Sunt justificate reclamaţiile celor carantinaţi în Mamaia sau aşteptările lor sunt prea mari? Declaraţia comisarului şef adjunct al Protecţiei Consumatorului Constanţa
Publicat de , 23 aprilie 2020, 13:20
Aproximativ 2.000 de români, repatriaţi din zonele roşii şi galbene ale Europei, au trecut până acum prin centrele de carantină din judeţul Constanţa. Dacă cei de la Techirghiol au trimis mesaje de mulţumire, cei cazaţi la un hotel din staţiunea Mamaia au trimis sesizări la Protecţia Consumatorilor şi Direcţia de Sănătate Publică. Sunt justificate reclamaţiile celor carantinaţi sau aşteptările lor sunt prea mari?
Oamenii s-au plâns de condiţiile de cazare şi, mai ales, de calitatea mâncării. Oana Maria Gologan este din Constanta. Ea s-a întors recent din Marea Britanie, împreună cu părinţii, soţul şi copilul şi au stat în carantină timp de 14 zile la Mamaia. Condiţiile de cazare au fost departe de aşteptări…
„Am găsit niste condiţii groaznice, nu s-a făcut curăţenia şi nici dezinfectarea. Mâncarea este groaznică, carne fiartă, opărită, se vede că a fost congelată. O aduce rece şi este schimbată culoarea, este verde”, a declarat Oana Maria Gologan.
Încă din prima zi de carantină, femeia a făcut sesizări la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor şi la Direcţia de Sănătate Publică, iar filmarea din camera de hotel, postată pe o reţea de socializare, a devenit imediat subiect de ştire, dar şi de control.
Comisarii de la Protecţia Consumatorilor au verificat societatea care pregăteşte hrana pentru românii aflaţi în carantină la Mamaia. Şi Direcţia de Sănătate Publică a verificat condiţiile de cazare şi a amendat unitatea pentru lipsa de igienă.
Ca să ne lămurim asupra problemelor constatate, am adresat câteva întrebări comisarului şef adjunct de la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Constanţa, Ecaterina Scînteie.
Rep: Sunt reclamaţiile oamenilor îndreptăţile?
E.S.: “Reclamaţiile cetăţenilor sunt îndreptăţite. Am găsit materii prime cu data limită de consum depăşită, materii prime care au suferit o schimbare termică, respectiv au fost fierte în prealabil şi după aceea congelate, dar şi preparate culinare, pregătite pentru livrare, care nu aveau temperatura corespunzătoare de minimum 60 de grade.”
Rep: Deci, mâncarea livrată oamenilor era rece…
E.S.: “Mâncarea era călâie, nu rece, călduţă să zicem. “
Rep: Pâinea era depozitată în condiţii neigienizate…
E.S.: “Da, direct pe pavimentul neigienizat .”
Rep: “Vi se pare firesc ca oamenii să treacă cu vederea faptul că mâncarea este rece şi că are modificări de culoare şi miros?
E.S.: “Nu mi se pare corect. Mâncarea trebuie să fie caldă şi trebuie să se respecte nişte condiţii, care sunt impuse în legislaţie.”
Rep: Ce sancţiuni a primit firma, care se ocupă de pregătirea hranei celor aflaţi în carantină?
E.S.: “Pentru abaterile constatate s-au aplicat trei amenzi, în valoare de 13.000 lei şi s-au oprit definitiv de la comercializare 27 de kilograme de materii prime şi preparate culinare neconforme.”
Rep: Consideraţi că neregulile descoperite la control ar impune rezilierea contractului de catering?
E.S.: “Odată cu sancţiunile şi măsurile dispuse, s-a aplicat şi obligativitatea remedierii tuturor deficienţelor constatate. Ulterior, am primit o informare de la operatorul economic, prin care ne transmite că au remediat toate deficienţele. Urmează să facem o reverificare la faţa locului şi să vedem dacă este adevărat.”
Rep: Cum vă explicaţi faptul că, deşi au existat numeroase reclamaţii, nimeni nu s-a îmbolnăvit până acum?
E.S.: “Mâncarea este, totuşi, pregătită în condiţii igienico-sanitare. Fiecare angajat din bucătărie poartă echipament de protecţie”.
Rep: Aşadar, sunt nişte reguli, care se respectă sau situaţia nu este atât de gravă pe cât a fost prezentată de cei aflaţi în carantină?
E.S.: “Situaţia celor aflaţi în carantină este puţin cam dusă la extrem. Deşi în momentul în care sunt cazaţi, li se pune în vedere un regulament de cazare, prin care trebuie să-şi facă singuri curăţenie în cameră, trebuie să-şi schimbe singuri lenjeria. În sesizări, ei s-au plâns că nu le face nimeni curăţenie, că nu le ridică nimeni gunoiul din cameră.”
Rep: Aveţi în vedere şi alte controale în aceste unităţi de alimentaţie publică?
E.S.: “Dacă vom avea solicitări privind neconformităţi în alte unităţi de alimentaţie vom efectua controale.”
Rep: Puteţi onora în această perioadă toate reclamaţiile pe care le primiţi, aveţi suficiente echipe în teren?
E.S.: “Ne descurcăm. Deci, în teren am în prezent două echipe.”
Reporteri: Cătălina Radu, Cristina Ghelasie / Foto: facebook.com/Ana Maria Gologan, Protecţia Consumatorului Constanţa