Alex Dona, trainer în marketing și comunicare, la „Interviul dimineții“: „În România e mai facil să arzi etape, e mai ușor și mai rapid să dezvolți o afacere“
Publicat de , 6 aprilie 2019, 12:43
Șase din 10 români, respectiv 63%, îşi doresc să aibă propria lor afacere, procentul fiind semnificativ mai mare în rândul bărbaţilor (72%), al tinerilor între 18 şi 23 de ani (77%), precum şi al adulţilor între 24 şi 38 de ani (75%), arată un studiu realizat de o companie.
În timp ce unii se gândesc la cum să plece mai repede din țară, alții încep să fie din ce în ce mai tentați de ideea de a începe o afacere pe cont propriu.
Dacă faci parte din a doua categorie, ai nevoie de sfaturi legate de cum să-ți începi business-ul și, mai ales, cum să-l faci să meargă, reține din experiențele profesionale ale lui Alex Dona – public speaker, trainer (specialist) în marketing și comunicare.
La „Interviul Dimineții“ am vorbit despre secretele succesului în business, încurajarea networkingului, a inițiativelor antreprenoriale, spiritul asociativ, curajul, perseverența și ideile benefice comunității.
Redactor: Ce este succesul? Cât de repede poate apărea în afaceri?
Alex Dona: Sunt om de afaceri din 1996, de când aveam 18 ani, dar eu nu mă consider un om de afaceri. Uite, și aseară, la evenimentul de la Constanța era vorba despre succes, mie toate lucrurile astea de genul succes, om de afaceri mi se par foarte relative. Mi se pare că un om de afaceri e acela care face lucruri strict pentru afaceri, în vreme ce eu fac lucruri pentru că îmi plac. Și, da, dacă găsim și metode de a scoate bani din asta, cu atât mai bine! Poate am succes din punctul de vedere al altora, dar crede-mă că sunt realist, eu știu mai bine!
Redactor: Trebuie să ne acordăm timp să ne dezvoltăm…
Alex Dona: Bineînțeles. Nimic nu se creează peste noapte, totul se poate distruge peste noapte. Trebuie să ne acordăm timp, să ne cunoaștem pe noi înșine foarte bine. Asta le spun mai ales antreprenorilor care sunt la început de drum: dați-vă timp să vă cunoașteți, pentru că altfel riscați să construiți un business care să fie de succes și vă treziți că sunteți prizonieri o viață, făcând ceea ce nu vă place. Și atunci, ăla nu mai e succes. Mie dacă nu îmi place, nu mai fac.
Redactor: Cum să începem o afacere? Care sunt elementele cheie dacă vrem să pornim o afacere? Ce să facem pentru ca afacerea să meargă?
Alex Dona: Eu nu aș recomanda niciodată să gândești așa: trebuie să câștig banul. Cred că trăim într-o lume în care este valorificată foarte mult unicitatea. Aici îți dau un exemplu: fetița mea, care urma să împlinească 9 ani, îmi spunea că ea vrea să se facă olăriță. Și i-am spus că este genială ideea, că o susțin să devină cea mai bună olăriță, atâta vreme cât ea își dorește acest lucru.
Redactor: Cum ai început afacerea?
Alex Dona: Care din ele? Când am început, în 1996, am început împreună cu vreo 6 asociați, aveam un business care administra spații comerciale, pentru că era situația aia de după Revoluție în care toate spațiile comerciale din București se spărseseră în vreo 3-4 regii. Ele aveau practic partere de bloc, iar comerțul în România era incipient. Lumea nu își permitea să închirieze un parter de bloc, nici băncile, nici farmaciile nu erau atât de dezvoltate. Și atunci business-ul nostru era simplu. Noi închiriam un parter de bloc, îl compartimentam în foarte multe spații mici, pe care lumea să și le poată permite, și le subînchiriam. Și noi trăiam din diferență.Trăiam bine. Și de acolo au generat din una în alta. La un moment dat, mi-am făcut eu propria firmă de construcție când am văzut câte avem de amenajat. Mi-am dat seama că eu puteam să fiu cel mai bun client al meu. Apoi mi-am dat seama că nu aia vreau să fac și am lichidat tot. M-am dus și m-am angajat. Eram un om foarte introvertit pe vremea aia. Cred că încă mai sunt pe undeva și azi. Și m-am angajat exact pe ceea ce voiam să fac. Eu voiam să nu mai fiu introvertit, să pot să negociez, să discut cu oamenii, să pot să relaționez, să comunic. M-am angajat în singurul loc în care te angajează doar dacă nu ai o dungă roșie în buletin, ești angajatul ideal: agent de vânzări de asigurări de viață. Și a fost o carieră de vreo 3 ani. Dar, ce-i drept, în 3 ani am ajuns să fiu șeful pe Sud a unuia din top 3 asiguratori de viață din România. Am învățat ce mi-a trebuit și am plecat. După alte două scurte opriri, am ajuns în media. Și aici mi-a plăcut, sunt de 13 ani.
Redactor: Te-ai mai întoarce la viața de angajat?
Alex Dona: Da! La mine nu există un an în care să nu am minimum o discuție de angajare. Dacă mă cheamă cineva și îmi spune «Hai să vorbim, poate vrei să lucrezi pentru mine, eu accept cu mare drag». Ei, din păcate, nu își dau seama cât de scump sunt. Pentru că, îți dai seama, nici nu mă pot duce să lucrez pentru cineva care să mă plătească mai prost decât mă plătesc eu singur.
