Cazier contravențional pentru firmele care încalcă drepturile consumatorilor. Interviu cu Horia Constantinescu, președintele ANPC
Publicat de , 3 septembrie 2019, 12:55
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a introdus cazierul contravențional. Astfel, se pot identifica operatorii economici și faptele pentru care s-au aplicat deja sancțiunea avertismentului, iar la o nouă abatere se poate aplica sancțiunea cu amenda contravențională. Ne-a oferit detalii, în direct la Radio Constanța, Horia Constantinescu, președintele ANPC, într-un interviu realizat de Gabi Crețu.
În cazierul contravețional se vor nota faptele pentru care au fost sancționate firmele, precum și felul sancțiunii, astfel încât, atunci când firma încalcă din nou legislația, sancțiunile astea să nu se repete. Am înțeles bine?
Ați înțeles mai mult decât bine, dar acum trebuie să fac următoarea precizare – Comisariatul Constanța a introdus această evidență încă din urmă cu trei ani, ea a fost într-adevăr evidențiată într-un mod rudimentar, printr-un tabel în Excel, dar totuși a ajutat să individualizăm eventualele fapte contravenționale. Într-adevăr, așa cum spuneați, la Constanța, în cazul în care găseam că acea societate a fost avertizată, de data asta primea sancțiune. Mai mult decât atât, în actele noastre normative, abaterile repetate în decurs de șase luni trebuie să conducă la măsuri complementare de suspendare a activității și, după cum știți, nu ne-am sfiit să suspendăm activitatea unor operatori economici destul de importanți. La acest moment, consider că și Autoritatea, pentru a avea o abordare unitară, trebuie ca lucrurile care au funcționat la nivel de comisariate județene, ar trebui aplicate la nivel național.
Vorbiți-ne puțin despre principiul proporționalității aplicării sancțiunii. Ce înseamnă, de fapt, acest lucru?
După părerea mea, deja vorbim de un mod de aplicare disproporționat. Este greu, pentru că trebuie individualizată fapta contravențională, dar trebuie înțeles – cazierul arată atitudinea și modul de apreciere a operatorului economic față de actul de control. Dacă în trecut ai fost consiliat, sancționat doar cu avertisment, de ce ar trebui să repeți? Și repetarea abaterii este în sine o sancțiune contravențională. Trebuie sancționată contravențional și noi ne dorim să arătăm că nu mai suntem toleranți cu abaterile repetate, nu mai suntem toleranți cu abordarea diferită la nivel de comisariate județene, ne dorim o aliniere a operatorilor economici în fața legii.
Echipele de control am înțeles că vor fi dotate cu echipamente ce le vor permite să înregistreze video controalele efectuate. Măsura aceasta ajută în procesele pe care uneori firmele le intentează autorității?
O să fie totul la vedere, este știut că echipele sunt formate din minim doi comisari, unul se va ocupa de înregistrarea controlului în registrul lui de control și de celelalte uzanțe ale acțiunii de control, celălalt va face o filmare de ansamblu…De ce? Ajută și comisarii, pentru că, trebuie înțeles – noi lucrăm cu echipe de oameni. Unii dintre ei s-au școlit în trecut, alții sunt mai actuali, mai prezenți, noi avem obligația ca modul de desfășurare a acțiunii să fie unitar! Și astfel încercăm să arătăm că tot ceea ce este trecut în actul de control este și pe suport video pentru că, așa cum știm, o poză face cât o mie de cuvinte!
Practic putem spune că se modifică procedura de control prin utilizarea acestor camere video?
Suntem în procedura de achiziție, am modificat procedura de control, o să tot ieșim cu variante intermediare, pentru că nu trebuie să așteptăm procedura perfectă, ci încercăm să vorbim de sigilările temporare, de măsurile temporare, pentru a nu prejudicia deloc viața, sănătatea sau interesele economice ale consumatorului.
În momentul controlului, comerciantului i se va solicita un acord prealabil sau unitatea controlată va fi filmată, pur și simplu?
Așa cum Jandarmeria, Parchetul și alte autorități nu solicită acordul, am eliminat din procedura noastră solicitarea acordului. E greu de crezut că un operator economic depistat cu deficiențe va fi primul care să-și dea acordul să le filmezi, pentru a le evidenția, în eventualitatea unei contestații în fața instanței…
Cât timp vor rămâne deficiențele constatate, în acest caz? Ele nu vor fi șterse, după o anumită perioadă, ca la Poliția Rutieră, de exemplu?
Lucrăm acum la o modificare, atât a procedurii, cât și a actelor normative care stau la baza acțiunilor noastre de control…Lucrurile care pun în pericol viața sau sănătatea eu am propus să fie menținute în cazier 5 ani, lucrurile care vizează interesele economice, și aici putem vorbi de deficiențe legate de promoții sau lucruri discutabile – până la 3 ani, iar măsurile complementare să nu mai fie valabile doar șase luni și vă explic de ce! Dacă noi sancționăm un comerciant sezonier în luna august, cele șase luni pică până în februarie, iar acesta și reîncepe activitatea ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Și atunci noi ne dorim, acolo unde întâlnim produse ieșite în afara termenului de valabilitate minimală, proceduri nesigure, care pun pericol sănătatea sau viața consumatorului, acestea să rămână în cazier cinci ani. Ne dorim o colaborare și cu Registrul Comerțului, în așa fel încât lucrurile să fie notate, și, în premieră pot să vă spun că ne dorim să sancționăm și persoanele fizice care, conform fișei postului, aveau atribuții…De ce? Sunt dese situațiile în care noi aplicăm sancțiunile operatorului economic și, de fapt, deficiența de gestionare aparține unei persoane fizice.
Am văzut, la un moment dat, o informație în presă potrivit căreia ANPC dorea să implementeze un cod vestimentar, deși au fost multe critici la adresa acestei inițiative…Aici nu vorbim despre uniformă, nu?
Nu, nu vorbim dspre uniformă. Există colegi care păstrează hainele de duminică acasă și vin la birou de parcă cer milă. Reprezentăm o instituție, o autoritate de control! Imaginați-vă cum soliciți unui operator economic să aibă un hotel curat, dar colegul care solicită acest lucru e slinos sau îmbrăcat nepotrivit…
Vă referiți la un aspect facial și capilar îngrijit, nu?
Și la asta, și la haine! Așa cum în Parlament nu intră nimeni în șort, așa cum la bancă nu găsim pe nimeni în șlapi, așa cum lucrurile țin de o uzanță de bun-simț, ceea ce încercăm noi să transmitem este că, de fapt, colegii care sunt mai în etate au prins alte reguli, să înțeleagă că exigențele acestei autorități sunt raportate la activitatea de control. Nu putem cere ceva ce noi nu reprezentăm!
Interviu realizat de Gabi Crețu – Foto – Arhivă Radio Constanța