TULCEA: ”Descoperirea” la Greci a tabloului lui Picasso ar fi o farsă
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 19 noiembrie 2018, 10:19
‘Descoperirea’ în România a unui tablou de Picasso furat din Olanda ar fi o farsă pusă la cale de doi regizori belgieni, a informat duminică seara televiziunea publică olandeză NOS citată de AFP.
Tabloul ‘Tete D’Arlequin’ de Pablo Picasso face parte din lotul de şapte opere de artă furate în 2012 din muzeul Kunsthal din Rotterdam în cadrul unei acţiuni spectaculoase, calificată de media olandeză drept ”furtul secolului”.
Cu o valoare totală estimată la 18 milioane de euro, aceste tablouri, printre care figurau două Monet, un Gauguin şi un Matisse, sunt în continuare de negăsit.
Mira Feticu, o scriitoare olandeză de origine română şi autoarea unei cărţi inspirată de acest furt, a povestit, într-o postare pe Facebook, că a primit o scrisoare anonimă în limba română, în care erau o adresă şi instrucţiuni despre locul în care se afla tabloul ‘Tete D’Arlequin’, semnat de Picasso.
Ea a relatat că l-a sunat imediat pe detectivul din Rotterdam cu care a colaborat la scrierea romanului. Cum nu a primit niciun răspuns, s-a urcat în avion şi a venit în România.
Ea susţine că a ajuns la adresa indicată în scrisoare, a căutat în locul menţionat şi a dezgropat un pachet care conţinea un tablou învelit în plastic. S-a urcat în maşină şi a comparat pânza cu o copie printată a lucrării. ‘Când l-am văzut, am început să plâng. Nu sunt specialist, dar părea a fi lucrarea lui Picasso. Cred că aparţine Olandei, aşa că am predat-o imediat ambasadei din Bucureşti’, a spus Mira Feticu.
Ataşatul de afaceri interne din cadrul Ambasadei Olandei a anunţat autorităţile române, iar o echipă formată din procurori DIICOT şi poliţişti ai Direcţiei de Investigaţii Criminale – IGPR efectuează cercetări, pentru lămurirea tuturor aspectelor: audierea persoanelor, cercetarea locului în care au afirmat cele două persoane că au găsit tabloul, sâmbătă seara pe raza judeţului Tulcea, expertize criminalistice.
Duminică seară, televiziunea publică olandeză NOS a relatat însă că totul a fost pus la cale doi regizori belgieni, Yves Degryse şi Bart Baele, care au vrut astfel să facă publicitate unui proiect artistic semnat de ei.
Este vorba de o piesă de teatru care a avut premia joi la Anvers, Belgia, şi este dedicată pictorului olandez Geert Jan Jansen, ale cărui falsuri realizate după picturi aparţinând marilor maeştri au păcălit colecţiile din Europa şi nu numai, în anii ’90.
‘O parte a acestui spectacol’, având în centru viaţa unui falsificator, ”a fost plănuită în tăcere în ultimele luni, în ideea de a aduce înapoi ‘Tete D’Arlequin’ de Pablo Picasso, au scris regizorii pe site-ul lor.
Compania lor de teatru, Berlin, ‘doreşte să se abţină pe moment de la comentarii’, înainte de a vorbi cu doamna Feticu, scriu ei. ‘Vom reveni cu mai multe detalii pe această temă în zilele următoare’.
Mira Feticu a declarat, însă, în presa din România despre farsă că ”nu este sigur, aşa se vehiculează la ora asta în Olanda”. ”Mâine (luni n.e.) stăm la masă într-o emisiune olandeză cu cei doi artişti olandezi şi vom vedea dacă e adevărat sau nu”.
Interpelat de AFP, şeful adjunct al DIICOT a răspuns că nu există niciun element care să permită stabilirea existenţei unei farse. Procurorul român a declarat că intenţionează luni ”să verifice progresul” anchetei, notează AFP.
Experţii s-au arătat, însă, sceptici. ‘Am serioase îndoieli cu privire la autenticitate’, a declarat pentru NOS fostul curator al Colecţiei Triton Peter van Beveren. ”Opera ar putea fi, desigur, complet mucegăită şi afectată. Însă în acest caz există prea multe anomalii. Liniile, culorile, detaliile nu se potrivesc. Pe baza a ceea ce observ, cred că este un fals’, a adăugat el după ce a văzut o imagine a picturii găsite.
Patru români au fost acuzaţi că, în noaptea de 15 spre 16 octombrie 2012, au sustras, de la Muzeul Kunsthal din Rotterdam, şapte tablouri: ”Tęte d’Arlequin” de Picasso, ”La Liseuse en Blanc et Jaune” de Henri Matisse, ”Waterloo Bridge” şi ”Charing Cross Bridge” semnate de Claude Monet, ”Femme devant une fenętre ouverte, dite la fiancée” de Paul Gauguin, ”Autoportrait” de Meyer de Haan şi ”Woman with Eyes Closed” de Lucian Freud.
Este vorba de Radu Dogaru, Adrian Procop, Eugen Darie şi Alexandru Mihai Bitu.
Autorii furtului ar fi comis jaful în mai puţin de trei minute. În pofida valorii lor, niciuna dintre picturi nu era protejată cu alarmă.
Tablourile au fost ascunse în perne şi transportate în România unde urma lor s-a pierdut după o tentativă nereuşită de vânzare.
Această vânzare ratată a permis, însă, identificarea autorilor furtului şi a condus la arestarea lor. A
ceştia au fost inculpaţi de autorităţile române şi condamnaţi definitiv în anul 2014, primind pedepse cuprinse între doi şi şase ani de închisoare şi plata către asiguratori a 18,1 milioane de euro daune şi dobânzi.
În timpul audierilor din instanţă, hoţii au declarat că tablourile au fost aduse în România, însă au fost arse într-o sobă.
sursă – Agerpres