Redactor: Dar când începi afacerea…ai nevoie de bani sau de idei?
Alex Dona: Uite, vezi, te învârți un pic în jurul banilor, ceea ce spune ceva despre tine mai degrabă. Eu, în momentul de față, o să încep niște business-uri anul acesta. În iarnă am făcut un fel de curățenie, am închis ce nu mergea, am delegat către colegi alte lucruri care deja mergeau, pentru ca eu să pot să fac new business și țin să îți zic că nu îmi pun niciodată problema banilor. Nu pentru că i-aș avea eu. Eu sunt genul de om care nu are niciodată cash, pentru că tot timpul investesc, cheltui. Dar știu că am atât de mulți investitori care ar băga bani alături de mine, pentru că le-am câștigat încrederea de-a lungul timpului. Și atunci uite, banii nu sunt o problemă din punctul meu de vedere atunci când vrei să pornești o afacere. Cred că e foarte importantă ideea, cred că e foarte important să fii bun la lucrul acela și să îți placă. Îl știi pe Jack Ma? El recomandă să începi antreprenoriatul pe la 50 de ani. Bine, chinezii și trăiesc mult. El are teoria asta că trebuie întâi să găsești domeniul care-ți place, apoi să lucrezi la o companie care e foarte inovatoare pe domeniul ăla, de acolo să te duci să lucrezi la o companie care este market-lider, iar în compania aceea să lucrezi lângă omul care face lucrurile cât mai aproape de cum ți-ai dori tu. Asta ca să iei învățăminte. Nu sunt neapărat de acord, dar ca principiu e foarte ok.
Redactor: Alex, ai venit la mare pentru un eveniment, organizat de JCI Constanța. Le-ai vorbit oamenilor de afaceri despre experiențele tale…
Alex Dona: Îți dai seama că eram în elementul meu, mai ales că erau mai mult doamne de afaceri. La un eveniment de genul acesta, lumea nu știe niciodată la ce vine, cum vine, era mai scorțoasă, dar după ce am început și cu un păhăruț de vin, și cu 2-3 glume de autobază de-ale mele, ne-am dat cu toții pe brazdă și seara s-a sfârșit într-un mod frenetic. A fost chiar bine, și dacă lumea e mulțumită, sunt și eu.
Redactor : Rentează să emigrezi sau să rămâi în țară și să-ți faci un business? Uite, tot mai mulți tineri pleacă…
Redactor: Da, dar foarte mulți se întorc! (pam-pam). Uite, eram la un moment dat la o masă într-o cârciumă de vinuri și știi cum e când rămân puține mese. Eram eu la o masă, cu un prieten și alături se afla o masă cu mai mulți tineri. Am discutat câteva ore cu niște tineri fabuloși. Toți 6 erau întorși de la studii din afară, fie să preia afacerea familiei, fie să înceapă o carieră aici. Și dincolo de asta, eu am foarte mulți colegi de liceu care au plecat, au făcut facultatea afară și s-au întors.Și lucrează foarte bine aici. Depinde ce vrei. E bine și să pleci, e bine și să te-ntorci. Dacă te-ntorci, vii cu o experiență care este din ce în ce mai apreciată de companiile românești, cu un mod de gândire pe care ei și-l doresc la angajații lor. Dacă pleci, șansele sunt din ce în ce mai mari să lucrezi în poziții importante la nivel mondial, dar din punctul meu de vedere, România este un adevărat El Dorado față de țările mult mai civilizate. Aici e mai facil să arzi etape, e mai ușor și mai rapid să dezvolți o afacere. Într-o țară precum Elveția, Germania, lucrurile sunt bine așezate și va trebui să crești pas cu pas. La noi încă există o grămadă de direcții neexploatate, în care poți exploda pur și simplu.
Redactor: Să vorbim în final despre proiectul tău, Marketing Mindset…
Alex Dona: Începe luni, 8 aprilie, cu orașul Constanța, pentru că de câte ori am venit aici am fost bine primit și m-am conectat foarte bine cu constănțenii. Marketing Mindset este un proiect pornit din dorință și din frustrare.Eu am tot fost prin toată țara, în general în orașele mari gen Constanța, Iași, Cluj, Timișoara la conferințe axate pe comunicare către mediul antreprenorial. Însă la conferințe nu ai timp să apuci să îi dai omului tot ce vrei să îi dai. În decembrie, mă întorceam de la Iași de la 2 evenimente și mi-am zis „De ce nu organizez eu, ca să-mi aloc tot timpul, ca să-mi structurez informația de comunicare de care simt că au nevoie antreprenorii din provincie, astfel încât oamenii aceia să poată pleca acasă cu ceva“?!. Și atunci am organizat acest turneu, care la ora actuală este cel mai ambițios din România. Noi targetăm să ajungem în 25 de orașe. Luând pulsul comunității de antreprenori, de-a lungul timpului, am constatat că există o capacitate fabuloasă, pe care antreprenorii locali nu o exploatează maxim. Pentru că sunt limitați fie cultural sau conjunctural la comunitățile din care fac parte și nu înțeleg potențialul real al afacerii lor. Și în fond…ajung să piardă bani, șanse, oportunități, prestigiu!
(redactor: Larisa Calistru; foto: Larisa Calistru)