TULCEA: Primele filme confirmate la festivalul Pelicam 2019
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 4 iunie 2019, 10:20
Filme de la Marea Neagră, producţii despre identităţi regăsite, poveştile unor tineri din toată lumea pentru care protejarea planetei a devenit o prioritate şi filme cu perspective ecologice înviorătoare – toate se vor vedea în premieră naţională la cea de-a 8-a ediţie Pelicam – Festivalul Internaţional de Film despre Mediu şi Oameni, care avea loc între 20-23 iunie la Tulcea.
Oamenii din Georgia trec printr-o renaştere. Împreună cu celebrul somelier Jeremy Quinn, regizoarea de origine americană, Emily Railsback, explorează modul în care georgienii au reuşit să-şi regăsească şi să-şi redefinească identitatea prin cultura vinului: o reţetă veche de 8,000 de ani e readusă la viaţă şi promite o conectare la valorile autentice spre care aspiră mulţi dintre georgieni. Documentarul Our Blood is Wine / Sângele nostru este vin (Georgia, SUA, 2018) va fi proiectat în cadrul competiţiei Black Sea Docs la Tulcea.
Pentru premiul Black Sea Docs concurează şi documentarul Lost Reactor / Reactorul pierdut (Rusia, Germania, 2018), proiectat în premieră mondială în toamnă la Festivalul Internaţional de Film Documentar din Amsterdam (IDFA). Filmul spune povestea unei comunităţi stabilite în locul unui reactor părăsit din peninsula Crimeea – construcţia lui, una dintre cele mai costisitoare proiecte ale Uniunii Sovietice, a fost abandonată după dezastrul de la Cernobîl. Mixul de oameni este unul neobişnuit, iar anexarea recentă a Crimeei de către Rusia aduce un alt suflu poveştii. Regizoarea Alexandra Westmeier va veni la Pelicam pentru a se întâlni cu publicul prezent la proiecţie. Documentarul ei de debut, Alone in four walls, a fost selectat la Sundance Film Festival (2008) şi a fost proiectat la peste 70 de festivale din lume.
În cadrul secţiunii Black Sea Docs vor fi prezentate şi The Pit / Groapa (2019), documentarul de debut al Hristianei Raykova, recompensat cu premiul pentru cel mai original documentar în cadrul Festivalului Internaţional de Film de la Berlin: portretul comunităţii bulgare din Varna, unde un spa de lângă mare, numit de localnici ‘groapa’, devine un simbol pentru amprenta sentimentală a trecutului; şi Askania Reserve / Rezervaţia Askania (Ucraina, 2019), proiectat în prezenţa regizorului Andrii Lytvynenko, o invitaţie în vieţile unor oameni care aparent nu au nimic în comun, dar se unesc pentru a salva viitorul celei mai mari rezervaţii din Ucraina: Askania. Dog Movie (Turcia, 2018) va fi proiectat în cadrul aceleiaşi secţiuni, cu participarea regizorului Cem Hacverdi.
Juriul care va decide câştigătorul secţiunii Black Sea Docs îi are în componenţă pe Dana Bunescu, editor de sunet şi imagine, realizatoare de film, în 2017 a primit Ursul de Argint pentru realizări tehnice în filmul Ana, mon amour, Antonin Haddad, directorul festivalului de film FReDD (Film, Cercetare şi Dezvoltare Durabilă) din Toulouse şi Valeriu Nicolae, activist pentru drepturile omului şi trainer in comunicare, cu o vastă experienţă atât în cadrul unor instituţii de stat, cât şi al unor organizaţii non-guvernamentale. Premiul Black Sea Docs, acordat regizorului filmului ales câştigător, constă în servicii de post-producţie în valoare de 3,000 de euro pentru următorul proiect de film şi este oferit de Cinelabs România.
Pentru publicul tânăr, selecţia Fresh Perspectives este un început bun de a intra în atmosfera Pelicam. Cu producători ca Adrian Grenier (starul din popularul serial Entourage) şi o coloană sonoră la care au contribuit şi Moby şi Thom Yorke de la Radiohead, documentarul Youth Unstoppable (Canada, 2018) devine un fenomen în sine şi aduce pe ecran atitudinile tranşante ale celor mai tineri activişti de mediu pentru care sănătatea planetei este nenegociabilă, atitudini care au inspirat mişcări ecologiste în toate colţurile lumii. Documentarul a fost proiectat săptămâna aceasta la Festivalul de Film de la Cannes. O altă perspectivă fresh este şi documentarul Inventing Tomorrow (SUA, 2018) – o doză de optimism necesară: cunoaştem tineri pasionaţi de ştiinţă din cele mai diverse părţi ale lumii, pentru care contracararea efectelor negative ale activităţii umane asupra mediului natural este motivaţia supremă în a inova.
Există şi alte modele sociale, orientate spre colaborare şi generozitate, cu un efect pozitiv asupra naturii, ne arată Utopia Revisited (Austria, 2018). Regizorul, Kurt Langbein, va veni la Tulcea pentru a se întâlni cu publicul Pelicam. Tot în cadrul secţiunii Fresh Perspectives vor fi proiectate şi documentarele The Carnivore’s Dilemma (Franţa, 2018) şi The Empire of Red Gold (Franţa, 2017).
Câştigătorul competiţiei Fresh Perspectives va fi decis de un grup de tineri liceeni, sub coordonarea producătoarei şi scenaristei de origine lituaniană Ginte Zulyte, al cărei documentar The Ancient Woods – o invitaţie vizuală în pădurile bătrâne ale Lituaniei, fără a folosi cuvinte, mizând doar pe sunetele pădurii, ale animalelor-, va fi proiectat în afara competiţiilor Pelicam. Premiul Fresh Perspectives, în valoare de 500 de euro, este oferit de Fundaţia pentru Parteneriat regizorului filmului câştigător.
Pelicam – Festivalul Internaţional de Film despre Mediu şi Oameni este organizat de Asociaţia Les Herbes Folles, cu sprijinul Administraţiei Fondului Cultural Naţional (AFCN), Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), Institutului Cultural Român, Primăriei Municipiului Tulcea, Consiliului Judeţean Tulcea şi Fundaţiei pentru Parteneriat.
Redactor online – Daniel Țăndăreanu