În ce stadiu se află lucrările de consolidare a malului surpat la Cumpăna. Interviu cu Daniel Georgescu, directorul ACN Constanța
Publicat de , 8 ianuarie 2020, 16:01
Surparea produsă pe strada Dunării, din comuna Cumpăna, situată pe malul Canalului Dunăre – Marea Neagră, încă din luna mai, a condus la o situație critică în zonă, respectiv evacuarea familiilor din casele aflate în pericol. Responsabilă cu realizarea consolidării este Compania Naţională ‘Administraţia Canalelor Navigabile’ – S.A. Constanţa, care a alocat din fonduri proprii, un milion de euro pentru lucrările de primă urgenţă. După demersurile făcute la nivel guvernamental, s-au așteptat finanţările promise. Ne-a oferit detalii despre stadiul lucrărilor directorul general al Companiei Naţionale Administraţia Canalelor Navigabile Constanţa, Daniel Georgescu, într-un interviu realizat de Liliana Moldoveanu.
A fost și o rectificare bugetară în ședința din 27 decembrie. Guvernul a aprobat bugetul de cheltuieli și de venituri rectificat pe anul 2019 al companiei dumneavoastră, aflate sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor. Banii au ajuns la Administrația Canalelor Navigabile?
Atâta timp cât avem hotărârea de Guvern, da, se face posibilă și finalizarea acestei lucrări. În momentul acesta se forează și se toarnă piloți în zonă…Noi încercăm să facem prima etapă a acestor lucrări de consolidare a malurilor, pentru că lucrarea a fost împărțită în două etape. Prima etapă – cea de urgență, care s-a amânat pentru că nu am primit din luna august și până în luna decembrie, și am făcut lucrările cele mai principale lucrări, care au acoperit valoarea de 1 milion de euro care, bani pe care i-am alocat noi…
Care este stadiul lucrărilor? Se lucrează și în acest moment?
În acest moment, se forează și se toarnă piloți.
Cât estimați că vor dura aceste lucrări?
Dacă ne ajută Dumnezeu și timpul va fi cu noi, proiectantul și executantul ne-au dat ca termen de finalizare 6 luni de zile. Este vorba despre finalizarea primei etape din lucrare, adică să punem în siguranță întreg taluzul din zona respectivă, să nu mai avem riscul de a avea vreo alunecare, după care va urma a doua etapă, în care va trebui să refacem drumul de exploatare și să venim cu umplutură pe zona respectivă, să refacem terasamentele…
Va fi o altă etapă, estimată a se finaliza în ce termen?
Mai are și ea șase luni de zile, dar sperăm întâi să rezolvăm această problemă, pentru că importantă este atât siguranța caselor din comuna Cumpăna, cât și a navigabilității, pentru că dacă urmează o nouă alunecare, iarăși va trebui să dăm avize de navigație. La momentul acesta în zonă se circulă normal, dar să nu uităm că apropae 50.000 de metri cubi de pământ sunt în canal.
Din ce cauze nu a fost posibilă realizarea lucrărilor până în momentul de față? A fost această problemă a bugetului?
Da. Singura problemă a fost partea de alocare bugetară, până în noiembrie ne-au tot amânat, amăgit că ne vor da bani, în luna noiembrie, în loc de 50 de milioane, dacă nu mă înșel ultima sau penultima a doamnei Dăncilă, ne-au alocat în loc de 50 de milioane, doar cinci milioane de lei. Iar lucrarea trebuie să înțelegeți că vor trebui forați/turnați niște piloți, piloți care sunt foarte scumpi, iar noi nu puteam să dăm ordin de începere, atâta timp cât noi nu aveam banii în buget alocați, pentru că îl falimentam și pe executant, nici nu se făcea lucrarea și ajungeam într-o situație mai critică decât suntem acum.
Și componenta meteo este foarte importantă, așa cum precizați și dumneavoastră…
Este foarte importantă pentru că, în afară de faptul că se toarnă acești piloți, în paralel, odată cu turnarea piloților, piloții trebuie armați, se fac niște legături, se toarnă beton, despre care știm cu toții că de la patru grade în jos nu mai are aceeași calitate. Betonul folosit la piloți am înțeles că și la temperaturi mai scăzute se poate lucra cu el, dar lucrările care se fac la suprafață cu rigole, cu canalele de drenaj trebuie făcute la o temperatură mai mare de 4 – 5 grade…
După încheierea lucrărilor, familiile evacuate vor putea reveni în propriile locuințe?
Pot să vă spun că în urma discuției pe care am avut-o cu expertul și proiectantul, cred că în luna martie familiile se pot muta, singurul impediment ar fi că nu vor avea acel drum care va fi deocamdată nefinalizat, pentru că se vor continua lucrările în zonă. Însă, atâta timp cât se toarnă piloții după ce se armează, locuințele se pare că vor fi în siguranță și se vor putea muta înapoi.
Interviu realizat de Liliana Moldoveanu / Redactor online – A. Enache / Foto – Arhivă Radio Constanța