„O familie care are un copil cu autism are nevoie de înțelegerea și sprijinul nostru, al tuturor“
Publicat de , 2 aprilie 2019, 11:14
Astăzi este Ziua Porților Deschise la Centrul de Zi pentru Copii cu Autism. Evenimentul este organizat de către Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Constanța care celebrează, în acest fel, Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului. Copiii, beneficiari ai Centrului de Zi, au pregătit și surprize pentru oaspeți, împreună cu voluntari de la Liceele „Decebal“ și „Mihai Eminescu“.
Stănuța Dae, șeful Centrului de Zi pentru Copii cu Autism, a vorbit, la Interviul dimineții, realizat de Liliana Moldoveanu, la Radio Constanța, despre terapiile de recuperare pentru copiii cu autism, dar și despre rolul comunității în integrarea acestor copii în societate.
La ce să ne gândim mai întâi atunci când auzim de o familie care are un copil cu autism?
Ar trebui să ne gândim la o familie greu încercată, care are nevoie de înțelegerea și sprijinul nostru, al tuturor. Este destul de greu să crești un copil a cărui dezvoltare nu seamănă cu ceea ce am trăit noi, cu ceea ce au trăit părinții noștri, este total diferit. Au nevoie de un timp de înțelegere, de adaptare la situație și apoi de mulți ani de luptă alături de copil, pentru a compensa aceste tulburări de tip autist. Suntem în activitate de 10 ani în Constanța și au trecut prin centrul nostru sute de copii. Pentru fiecare copil programul este personalizat, fiecare părinte își trăiește situația într-un mod propriu, nu există o rețetă sigură. În schimb, există terapii care pot aduce familia într-o stare de funcționare socială.
Sunt terapiile acestea practicate și la Constanța cu succes, într-o proporție mai mare de 50%?
Succesul este, dacă ne referim la ieșirea copilului din spectrul autismului, aparent la foarte mulți copii, dar nu la atât de mulți cât ne-am dori, deși încercăm să le oferim tuturor aceleași terapii. Uneori funcționează, alteori nu, și nu depind numai de terapeut, ci de o mulțime de alți factori cum ar fi familia, societatea, școala în care copilul merge.
Noi asigurăm programe timpurii, luăm copilul de la vârstă mică, practic de la depistarea cazului și îl ducem până când începe programul școlar. Încercăm să asigurăm și o perioadă de tranziție pentru copiii care merg în școală, astfel că avem copii care n-ar mai întruni în totalitate criteriile pentru diagnosticarea lor cu tulburare de spectru autism, adică aceste manifestări devin mai superficiale, copilul e mai prezent, atât alături de familie, cât și în spațiul social, poate urma niște programe școlare adaptate industriei și nevoilor lui.
Vorbim de comunitate, de conștientizarea acestei afecțiuni la copii. Până la urmă nu ar trebui numai în ziua aceasta internațională să ne gândim la copiii cu autism, ci în fiecare zi. Noi, comunitatea, ce avem de făcut, să-i ajutăm, să-i susținem? Cum putem să-i ajutăm cu resurse? Pentru că terapiile acestea înseamnă costuri mari…
Înseamnă costuri mari și sunt mecanisme, prin ONG-uri, și prin sponsorizări și donații, care pot asigura nevoile unui copil sau mai multor copii. Centrul de Zi pentru Copii cu Autism oferă terapii gratis, părinții nu au costuri, toate costurile sunt suportate de Consiliul Județean, prin DGASPC Constanța, dar este singurul centru care nu pretinde nimic pentru terapia copiilor. Celelalte funcționează cu bani pe care și-i aduc cum pot, prin sponsorizări, prin plată directă…Deci ar trebui să ne gândim atunci când un părinte merge la școală și spune: „N-aș vrea ca acest copil să fie în clasă cu fiul meu“, să se gândească mai bine că ar fi putut fi nu neapărat fiul lui, dar un nepot, copilul unui apropiat, al unui prieten. Din păcate, astfel de fenomene de respingere se întâmplă destul de frecvent, și atunci poate că ar fi bine să punem imagini pe holurile tuturor școlilor și să spunem că toți copiii au dreptul la educație.
Prin astfel de evenimente, asta vă doriți – o sensibilizare a comunității asupra acestor probleme…
Vom organiza lunar astfel de zile ale porților deschise, cei interesați se pot adresa cu un telefon și putem organiza o vizitare pentru o persoană sau pentru un grup. Vom face activități cu copiii, în care copiii noștri vor fi secondați de copii puțin mai mari, de liceeni. Se Va crea o echipă de lucru, în care cel mai îl ajută pe cel mic.