Directorul RADET: ”Costul gazelor într-o lună de iarnă este, aproximativ, la fel cu costul încălzirii unui apartament conectat la RADET”
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 16 mai 2019, 11:02
RADET a început să primească din nou cereri din partea constănțenilor care vor să renunțe la sistemul centralizat de termoficare. Reprezentanții Regiei spun că ritmul debranșărilor a scăzut semnificativ și că nu există riscul de a se ajunge în situația de la Năvodari, unde pierderea masivă de clienți a adus sistemul de termoficare în pragul colapsului.
Dosarul pentru obținerea avizului de debranșare trebuie să cuprindă mai multe acte. Dacă le enumerăm acum, cel ma probabil, nu le rețineți pe toate. Așa că, cel mai simplu, întrebați la asociația de proprietari sau consultați pagina de internet a RADET Constanța, la secțiunea formulare tipizate, pe prima pagină. Procedura costă 700 de lei și durează o lună.
Directorul RADET Constanța, Liviu Popa, spune că în ultimul an ritmul debranșărilor a scăzut de 3, 4 ori.
Liviu Popa – Din punct de vedere al solicitărilor trendul este foarte descendent. Anul trecut au fost, doar, 1934 de avize favorabile pentru deconectare. Număr de 3,4, ori mai mic decât în anii precedenți. Cei care au stabilit să-și monteze o sursă alternativă sistemului centralizat au constatat că prețurile, costurile pe care le suportă în timpul iernii sunt cel puțin egale cu costurile pe care le au cei care sunt branșați la sistemul municipal și atunci care ar fi ghișeftul să te deconectezi, să te debranșezi. În plus, pe lângă costurile cu utilitățile, mai apar problemele de investiție, fiindcă, o centrală și cu toată lucrarea aferentă, are niște costuri. Costul gazelor naturale într-o lună de iarnă este, aproximativ, la fel cu costul încălzirii unui apartament conectat la RADET. Care ar fi avantajul să mai faci o investiție substanțială într-o centrală, pe care, după un număr de ani trebuie să o înlocuiești complet?
Bogdan Comșa – Totuși, chiar și în aceste circumstanțe, sistemul de termoficare a orașului va fi redimensionat. Deocamdată este doar un plan care să preîntâmpine o situație de genul celei din Năvodari, unde pierderea clienților a dussoceitatea locală de termoficare în pragul colapsului…
Liviu Popa – În momentul în care s-a construit un sistem de termoficare, s-a avut în vedere un anumit potențial de clienți. Când acest potențial se modifică substanțial, evident că lucrurile se înrăutățesc, nu au cum să se îmbunătățească. Ceea ce autoritatea locală și noi și Termoentrale avem în vedere este o redimensionare a sistemului la necesarul de energie din piață.
Bogdan Comșa – Cum și când se va face această redimensionare?
Liviu Popa – La momentul când se va definitiva proiectul complet, veți fi anunțați. S-au făcut studii de fezabilitate, sunt analize, sunt discuții.
Bogdan Comșa – În acest moment câți clienți mai are RADET în municipiul Constanța?
Liviu Popa – Deservește aproximativ 170.000 de locuitori.
Ca să nu aveți discuții neplăcute cu reprezentanții asociației de proprietari este bine că și după debranșare veți mai plăti o cotă parte de la căldură, pentru energia termică în casa dumneavoastră de conductele RADET, care vă trec în continuare prin apartament, pe coloana verticală.
Realizator interviu – Bogdan Comșa / Redactor online – Liviu Predescu / Foto – Radio Constanța