CONSTANȚA: Au fost depuse cinci oferte pentru ranfluarea navei răsturnate în Portul Midia
Publicat de , 13 decembrie 2019, 12:21
Nava străină care s-a răsturnat în Portul Midia pe 24 noiembrie, având la bord aproape 15.000 de oi, nu a putut fi adusă la mal nici până astăzi. După ce armatorul a rămas indiferent la solicitările autorităţilor române, readucerea acesteia la suprafaţă şi punerea ei în stare de plutire îi revine, conform legii, Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa.
Compania nu are însă mijloacele necesare pentru a realiza operaţiunea şi a început solicitarea unor oferte.
S-au arătat interesate 5 firme, din România, Grecia, Turcia şi Gibraltar a spus Daniela Şerban, directorul Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa. Firma desemnată să efectueze ranfluarea se va ocupa și de scoaterea cadavrelor din interiorul navei.
„Nu este o operațiune ușoară, discutăm despre o navă care se află în șenalul navigabil din Portul Midia. Această navă ocupă 40% din șenal…Procedura noastră de achiziție nu pot să spun că este o procedură greoaie, pentru că o facem pe situații de urgență. Am depus la Camera de Comerț să ne dea certificatul pentru situație de urgență, astăzi îl așteptăm. Noi l-am depus de la începutul săptămânii, urmând ca astăzi să fie eliberat. Am pregătit un caiet de sarcini, nu a fost ușor, pentru că este un accident naval atipic, ținând cont că marfa din interiorul navei nu este o marfă normală, ci sunt animale care în momentul de față sunt descompuse și nu este ușor“, a declarat directorul APC.
Vinerea viitoare se va şti cine va executa ranfluarea navei. După ce nava va fi dusă într-o zonă care să nu încurce traficul, vor fi 30 de zile pentru scoaterea oilor moarte.
„În momentul în care cei care vor câștiga această licitație vor veni pentru ranfluarea navei noi nu trebuie să blocăm șenalul navigabil. Vor fi utilaje foarte mari, ținând cont că, în momentul de față, nava are 11.000 de tone. Administrația nu-și poate permite să facă o greșeală, pentru siguranța navigației și pentru operatorii portuari din zona respectivă. Nu putem să le blocăm activitatea și atunci este un proces foarte complex, trebuie să ne luăm toate măsurile de siguranță. Noi suntem convinși că în caietul de sarcini am stipulat tot ceea ce ține de siguranță și de scoaterea acestei epave în condiții de normalitate“, a explicat Daniela Șerban, directorul APC.
Nu există o valoare estimată a cheltuielilor, fiind un incident unic în transportul naval – mai spun reprezentanţii APC. Până acum, instituţia a cheltuit 60 de mii de euro, iar banii necesari pentru aducerea navei la mal vin din asigurarea APC.
Însă, armatorul nu a abandonat nava şi este de acord ca aceste cheltuieli să fie acoperite din asigurarea navei.
Redactor – Cristina Iliuță / Foto – Arhivă Radio Constanța