Lipsa personalului şi a şcolilor de profil în România, probleme acute ale industriei turismului şi ospitalităţii
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 26 septembrie 2018, 14:27
Reprezentanţii industriei turismului şi ospitalităţii din România atrag atenţia asupra lipsei personalului calificat în domeniu, precum şi a şcolilor dedicate formării viitorilor angajaţi în acest sector.
„Fluctuaţia angajaţilor, lipsa unor şcoli adecvate de educaţie în ospitalitate, lipsa personalului în regiunile mai puţin turistice şi multe altele sunt problemele cu care industria turismului şi a ospitalităţii se confruntă de câţiva ani buni. Nici industria şi nici autorităţile nu au reuşit să contureze o serie de măsuri clare pentru a scoate hotelierii şi turismul românesc din acest impas“, a declarat Florin Jianu, preşedintele Consiliului Naţional pentru Întreprinderi Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), în cadrul evenimentelor Hospitality Management Academy.
La rândul său, Dragoş Anastasiu, ambasador Hospitality Management Academy, precizează că „forţa de muncă bine calificată şi cu atitudine corespunzătoare este extrem de greu de găsit, cel puţin în zona turismului“. „Au plecat foarte mulţi oameni şi continuă să plece de îndată ce au petrecut un sezon într-o zonă turistică. Suntem cu toţii datori să gândim şi să găsim o soluţie eficientă pentru forţa de muncă în turism“, a spus Anastasiu.
Conform datelor disponibile pe site-ul Ministerului Turismului, în primele nouă luni ale anului, aproximativ 1.100 de hoteluri şi pensiuni au primit certificate de acreditare, însă proporţia nu se păstrează şi în cazul şcolilor de turism şi ospitalitate.
În cadrul evenimentelor Hospitality Management Academy, ambasadorii proiectului au tras semnale de alarmă asupra necesităţii existenţei unor şcoli de turism şi ospitalitate în România, dar şi asupra problemelor cu care se confruntă industria din punctul de vedere al forţei de muncă.
„Sezonul scurt de pe litoralul românesc, de doar 2-3 luni, face ca forma cea mai des întâlnită pentru angajarea personalului să fie cu normă redusă sau angajat sezonier. De aceea majoritatea celor care ajung să aibă experienţă în turism sau ospitalitate emigrează în final spre zone cu sezon mai lung (de exemplu: Cipru, Spania, lanţuri hoteliere din străinătate, vase de croazieră etc). De asemenea, mulţi dintre angajaţii sezonieri de pe litoral sunt studenţi sau liceeni care încep şcoala în luna septembrie, motiv pentru care hotelurile şi restaurantele de pe litoral care îşi doresc să extindă perioada de sezon până spre finalul lunii septembrie rămân cu posturi descoperite încă de la finalul lunii august“, sunt de părere reprezentanţii din domeniu.
Asociaţia „Centrul de Consultanţă şi Management al Proiectelor’ – Europroject, împreună cu jucători importanţi şi din industrie implementează, în perioada mai 2018 – mai 2019, proiectul „Hospitality Management Academy”, finanţat din Fondul Social European (FSE), în cadrul Programului Operaţional Capital Uman (POCU) 2014-2020.
La cursuri se pot înscrie în proiect agenţii de turism şi manageri de hoteluri din regiunile vizate, respectiv Litoral, Delta Dunării, Valea Prahovei, dar şi judeţe cu potenţial turistic precum Alba Iulia, Vâlcea, Gorj, Mehedinţi, Vrancea etc.