Portul Constanța își consolidează poziția de brand regional în Serbia și Europa Centrală
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 27 septembrie 2018, 15:44
Traficul total de mărfuri înregistrat în primul semestru al anului 2018 în porturile maritime românești a fost de 27 milioane tone, cu 8,8% mai mult decât în primul semestru 2017. Traficul maritim a fost 21,6 milioane tone, iar cel fluvial a reprezentat 5,4 milioane tone, informează CN Administrația Porturilor Maritime Constanța (CN APMC) într-un comunicat.
În primele 8 luni ale acestui an, traficul de mărfuri cu Serbia a fost de 3 milioane tone, predominând cerealele, îngrășăminte chimice și naturale și combustibili minerali solizi.
Nicolae Dan Tivilichi, directorul general al CN APM SA, afirmă că Serbia este unul dintre partenerii importanți ai Portului Constanța. ”Împreună suntem implicați în toate evenimentele din zonă și facem eforturi comune în principal pe temele legate de Dunăre și navigabilitatea acesteia. Avem legături strânse cu firmele din Serbia, acestea fiind binevenite oricând în Portul Constanța”, a declarat Nicolae Dan Tivilichi.
Oana Cristina Popa, ambasadorul României în Serbia, a subliniat că anul 2018 este unul important pentru România, fiind un an sub semnul Centenarului Marii Uniri, un moment în care vedem ce am realizat în ultimii 100 de ani și ce ne propunem pentru viitor. ”În câteva luni, România va prelua președinția Consiliului Europei și pe lista noastră de priorități primează cooperarea regională. Ambasada României în Serbia promovează cooperarea transfrontalieră și putem spune că, în ultimii ani, în urma eforturilor de promovare și de atragere a noi parteneri, Portul Constanța a devenit un brand regional”, a spus diplomatul român.
Pentru a atrage trafic de mărfuri, pentru a intra pe noi piețe și a utiliza toate oportunitățile, CN APM continuă încheierea de parteneriate cu porturi și asociații profesionale, parafând în ultimii ani protocoale de colaborare cu porturile Aktau – Kazakhstan, Poti și Batumi – Georgia, cu State Service for River and Maritime Transportation din Turkmenistan, cu portul Qingdao – China.
Cele mai recente sunt cele încheiate cu portul Ningbo din China, Baku din Azerbaidjan și Anaklia din Georgia.
Schimbul de informații între acești parteneri se axează pe identificarea blocajelor și crearea unui proces prin care să se utilizeze soluții optime, care pot fi oferite tuturor actorilor implicați în transportul intermodal pe coridorul Asia-Europa.
În prezent, 11 linii regulate de containere funcționează în Portul Constanța, legând România de China, Federația Rusă, Turcia, Grecia, Maroc, Spania, Malta, Bulgaria, Moldova, etc.
Există interes pentru deschiderea de noi linii, pe alte destinații, atât pentru containere, cât și pentru transportul tip RO-RO.
Direcțiile de dezvoltare ale portului Constanța se concentrează în viitor pe transformarea acestuia într-un hub energetic, investițiile preconizate având în vedere potențialul acestui domeniu. Extinderea și în portul Midia, în curând, a statutului de zonă cu facilități fiscale.