Lucian Bode: ”Dezvoltarea mediului antreprenorial românesc este o prioritate pentru guvernarea liberală”
Publicat de Doina Sirbu, 10 ianuarie 2020, 18:57
Astăzi, ministrul Lucian Bode și managementul CNAIR au vrut să afle de la fața locului situația reală de pe șantierele Autostrăzii Transilvania și ale Autostrăzii Sebeș – Turda.
În prima parte a zilei, ministrul Lucian Bode s-a întâlnit cu antreprenorii, subcontractorii și prestatorii de servicii care execută lucrările la loturile Iernut-Chețani (lung de 17,9 km si realizat de Astaldi) si Chețani – Câmpia Turzii (lung de 15,6 kilometri, realizat de Straco) ale Autostrăzii A3.
În cadrul discuțiilor purtate cu antreprenorul lotului Iernut – Chețani, reprezentanții acestuia au precizat că termenul prevăzut pentru finalizarea lucrărilor este iulie 2020.
Nu aceeași situație se regăsește și pe lotul Chețani – Câmpia Turzii, lot în cazul căruia se înregistrează un stadiu fizic de peste 30%, situație generată de problemele cu care se confruntă în prezent antreprenorul care activează pe acest lot.
Seria întâlnirilor a continuat la Centrul de Coordonare și Întreținere din localitatea Dumbrava cu toți factorii implicați în construcția Autostrăzii Sebeș – Turda, respectiv cu cei care lucrează pe lotul 1 (lung de 17 km și realizat de Asocierea Impresa Pizzarotti & C SPA Pomponio Construcţii SRL) și lotul 2 (lung de 24,25 km, realizat de Asocierea Aktor Technical Societe Anonyme (AKTOR SA) – S.C. EuroConstruct Trading 98 S.R.L.)
Ministrul Lucian Bode a remarcat ritmul în care s-a lucrat în cazul lotului 1 unde s-a ajuns la un stadiu fizic de peste 80% față de lotul 2 unde se înregistrează un stadiu fizic de peste 60%.
Ministrul Lucian Bode s-a arătat nemulțumit de faptul că au fost înregistrate situații în care deși CNAIR a achitat la timp toate facturile, antreprenorii nu și-au plătit subcontractorii și prestatorii de servicii fapt ce a contribuit la scăderea ritmului de execuție a loturilor de autostradă.
”Eu cred că statul român este onest și se achită de obligații față de antreprenor și îmi doresc ca și antreprenorul, la rândul său, să se achite de obligațiile pe care le are față de stat și față de antreprenor. Firmele românești care nu sunt plătite 3-4 luni de zile, au o direcție clară: faliment. Nu îmi doresc asta. Nu doresc să reziliem contracte în derulare, dar oameni buni, să stăm și să constatăm că nu există progres fizic… cu antreprenori neplătiți, nu cred că este normal să stăm și să ne uităm (…) Este inadmisibil ca infrastructura din România sa bată pasul pe loc din cauza relației foarte proaste dintre antreprenori și subcontractori.
Rog, astfel, contractorii sa găsească soluții imediate pentru a plăti subcontractorii. Altfel, riscăm să intrăm în faliment cu toții. Până la urmă, toți avem de pierdut dintr-o relație deficitară. Vremea promisiunilor și a dezinteresului a trecut! Este momentul să arătam cetățenilor, prin fapte, nu prin povești, că statul este în slujba contribuabililor. (…)
România, din 2007 până astăzi, a înregistrat claim-uri, revendicări, de 2,2 miliarde de euro pe feroviar şi pe rutier! Ne putem imagina câţi kilometri de autostradă puteam realiza noi cu 2,2 miliarde de euro? Nu contest, în acest domeniu sunt revendicări, este firesc, în toată lumea e aşa, dar 2,2 miliarde de euro cred că nu greşesc când spun că asta e taxa pe prostie, ca să nu spun că e altceva. La dimensiunea asta au ajuns claim-urile în România în 12 ani(…)
România are nevoie de autostrăzi. România se poate dezvolta dacă va avea autostrăzi. Pentru a atinge acest obiectiv extrem de important pentru România, Guvernul Orban este extrem de hotărât să se implice în realizarea acestui deziderat. Pentru a-l atinge, trebuie să punem toți umărul la treabă.” a declarat ministrul Lucian Bode.
Redactor online – Doina Sîrbu / Foto – Ministerul Transporturilor