Controale CJPC pe litoral. Ce reclamă turiștii, ce măsuri iau autoritățile
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 2 iulie 2019, 09:37
Șeful Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Constanța, Horia Constantinescu, a fost invitat la un interviu în direct la Radio Constanța, realizat de Adelina Tocitu:
Astăzi vom vorbi despre controalele pe care Protecția Consumatorilor Constanța le efectuează pe litoral. Până la această oră, care sunt concluziile controalelor efectuate pe litoral?
Horia Constantinescu – Concluziile ar trebui să fie împărțite în două mari categorii. Aș începe cu cele bune și anume că există operatori economici care au înțeles mesajul nostru din anii trecuți și înainte de începerea acestui sezon au depus diligențe, au trecut la practică și au făcut lucrurile mai bune decât erau acum ceva timp. Au investit în blocurile alimentare, în sălile de mese, în veselă și atunci credem noi că sunt mai pregătiți pentru acest sezon decât ar fi fost. Cu toate acestea, există în continuare locații pe care noi cu intransigență le-am închis, le-am oprit temporar activitatea, deoarece, din cazierul contravențional, noțiune pe care noi am introdus-o în sistem, aceștia nu au înțeles, din ceea ce le-am explicat în anii trecuți, că trebuie să respecte legea și atunci noi am trecut direct la măsuri complementare, de suspendare a activității.
Aveți o statistică, referitor la aceeași perioadă a anului trecut? Există o creștere sau o descreștere a sancțiunilor, a numărului de sancțiuni pe care Protecția Consumatorului le-a aplicat?
Horia Constantinescu – În anii trecuți, măsurile de oprire temporară a prestării de servicii au fost înlocuite de consiliere, de avizare, de prevenție. Anul acesta noi am trecut direct la aplicarea lor. Pot spune că nu același număr de sancțiuni s-au aplicat, dar, în schimb, mult mai multe opriri temporare a prestării de servicii.
Aveți și o ierarhie a zonelor unde ați identificat cele mai multe nereguli, sau nu există așa ceva?
Horia Constantinescu – Există. Ca de obicei stațiunile Eforie Nord și Eforie Sud, dar din cauză că acestea, de la an la an își schimbă numărul operatorilor economici, se schimbă și aceștia și atunci suntem nevoiți să fim prezenți acolo. Sunt unele dintre stațiunile care funcționează cel mai bine pe litoral și atunci și grija noastră este mai mare pentru ele.
În ultima perioadă s-a discutat intens despre amplasarea șezlongurilor pe plajă, fără să fie lăsat acel culoar de trecere de 5 metri, sau despre situațiile în care turiștii nu-și pot amplasa prosoapele deoarece nu există o suprafață de cel puțin 30% pentru aceștia. Poate interveni Comisariatul Pentru Protecția Consumatorilor în astfel de situații, dacă primește sesizări din partea turiștilor?
Horia Constantinescu – Și dacă primește sesizări și dacă nu primește sesizări, poate interveni acolo unde legea nu se respectă. Lucrurile trebuie aduse într-o stare de normalitate. Noi deja am efectuat câteva acțiuni de control și am verificat în jur de 20 de astfel de stabilimente. Mare parte dintre acestea nu respectau suprafața destinată celor care aleg să nu stea pe șezlong, cât despre culoarul de 5 metri, între apă și primul rând de șezlonguri, acesta ține de bunul simț al fiecăruia. În lege este o poveste facultativă, dar, cumva ar trebui să înțeleagă lumea că este vorba despre culoarul destinat celor de la SMURD și echipelor de intervenție, salvamarilor, pentru situații de urgență. Cu cât ne așezăm mai aproape, cu atât accesul acestora este mai dificil și trebuie înțeles că dacă vorbim despre un astfel de incident, echipele de intervenție trebuie să poată ajunge imediat pentru eventual a salva o viață.
În cazul în care consumatorii vor să sesizeze neregulile pe care le constată, cum pot face acest lucru?
Horia Constantinescu – 0241.550.550 este numărul de telefon și este în permanență un comisar delegat să răspundă la telefon. După aceea rămâne prin adresa de email reclamatii.constanta@anpc.ro și bineînțeles social media, acolo unde noi primim și gestionăm mesajele.
S-a întâmplat, de-a lungul timpului, să constatați că neregulile sesizate de consumatori nu sunt reale, când ați ajuns la fața locului?
Horia Constantinescu – Câteodată nu ajungem nici măcar la fața locului pentru că există o exigență legală și anume aceea de a atașa fiecărei sesizări o dovadă că respectivul serviciu ți-a fost prestat sau că respectivul bun l-ai achiziționat. Totuși, sub beneficiu de inventar, ținem minte și verificăm inclusiv sesizările de acest tip.
Realizator interviu – Adelina Tocitu / Redactor online – Liviu Predescu