Adrian Mihălcioiu: Companiile de navigație au suspendat schimburile de echipaje la vapoare
Publicat de Adrian Băncilă, 22 martie 2020, 11:42
Companiile de navigație au suspendat pentru 30 de zile schimburile de echipaje la vapoare, ca urmare a măsurilor de protecție împotriva infectarii cu coronavirus luate la nivel global, precum închiderea granițelor, marinarii rămânând blocați la bordul navelor, a informat Sindicatul Liber al Navigatorilor.
Federația Europeană a Transportatorilor solicită excepții pentru navigatori de la masurile de interzicerea circulației instituită de statele europene, ne-a declarat la Interviul Dimineții, prin telefon, liderul SLN, Adrian Mihălcioiu, reprezentantul Federației Internaționale a Transportatorilor (ITF) din România.
Adrian Mihălcioiu : Dacă am fost de acord toate sindicatele să prelungim cu o lună de zile contractele de muncă ale navigatorilor aflați la bordul navelor, nu înseamnă că aceștia vor sta la infinit acolo. Ar trebui luate măsuri urgente pentru găsirea unor soluții astfel încât repatrierile după această perioadă de 30 de zile să înceapă să se efectueze.
Câți marinari români sunt blocați la bordul navelor ?
Adrian Mihălcioiu : Pot să vă spun cifre globale, sunt aproximativ 700.000 de navigatori din toată lumea la ora actuală pe navele care fac transport maritim internațional. Și noi avem acum în jur de 8.000 de navigatori care fac transport pe navele flotei internaționale.
Primiți telefoane disperate ale membrilor familiei marinarilor ?
Adrian Mihălcioiu : Da, dar nu numai. Toate cazurile pe care le avem le tratăm cu maximă seriozitate și responsabilitate. Îi îndrumăm acolo unde putem să o facem.Există navigatori aflați în situații critice, fie au fost repatriați și au rămas pe aeroporturi, anulându-se cursele aeriene, fie au fost în clinici pentru tratamente medicale și acum nu mai pot veni acasă. Alții se află în porturi și așteaptă să fie repatriați, navele lor nemaifiind acolo. Din fericire, nu sunt prea multe cazuri pentru navigatorii noștri. Dar sunt câteva cazuri pe care am încercat să le rezolvăm și cred că am procedat corect.
Să vorbim acum despre importanța navigatorilor pentru menținerea în funcțiune a sectorului maritim și a schimburilor comerciale…
Adrian Mihălcioiu : Să nu uităm că transportul maritim este principalul factor de alimentare al economiei mondiale, o economie mondială fără de care noi nu am putea să trăim astăzi așa cum o facem. Trebuie făcute eforturi din toate părțile pentru ca această economie mondială să fie ținută în viață. Și de noi dar și de autoritățile internaționale, astfel încât lucrurile să se liniștească în următoarea perioadă și să revenim încet-încet la normal, dacă mai putem reveni la normal.
Numărul solicitărilor de repatriere este mare ?
Adrian Mihălcioiu : Noi i-am sfătuit pe toți având în vedere măsurile care se la noi că acolo unde se află sunt în siguranță iar familiile lor sunt în siguranță acasă, cu măsurile care trebuie luate. Nu trebuie să își facă probleme, ci să își ducă mai departe serviciul, până la urmă în folosul comunității internaționale. Nu sunt cuvinte mari ceea ce o să spun acum, dar cred că navigatorii sunt în prima linie. Ca și doctorii în sistemul de sănătate, navigatorii în economia mondială acum sunt primii în front și pentru acest lucru trebuie să le mulțumim. Și trebuie să facem pentru ei lucruri, ca într-un final să ajungă și ei acasă la familiile lor.Iar cei de-acasă să respecte regulile, să poată să plece sănătoși să îi înlocuiască pe aceia care se întorc.
Care sunt implicațiile expirării, în această perioadă, a valabilității certificatelor de competență și a actelor de identitate ale navigatorilor ?
Adrian Mihălcioiu : Imediat după blocarea granițelor, după suspendarea curselor aeriene au apărut două probleme majore : imposibilitatea de a fi repatriați navigatorii și a doua – expirarea documentelor celor care se află la bord. Prima măsură a fost luată foarte repede(cred că nu există luată mai rapid în istoria legislației maritime), în sensul în care toate țările care au navigatori și certifică navigatori au prelungit certificatele navigatorilor fără vreo altă cerere din partea acestora până la data de 1 octombrie 2020. Toate certificatele și actele de identitate, certificatul de marinar, a căror valabilitate expiră până la 1 iulie 2020, sunt prelungite automat până la 1 octombrie.
Cum țineți legătura cu navigatorii ?
Adrian Mihălcioiu : Avem toate modalitățile de comunicare. Avem un „punct fierbinte” – sunt telefoanele de urgență care pot fi apelate. Pe facebook, pe whatsapp. Comunicăm și prin ambasadele noastre, stabilim multe legături urgente în leagătură cu locurile în care s-ar putea afla navigatorii români și unde se înregistrează probleme. Lucrăm și cu Ministerul Transporturilor foarte strâns și încercăm alături de Ministerul Afacerilor Externe să rezolvăm și problema pașapoartelor, dacă acestea cumva expiră pentru navigatorii aflați acum la bord.
Redactor: Larisa Calistru
Redactor online: Adrian Băncilă