RADET Constanța: Răspunderea pentru sistarea furnizării apei calde către constănțeni aparține strict conducerii CET Palas

Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 26 septembrie 2018, 17:22
Conducerea RADET Constanța vine cu precizări referitoare la criza generată între regie și Electrocentrale Constanța și care riscă să lase, de mâine, constănțenii fără apă caldă la robinete. În continuare, distribuitorul de agent termic către populației susține că nu are datorii către CET, că face eforturi pentru susținerea plăților către furnizorul său de energie termică și că se caută împreună cu acesta soluții pentru ca cetățenii municipiului Constanța să nu fie afectați de situație.
Redăm, în continuare, integral, poziția oficială transmisă de RADET Constanța:
Referitor la comunicatul emis de Consiliul de Administrație al Electrocentrale Constanța SA în data de 26.09.2018, RADET Constanța face următoarele precizări:
Motivul opririi CET Palas nu poate fi imputat RADET Constanța întrucât raportul dintre facturile emise și plățile efectuate în relația comercială dintre Electrocentrale Constanța SA și RADET este următorul:
- de la data înființării Electrocentrale Constanța SA, 01.10.2014 și până la 25.09.2018 valoarea totală a facturilor de energie termică emise a fost de 573.272.113 lei, iar valoarea totală a plăților efectuate a fost de 584.129.917 lei;
- de la data de 01.01.2018 și până la 25.09.2018 valoarea totală a facturilor de energie termică emise a fost de 86.823.340 lei, iar valoarea totală a plăților efectuate a fost de 93.233.803 lei, din care suma de 20.000.000 lei a fost achitată la finele anului 2017 ca avans din subvenția acordată populației pentru anul 2018;
- pentru luna august 2018 factura emisă este în valoare de 2.053.545 lei, iar plățile efectuate până în prezent în luna septembrie 2018 sunt în valoare de 2.854.907 lei.
Menționăm faptul că încasările zilnice aferente activității comune a celor doi operatori se acumulează într-un cont ESCROW, din care Electrocentrale Constanța S.A. primește 80 %, cu toate că, în conformitate cu ponderea în structura de tarif, i se cuvin numai 71 %.
Așa cum rezultă din cifrele de mai sus se constată că Electrocentrale Constanța S.A. se confruntă cu probleme grave, din moment ce valoarea producției vândută nu acoperă costurile de funcționare.
RADET Constanța a făcut eforturi deosebite pentru a susține aceste plăți peste valoarea facturilor emise, realizând în anul 2017 un grad de încasare de 107,20 %, iar pentru primele 8 luni ale acestui an un grad de 102,91 %. La acestă dată RADET mai are de recuperat de la consumatorii săi creanțe în valoare de circa 21.000.000 lei ce se află în diverse stadii de recuperare.
Sumele invocate de Consiliul de Adminstrație al Electrocentrale Constanța SA în comunicatul de presă mai sus amintit nu reprezintă creanțe certe, pe rolul instanțelor de judecată existând litigii între părți ce au ca obiect penalități generate de plata cu întârziere a subvenției acordată populației de la bugetul consolidat al statului. Aceste sume nu pot fi imputate RADET și nu pot fi achitate întrucât tariful reglementat nu a prevăzut în structura sa o componentă care să permită stingerea acestor penalități de întârziere.
-
CITEȘTE și: Constănțenii ar putea rămâne fără apă caldă din cauza datoriilor pe care RADET încă le are la CET
RADET respinge presiunile la care recurge astăzi Consiliul de Administrație al Electrocentrale Constanța S.A. de a opri producerea energiei termice primare, întrucât considerăm că este un mijloc de a-și masca neperformanța.
Considerăm că întreaga responsabilitate asupra opririi producerii energiei termice primare îi revine numai Consiliului de Administrație al Electrocentrale Constanța SA care caută să transfere responsabilitatea către principalul său client – RADET, în loc să identifice modalități prin care să eficientizeze activitatea societății și să dezvolte producerea energiei în cogenerare (fapt care nu se mai întâmplă în prezent la CET Palas), în condițiile în care în prezent costurile de producție depășesc valoarea energiei vândute.
Precizăm faptul că atât Primăria Municipiului Constanța, Consiliul Local Municipal cât și RADET au întreprins toate acțiunile necesare menținerii în funcțiune a CET Palas și în continuare caută soluții pentru rezolvarea acestor probleme cu care se confruntă Electrocentrale Constanța SA.