cei de clasa a XII-a și clasa a VIII-a care au nevoie să vorbească despre strările lor de anxietate, care sunt cumva firești în contextul dat. Și cu atât mai mult în condițiile în care lucrurile sunt transformate anul acesta. Și acest proiect rămâne deschis în continuare și pe platforma Ministerului Educației periodic avem materiale, atât eu cât și colegul meu psiholog, Fabian Radu, cu care coordonez ambele proiecte. Venim cu materiale cu conținut psiho-educațional odată sau de două ori pe săptămână.
Mesajul meu acesta este: nu uitați că suntem aici, suntem împreună, puteți să sunați la numărul de telefon 0800070030 ori de câte ori doriți să împărtășiți starea pe care o aveți, gândurile, frământările, preocupările. Nu sunteți și nu suntem singuri. Acest moment, această situație de criză poate să fie o oportunitate pentru noi să fim mai aproape unii de ceilalți, într-un mod cât mai autentic.
Interviu realizat de Larisa Calistru / Foto – Arhiva personală