INTERVIU | Costel Stanca, directorul APMC, despre operațiunea de descărcare a navei cu oi care s-a răsturnat în Portul Midia: „În două săptămâni credem că putem să terminăm această activitate“
Publicat de , 2 martie 2020, 10:29
După aducerea la cheu a navei Queen Hind, care a eșuat la 24 noiembrie în rada portului Midia, cu o încărcătură de 14.000 de berbecuți, au început acțiunile de înlăturare a încarcăturii biologice.
Lucrările de dezeșuare, ranfluare, scoaterea încărcăturii și neutralizarea ei, în valoare de aproximativ 19 milioane de lei, sunt finanțate de Administrația Porturilor Maritime Constanța. Ne-a oferit detalii Costel Stanca, directorul APMC, în direct la „Interviul dimineții“, realizat de Mircea Taiss.
Când estimați că se încheie acțiunile de îndepărtare și neutralizare a materialului biologic de pe navă?
Acțiunile au început în acest weekend și s-au îndepărtat până în prezent cam 1.779 de oi. Ritmul, în ultima zi, a fost de două transporturi și au plecat mai mult de 1000 de oi de la navă, ceea ce înseamnă că, la 14.000 de oi, cam în două săptămâni credem că putem să terminăm această activitate.
Se desfășoară în ritmul așteptat sau ați avut dificultăți?
Cred că suntem în ritmul așteptat, acum cred că până a ajunge la acest moment, adică activitățile de ranfluare, au presupus mai multe situații tehnice neașteptate care au fost depășite, și vremea ne-a împiedicat un pic, și suntem bucuroși că nava este acostată în siguranță și că activitatea de ecarisaj a început deja.
Ce se întâmplă în continuare cu nava? Armatorul a transmis vreun document prin care anunță abandonul navei în România?
Astăzi avem o întâlnire cu armatorul, am avut o discuție cu asigurătorii săi…Inițial, armatorul a abandonat nava nu către noi, ci către asigurator. Astăzi avem o întâlnire armatorul și cu reprezentanții săi, să vedem ce se va întâmpla cu nava, să terminăm activitatea de ecarisaj.
APMC va recupera de la asigurator sumele plătite pentru aceste lucrări sau există riscul ca ele să nu fie recuperate în totalitate?
Din discuțiile purtate până în acest moment, vedem că asiguratorul dorește să plătească. Sigur că acum avem o discuție asupra sumei, însă doresc să vă spun că, în afară de asiguratorul armatorului, care s-a angajat că va plăti o sumă, cum spuneam, și astăzi o să rediscutăm să vedem, pentru că e vorba de legislația aplicabilă, dar, în afară de acest lucru, pot să vă spun că avem și noi asigurarea noastră, în plus, și care va acoperi cu siguranță, în caz că va trebui, diferența sau suma necesară…
Știu că vă pregătiți de drum, veți participa la o reuniune a reprezentanților porturilor europene. Unde se desfășoară, când și ce veți discuta acolo?
Reuniunea se desfășoară mâine, la Bruxelles, și se face o trecere în revistă asupra subiectelor cheie în acest moment, referitoare la porturile din Europa. De exemplu, unul din subiectele interesante e cel legat de digitalizare. Așa cum știți, majoritatea porturilor sunt preocupate să se interconecteze, să poată să aibă un sistem prin care mărfurile să poată să fie urmărite cu ușurință și de proprietar și de expeditor și de primitor, și de toată lumea…Un alt subiect este cel legat de utilizarea noilor energii în porturi, de exemplu, se discută, de asemenea, de necesitatea de a crește capacitatea porturilor de a alimenta cu energie navele atunci când sunt în port pentru a nu polua și pentru a avea o amprentă de carbon redusă, subiecte legate de administrarea porturilor…
Interviu realizat de Mircea Taiss / Foto – GSP