Pandemia de coronavirus a pus sistemul de învățământ într-o situație fără precedent
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 27 aprilie 2020, 11:36
România trebuie să facă faţă situaţiei, fără precedent, din sistemul de învăţământ, generate de pandemia de coronavirus.
Pe de o parte, organizarea cursurilor online a iscat multe nemulțumiri, deoarece nu li s-au asigurat tuturor elevilor dispozitivele tehnice necesare, iar pe de alta, întoarcerea în bănci, după finalizarea stării de urgență, este imposibilă, potrivit unor profesori şi elevi.
“Statul nu a oferit elevilor posibilitatea de a lua parte la această şcoală online, de care se tot vorbeşte, pentru că în continuare există sute de mii de elevi cu risc de sărăcie şi excluziune socială. Şcoala trebuie să fie pentru toţi. Din punctul nostru de vedere, este utopic să spui că părinţii au datoria de a le sigura elevilor tablete şi laptop-uri, atât timp cât există familii care trăiesc de pe o zi pe alta” spune Silviu Morcan, preşedintele Consiliului Judeţean al Elevilor Constanţa.
Chiar dacă elevii nu îşi dau seama, profesorii muncesc de două ori mai mult pentru o lecţie online. Brânduşa Secuiu, profesor de Limba şi Literatura Română, la Liceul Teoretic Ovidius.
“Sunt profesor de limba si literatură română de 25 de ani şi predau atât la gimnaziu, cât şi Ia liceu. Consider că această perioadă, în care s-au suspendat cursurile în şcoli şi am experimentat şcoala online, a fost mult mai solicitantă pentru toţi. Pentru a pregăti o lecţie online de calitate, am avut nevoie de mult mai multe ore. Cele 50 de minute se resimt uneori ca o oră şi jumătate, poate 2 ore, în faţa unui dispozitiv, ca oboseală, ca stres al profesorului şi al elevului. Este foarte greu să îi menţii atenţia elevului dacă doreşti să faci o oră online”, afirmă Brânduşa Secuiu.
La sfârşitul lunii martie, Consiliul Judeţean al Elevilor Constanţa şi Inspectoratul Şcolar Judeţean au lansat împreună un apel către mediul privat, către marile companii şi fundaţii, pentru a ajuta la cumpărarea dispozitivelor, pentru elevii care nu au posibilităţi să urmeze cursurile online. Până în prezent, un singur antreprenor a răspuns apelului şi a donat 30 de tablete, care au ajuns la elevii din localităţile Amzacea şi Topraisar.
Silviu Morcan, preşedinte Consiliul Judeţean al Elevilor Constanţa: “Guvernul trebuie să asigure nişte măsuri sanitare de excepţie în şcoli, pentru că nu putem să chemăm elevii la şcoală, atât timp cât nu au condiţiile de desfăşurare a cursurilor, şi aici vorbim de distanţarea socială, ar fi indicat ca într-o clasă să fie maximum 15 elevi, eventual ca o clasă să se împartă în două grupe, să existe măşti, substanţe dezinfectante pe holuri, săpun şi hârtie igienică la băi.”
Elevii descriu o realitate binecunoscută. Din toalete, lipsesc săpunul şi hârtia igienică, în condiţiile în care România trebuie să asigure măsuri de igienă fără precedent, pentru a preveni răspândirea coronavirusului.
Reluarea cursurilor la şcoală trebuie să fie făcută cu mare prudenţă, afirmă Brânduşa Secuiu, profesor de Limba Română la Liceul Teoretic Ovidius: “Mi se pare imposibil să-i ţii la distanţă pe elevi, şi dacă într-o clasă vor fi 5 elevi, nu 10 sau 15, cum s-a propus. Cum îi voi ţine în pauză? Cum vor alerga ei cu masca pe faţă? De unde am să ştiu eu câţi elevi intră în toaletă simultan? Toaletele sunt atât de mici… Personal, eu aş încheia anul şcolar cu ceea ce avem.”
Unii profesori sunt de părere că şcoala nu ar trebui să revină la normal foarte curând.
Brânduşa Secuiu, profesor: “Cred că ar trebui ca elevii să vină la şcoală doar pentru disciplinele la care se susţin teze. Dacă ministerul doreşte neapărat să se dea aceste teze şi nu există o altă soluţie online, atunci cred că ar fi o soluţie să se vină la şcoală, doar pentru a susţine aceste teze, din materia predată până la data de 10 martie, nu din ceea ce s-a predat ulterior. Pentru că, vă spun sincer, s-a predat (n.r. după închiderea şcolilor) pentru că aşa ni s-a cerut, la un moment dat, să şi predăm. Ne-a bulversat”.
Nici ieşirile în spaţiul public ale ministrului Educaţiei, Monica Anisie, nu au fost de ajutor şi nimeni nu poate spune când vor putea fi primiţi elevii în clase.
Brânduşa Secuiu, profesor: “Deşi predau într-o şcoală de elită, în care se consideră că elevii sunt susţinuţi de familie pentru a avea acces o educaţie de calitate, am constatat de multe ori că este imposibil părinţilor să asigure pentru unul, doi sau mai mulţi copii, simultan accesul la un calculator sau la un dispozitiv, mai ales dacă şi părintele lucrează pe calculator de acasă. Şi atunci nu mi se pare că trebuie ca această şcoală online să meargă pe ideea de predare, ci doar pe ideea de consolidare a informaţiilor deţinute. Ministerul Educaţiei şi noi, profesorii, trebuie să regândim materia, pe care nu am făcut-o în această perioadă de două luni şi să vedem cum anume putem să decongestionăm materia pentru anii următori.”
Pentru sistemul educaţional din orice ţară, starea de urgenţă este o provocare. Guvernanţii trebuie să se gândească în primul rând la copii. Şi, dacă nu le pot asigura educaţie, prin sisteme moderne de predare, măcar să se asigure că există suficiente măsuri de protecţie, ca să nu ajungem în situaţia de a avea focare de infecţie şi în şcoli, nu doar în spitale şi azile de bătrâni.
Redactor – Cristina Ghelasie / Foto – Arhivă