CONSTANȚA: Sistemul de termoficare al RADET nu este în pericol, susțin oficialii Regiei
Publicat de Doina Sirbu, 2 octombrie 2019, 15:35
Numărul mare de debranșări de la sistemele centralizate de termoficare a dezechilibrat funcționarea acestora și a dus la colapsul rețelei – la Medgidia, la costuri foarte mari, cu tot cu perspectiva închiderii – la Năvodari. În ultima perioadă au apărut discuții și despre situația din Constanța. Directorul RADET, Liviu Popa, spune că nu există motive de îngrijorare, ba, dimpotrivă!
Urmare a măsurilor întreprinse de Autoritatea Publică Locală pentru modernizarea sistemului de termoficare a municipiului Constanța, am constatat, în această toamnă, că portofoliul de clienți s-a conservat. Numărul deconectărilor a fost sensibil mai mic anul acesta decât în anii precedenți, iar trendul acesta este de câțiva ani.
Totodată, pe fondul costurilor crescânde ale gazelor naturale, cu care sunt alimentate centralele de apartament, posesorii acestora au constatat că au costuri semnificativ asemănătoare cu cele la încălzirea centrală și acest fapt i-a determinat pe mulți dintre cei care erau tentați să se debranșeze să reanalizeze această măsură, motiv pentru care perspectivele de modernizare ale sistemului centralizat le dau încredere în acest sistem.
Așadar, nu ne temem că sistemul de termoficare centralizat ar putea să fie dezechilibrat, așa cum s-a întâmplat la Năvodari și Medgidia, de un număr din ce în ce mai mare de debranșări și deconectări.
Liviu Popa: Nu. Iar odată cu trecerea la Autoritatea Publică Locală a rețelei de transport care face legătura dintre unitatea de producere a CET Palas și punctele termice ale RADET, se va face și o redimensionare, o înlocuire și o modernizare a actualei rețele de transport cu fonduri europene, pe Axa 7.1.
Acesta este un proiect pe termen mediu sau lung, de câțiva ani, dar care își va arăta beneficiile în privința facturilor plătite de constănțeni.
Liviu Popa: Scopul este rentabilizarea sistemului, deci, inclusiv, scăderea facturilor. La ora actuală, aceste facturi au incluse și pierderile din sistem. Odată înlocuită rețeaua de transport, se vor diminua substanțial și pierderile, care sunt cele mai însemnate.
Înlocuirea acestei rețele nu se putea face pe fonduri europene decât dacă era în patrimoniul Autorității Publice Locale – fapt care s-a întâmplat, deja, pentru că aceasta este condiția de finanțare.
Redactor – Bogdan Comșa / Redactor online – Doina Sîrbu / Foto – pixabay.com