Astăzi este Ziua Mondială a Calității
Publicat de , 8 noiembrie 2018, 07:58 / actualizat: 8 noiembrie 2018, 10:16
Ziua mondială a calităţii este marcată, anual, în cea de-a doua zi de joi a lunii noiembrie, respectiv la 8 noiembrie, în 2018.
Institutul de Certificare a Calităţii (Chartered Quality Institute-CQI) împreună cu NQA (Global Certification Body) şi alte organizaţii partenere internaţionale şi europene marchează această zi, ce face parte din Săptămâna mondială a calităţii (5-11 noiembrie), cu tema „Quality: A question of trust“. Marcarea acestei zile reprezintă şansa de a reflecta asupra rolului pe care îl joacă managementul calităţii în vieţile noastre, şi asupra măsurilor pe care le putem lua, atât ca indivizi cât şi ca grupuri, pentru a dezvolta procedee, sisteme şi rezultate mai eficiente, potrivit site-urilor www.nqa.com şi www.quality.org.
Reputaţia este construită pe încredere, notează www.quality.org.Încrederea, la rândul ei, se câştigă foarte greu, putând fi pierdută extrem de uşor. Prin urmare, în 2018, este sărbătorit rolul pe care fiecare organizaţie îl joacă în construirea şi susţinerea încrederii pentru toţi actorii interesaţi: clienţi, furnizori, personal, autorităţi de reglementare, acţionari şi societate.
Deşi a fost celebrată pentru prima dată în 2008, această zi are o istorie mai veche, datând din anul 1919, când a fost fondată CQI cu sediul în Marea Britanie. Ca şi Ziua mondială a calităţii, mandatul CQI este de a „promova practica managementului calităţii în toate sectoarele“, cu scopul de a crea o „lume în care toate organizaţiile optimizează valoarea părţilor interesate prin excelenţa în guvernare, siguranţă şi perfecţionare“. Atribuirea unei zile în fiecare an pentru a promova conştientizarea şi pentru a încuraja educaţia, instruirea şi implicarea la scară globală a fost o prelungire firească a misiunii organizaţiei.
În 2017, tema acestei zile a fost „Celebrating Everyday Leadership“, arătând faptul că în prezent nu se mai poate discuta de afaceri profitabile şi de succes, de companii solide şi cu o reputaţie puternică fără o coordonată esenţială şi anume leadership-ul. În lucrările de specialitate, leadership-ul este definit ca un proces prin care o persoană stabileşte un scop sau o direcţie pentru un grup de indivizi pe care-i determină să acţioneze împreună, prin competenţă şi convingere, în vederea realizării misiunii propuse, potrivit http://iec.psih.uaic.ro/.
„Making operational governance count“ a fost tema din 2016. Accentul a fost pus pe calitatea care influenţează productivitatea muncii, nivelul preţurilor, performanţele economice ale firmelor, precum şi dezvoltarea durabilă, protecţia consumatorului şi managementul calităţii.
Tema „Sweet dreams“ din 2015 a adus în prim-plan ciocolata, unul dintre cele mai consumate produse din întreaga lume, dar şi problemele cu care se confruntă întreaga industrie, pornind de la productivitatea arborilor de cacao, profitabilitatea cultivatorilor şi până la produsul finit, se arată pe site-ul www.thecqi.org.
Ziua mondială a calităţii se desfăşoară în cadrul Săptămânii mondiale a calităţii, organizată de Organizaţia Europeană pentru Calitate (OEC). În 2018, evenimentul se desfăşoară în perioada 5-11 noiembrie sub tema „Quality is Success!“, potrivit www.eoq.org.
În 2017, Săptămâna mondială a calităţii cu tema „Quality Transforms!“ a avut loc în perioada 6-12 noiembrie. „Quality for Results“ şi „Quality – Emotion – Inspiration“ au foste temele Săptămânii mondiale a calităţii din 2015 (9-15 noiembrie), respectiv 2016 (7-13 noiembrie).
Organizaţia Europeană pentru Calitate (European Organization for Quality – EOQ) este o asociaţie autonomă, non-profit, aflată sub legislaţia belgiană. Organizaţie interdisciplinară europeană, EOQ luptă pentru a îmbunătăţi eficienţa în sfera calităţii, în sensul său cel mai larg, acţionând ca organism coordonator şi catalizator al organizaţiilor reprezentative naţionale.
EOQ a fost înfiinţată în 1956 şi se numea Organizaţia Europeană pentru Controlul Calităţii (European Organization for Quality Control – EOQC). Organizaţiile fondatoare proveneau din cinci ţări europene: Franţa, Italia, Republica Federală Germania, Olanda şi Marea Britanie. Apoi, ca un prim pas major în extinderea furnizării unei agende de calitate, EOQ a stabilit relaţii cu alte ţări din Europa de Vest, şi mai târziu, cu ţările din Europa Centrală şi de Est. Recent, EOQ şi-a extins activităţile incluzând ţările din sudul şi estul regiunii mediteraneene.
Sursa: Agerpres