SLN: Mai mult de 40% din totalul incidentelor de piraterie din 2018 au avut loc în Golful Guineea
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 25 septembrie 2018, 12:34 / actualizat: 26 septembrie 2018, 17:51
Sindicatul Liber al Navigatorilor (SLN) monitorizează atent situația navei Glarus, aflată sub pavilion elvețian și care, sâmbătă, a fost ținta unui atac al piraților, în zona Golfului Guineea.
Loviturile de acest gen au apărut cu o frecvență tot mai mare în apele nigeriene, potrivit Biroului Internațional Maritim al Camerei Internaționale de Comerț (IMB), citat de SLN.
Golful Guineei, unde a fost atacată nava Glarus, a reprezentat al 29-lea incident de piraterie în primul trimestru al anului 2018, mai mult de 40% din totalul incidentelor de piraterie la nivel global.
De regulă, răpitorii nu stabilesc niciun contact în primele 48-72 ore. Din cele mai noi informații, a fost formată deja o echipă de negociatori care se ocupă de caz, astfel că se așteaptă soluționarea cât mai rapidă și mai eficientă a situației.
Multe țări nu dau dreptul încă gărzilor înarmate la bordul navelor care abordează pavilionul respectiv, iar Nigeria nu dă dreptul deținerii sau folosirii armelor la bordul oricăror nave în apele sale teritoriale, au mai precizat cei de la SLN.
„Nava a fost atacată sâmbătă dimineață de pirați în apele teritoriale nigeriene, la 45 mile sud-est de insula Bonny. Au fost răpiți 12 membri ai echipajului (n.red – printre care și un român). Pirații au pătruns pe nava Glarus cu ajutorul unor scări lungi și au tăiat sârmele ghimpate de pe balustrade pentru a avea acces pe navă“, afirmă reprezentanții SLN.
Marinarul român răpit este din Constanța
Tot din informațiile lor aflăm și că pirații, odată urcați la bordul navei au distrus echipamentele de comunicații ale vaporului, înainte de a lua ostatici 12 din cei 19 membri ai echipajului. Marinarii răpiți provin din Croția, Filipine, Bosnia, Ucraina și Slovenia, printre ei fiind și un român, mecanic șef al navei. Acesta are 60 de ani și este din Constanța.
Nava era încărcată cu grâu și avea ca destinație portul Harcourt din Nigeria, unde de altfel se află ancorată și în prezent.
„A fost demarată procedura de criză din cadrul companiei Massoel Shipping, proprietara acestei nave, pentru a elibera ostaticii cât mai repede cu putință, iar Poliția Maritimă din Nigeria investighează acest caz“, mai dau asigurări cei de la Sindicatul Liber al Navigatorilor.
Specialiștii IMB care țin sub observație fenomenul pirateriei afirmă că acesta are un impact puternic asupra coridorului comercial din Golful Guineea. Pirații atacă vase din toate categoriile, motiv pentru care armatorii ar trebui, fără excepție să-și asigure navele, precum și echipajul.
Pirații africani acționează în special din rațiuni monetare. Au existat cazuri când au primit drept răscumpărare sume de ordinul sutelor de mii de dolari.