Premieră la Teatrul de Stat Constanța – spectacolul „Billy Șchiopul“
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 30 mai 2019, 10:09
La Teatrul de Stat Constanța, week-end-ul acesta va avea loc premiera spectacolul „Billy Șchiopul“, de Martin McDonagh, în regia lui Vlad Massaci. Scenografia este realizată de Iuliana Vîlsan.
Din distribuția spectacolului fac parte: Nicodim Ungureanu, Vlad Bîrzanu / Vlad Lință, Laura Crăciun, Mirela Pană, Mihai Sorin Vasilescu, Marian Adochiței, Andrei Cantaragiu, Otilia Nicoară și Mircea Dumitru Siromașenco.
Într-o conferință de presă, echipa teatrului ne-a dezvăluit motivul alegerii piesei, concepția regizorală, scenografică și viitoarele proiecte.
Erwin Şimşensohn, directorul interimar al teatrului a spus că:
„Este prima întâlnire cu reprezentanții mass-media de la preluarea mandatului și este o ocazie fabuloasă-o premieră-adică motivul pentru care există teatre, pentru care noi lucrăm, existăm aici, pentru a produce spectacole cât mai bune pentru publicul constănțean, din țară sau din afară, sper eu. Pentru acest proiect am vrut să invit doi artiști importanți, un regizor, unul din vârfurile regiei românești, pe care îl admir și îl apreciez foarte mult, Vlad Massaci, cu o carte de vizită impresionantă, cu spectacole realizate în toată țara, cu premii, cu nominalizări în multe festivaluri, cu spectacole montate cu actori foarte buni din toată țara. Scenografia este semnată de o figură de vârf a scenei românești, constănțeanca Iuliana Vâlsan. Le urez mult succes minunaților actori care au lucrat cu pasiune și cu plăcere, cei mai mulți în distribuție fiind actori ai teatrului, actori-invitați și invitați-colaboratori”.
Regizorul Vlad Massaci ne-a vorbit despre revenirea asupra textului dupa 15 ani astfel:
„Billy este băiatul care suferă de un handicap fizic, orfanul tratat cu totală lipsă de considerație, ba chiar cu agresivitate, de cei din jur, dar care, paradoxal, se dovedește, în final, a fi iubit de toți. De fapt, relațiile dintre toate personajele sunt fruste, cu replici dure, fără menajamente. O comunitate de oameni pentru care nu doar că nu există corectitudine politică, dar chiar elementara bună-cuviință este suspendată deseori. Și totuși aceasta este doar aparența, căci sub pragmatismul rece și lupta crudă pentru supraviețuire se ascund sentimente puternice și o sensibilitate profundă.
E un text despre cum oamenii simpli, neștiutori în ale corectitudinii politice, folosesc limba ca să exprime ce gândesc, nu ca să ascundă ce gândesc.
Textul m-a atras pentru că, deși se întâmplă intr-un sat pe o insulă Inishmaan –
spațiul și lumea se suprapun foarte bine peste lumea și mentalitatea românească.
Vorbim de asemănarea comunităților marginale. Personajul principal este limbajul”.
Scenografa Iuliana Vâlsan a precizat că: „ vorbim de Irlanda, dar am creat o insulă pe care intr-o formă sau alta o avem fiecare dintre noi în interior, am făcut apel la forme convenționale, multora dintre noi familiale. Am înțeles că ceea ce ne lipsește de fapt, este empatia față de lucrurile care sunt diferite, în capacitatea noastră de a accepta atipismul care face să rejectăm dintre noi spiritele care ne-ar putea ajuta în evoluție. Billy este mai presus de ceilalți pentru că, în ciuda handicapului are empatie. El reușește să evadeze din spațiul în care a locuit cu convingerea că va reuși să rezolve probleme. Sper să regăsiți în spectacol lucruri care să vă atingă, să înțelegeți că spiritele care se întorc vor da cu plus!”
Următoarea premieră este după un text englezesc, „Memoria apei”, piesa scrisă de Shelagh Stephenson, regia Vladimir Anton, scenografia Maria Miu.
Săptămâna viitoare, pe 6 iunie, Teatrul de Stat Constanța pleacă în turneu cu spectacolul „Menajeria de sticlă” (Tennessee Williams), la Festivalul Internațional de Teatru „Atelier” de la Baia Mare și pe 9 iunie la Festivalul Internațional de Teatru Scurt de la Oradea.
Redactor Liliana Moldoveanu / Redactor online – Daniel Țăndăreanu