La Medgidia este organizată cea de-a XVI-a ediție a Taberei Internaționale de Pictură ,,Lucian Grigorescu”
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 29 iulie 2019, 10:00
La Medgidia este organizată cea de-a XVI-a ediție a Taberei Internaționale de Pictură ,,Lucian Grigorescu”. La acest important eveniment cultural participă 20 de artiști plastici din 6 țări.
Sarcina evaluării lucrărilor plastice realizate și donate municipalității îi revine și în acest an criticului de artă, Alice Dinculescu.
Larisa Calistru în dialog cu Alice Dinculescu, la Radio Constanța:
Ce ne puteți spune despre ediția din acest an?
Alice Dinculescu – Este o ediție deosebit de interesantă, pentru că ne face plăcere să rememorăm. Câți ani au trecut din 2003 până în prezent, cum s-a desfășurat, ca amintire vorbind, toate lucrările taberei, prezența artiștilor, iar în acest an, faptul că tânăra echipă a Primăriei Medgidia a reușit să obțină o finanțare europeană, nu se pare deosebit de pertinent și benefic pentru recunoașterea calității acestui act cultural care se desfășoară în orașul Medgidia. Finanțarea fiind transfrontalieră, are loc o colaborare cu colegii noștri din Bulgaria.
Câți pictori participă și din ce țări sunt ei?
Alice Dinculescu – Participă la această ediție 20 de artiști plastici care, în afară de România și Bulgaria, sunt invitați din Republica Moldova, din Cipru de Nord, Turcia și Germania. Este o comunitate, o familie cum ne place deseori să spunem, constituită pe parcursul intervalului când tabăra se desfășoară, până pe 3 sau 4 august, o familie de artiști, de creatori, care, luând contact cu această lume a Dobrogei își vor desfășura activitatea, inspirându-se mai mult sau mai puțin, continuându-și, cum este normal și firesc, propria lor formulă estetică de gândire, de creație, de exprimare, de expresivitate.
Vă revine și în acest an sarcina evaluării lucrărilor plastice. Ce așteptări aveți?
Alice Dinculescu – Este destul de dificil de spus ce așteptări sunt, în sensul în care nu pot fi nominalizate dar, ca în fiecare an, colectivitatea de artiști, echipa, a fost bine gândită, bine structurată, astfel încât se va alătura zestrei patrimoniale a primăriei din Medgidia, care, în prezent numără peste 500 de lucrări încă altele, pe care le considerăm demne de a sta alături de ceea ce este constituit în calitate de colecție.
Medgidia este un oraș micuț. Care este rolul acestui oraș în peisajul cultural al României?
Alice Dinculescu – Îmi face o mare plăcere întrebarea dumneavoastră, pentru că Medgidia, ca și oamenii, ca și fiecare om în parte a avut un destin. Când vorbim despre destinul cuiva, luăm în calcul o istorie trecută a respectivului oraș. Este mult mai ușor să îți dai seama care a fost destinul. Medgidia are un destin legat, încă de la mijlocul secolului XIX, de o personalitate a lumii imperiului otoman, este vorba de sultanul Abdul Medgid, de care i se leagă numele, care reușește să coaguleze comunitatea orașului, punând la cale construcții cum este Moscheea, cum este Baia Publică, adunând astfel și mai bine comunitatea oamenilor, deja structurată. De la jumătatea secolului XIX mergem la început de secol XX când se naște la Medgidia unul din marii pictori ai României, l-am numit pe Lucian Grigorescu. Un pictor care ți-a conferit numele actualelor evenimente culturale ce au loc aici. Mergem mai departe și ne întâlnim cu o altă personalitate a lumii artistice românești, e vorba de Spiru Chintilă, un alt pictor ale cărui preocupări au fost întotdeauna bine centrate pe tot ceea ce se întâmplă ca evenimet cultural la Medgidia. Ca să depășim puțin aria lumii artiștilor plastici, să ne aducem aminte de deceniul 8 al orașului, când unul dintre primarii perioadei comuniste, pune la cale împreună cu un mare artist române, Costel Badea, considerat șeful școlii de ceramică românească contemporană, pune la cale prima tabără de creație, primul simpozion dedicat ceramicii monumentale, care a avut loc de-a lungul a 7-8 ediții la Medgidia, unde s-a și constituit un real muzeu în aer liber, în acest sens. Fiind o premieră europeană, pentru că ceramică monumentală nu se făcuse iar la Medgidia ceramica monumentală urcase deja până către 3 metri și uite așa, micul oraș a fost mereu prezent în tot ceea ce s-a întâmplat în spațiul culturii românești. Ne face plăcere să ne amintim acest lucru și iată că Medgidia merge mai departe cu o echipă tânără aflată la conducerea orașului, din puct de vedere administrativ, e vorba de municipalitate, care a știut să evalueze calitatea acestui eveniment cultural și să o ducă mai departe.
Cam câte tablouri numără în prezent colecția de artă a municipiului Medgidia, după 15 ani de tabere de creație artistică?
Alice Dinculescu – După 15 ani colecția se apropie de un număr rotund și anume de 600. Aceste 600 de lucrări de pictură sunt constituite într-o colecție remarcabilă aflată în posesia primăriei din Medgidia. Sigur că ne gândim cu mare interes ca Medgidia să meargă mai departe și să își bată puțin capul cu posibilitatea construirii unui centru cultural, pentru a oferi publicului local și nu numai, contactul direct cu această superbă colecție.
Realizator interviu – Larisa Calistru / Redactor online – Liviu Predescu