Avioanele F-16 românești ar putea executa de anul viitor misiuni NATO de poliție aeriană alături de MiG-urile 21 LanceR
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 16 septembrie 2018, 15:30 / actualizat: 17 septembrie 2018, 5:21
Săptămâna aceasta, la Baza Aeriană de la Mihail Kogălniceanu, din județul Constanța a fost certificată cea mai nouă misiune de poliție aeriană executată în comun de piloții români de MiG 21 LanceR, în parteneriat cu aviația canadiană, dotată cu aeronave tip CF-188 Hornet.
Piloții canadieni, cu cele patru aeronave de luptă, au preluat ștafeta de la colegii lor britanici, care operează avioane de tip Eurofighter Typhoon și care, pe durata prezenței în țara noastră, eu efectuat mai multe zboruri de interceptare a unor avioane de vânătoare sau bombardiere rusești, care amenințau să pătrundă în spațiul aerian al NATO.
Ministrul Apărării Naționale, Mihai Fifor, se declară mulțumit de performanțele de până acum ale misiunilor de poliție aeriană desfășurate în zona Mării Negre de pe teritoriul României.
„Împreună demonstrăm că Alianța Nord Atlantică este extrem de puternică și extrem de determinată își înfăptuiască politicile de descurajare, dar și de apărare a flacului estic al NATO“, a afirmat Fifor.
Chiar și în acest context, nu poate rămâne ignorat faptul că aeronavele militare românești au fost implicate într-o serie de incidente grave, care au obligat Armata să consemneze la sol pentru săptămâni bune MiG-urile 21, despre care se afirmă tot mai des că se apropie de finalul duratei de viață.
Forțele Aeriene Române dispun însă de avioane de vânătoare mai performante, fiind desigur vorba de aparatele de zbor F-16 Fighting Falcon, achiziționate în regim second-hand, de la statul portughez. Avioanele nu operează însă misiuni de poliție aeriană. De ce? Răspunde tot ministrul Fifor:
„Noi apreciem ca până la finele anului să se finalizeze procedura de pregătire pentru zborurile acestea. (…) Nu pregătești un pilot în câteva zile, ci este nevoie de o perioadă foarte îndelungată pentru a avea un astfel de profesionist. Cert este că suntem prezenți, se zboară cu MiG-urile la poliția aeriană, acum au venit și colegii canadieni, suntem foarte bine pregătiți“, afirmă ministrul Apărării Naționale.
Un pilot are nevoie între 140 şi 180 de ore de zbor pe F-16 Fighting Falcon pentru a fi declarat gata de luptă pe acest aparat.
Potrivit unei analize publicate de Hotnews, necesarul României pentru a-și desfășura singură misiunile de poliție aeriană și pentru a îndeplini cerințele de luptă, după cum s-a angajat România la aderarea la NATO – este de 48 de aeronave.
În prezent, Forțele Aeriene Române dispun de 12 aeronave F-16, mai puțin de o escadrilă, aceasta fiind formată de regulă din 16 aeronave, și de aproximativ 26 de avioane MiG 21 LanceR funcționale.
Astfel, dacă de anul viitor aeronavele de producție americană vor deveni operaționale pentru misiuni de poliție aeriană, ele tot vor trebui să lucreze în paralel cu MiG-urile. În plus, pentru ca avioanele F-16 să intre în programul de asigurare a misiunilor de poliție aeriană, la baza aeriană trebuie să existe și stocul de armament pentru dotarea acestor aeronave.
Ministerul Apărării Naționale și-a luat angajamentul înzestrării Forțelor Aeriene Române cu 40 de avioane F-16, însă orizontul de timp pentru realizarea acestui obiectiv este deocamdată incert.
Ministrul Apărării Naţionale, Mihai Fifor, a reluat, duminică, la Arad, acuzaţiile la adresa Federaţiei Ruse conform cărora are „acţiuni de provocare“ în Marea Neagră, prin manevrele militare desfăşurate, adăugând că este „modalitatea Federaţiei Ruse de a arăta că reprezintă o forţă şi că poate reprezenta oricând o ameninţare“.
Prezent la un eveniment comemorativ desfăşurat la Arad, Fifor a fost întrebat despre avioanele ruseşti care se apropie tot mai des de spaţiul aerian românesc de la Marea Neagră.
Ministrul a răspuns, la fel ca în alte ocazii, că este vorba de „acţiuni de provocare ale Federaţiei Ruse“.
„Vedem că şi zilele acestea s-a desfăşurat un exerciţiu militar uriaş, este modalitatea Federaţiei Ruse de a arăta că reprezintă o forţă şi că poate reprezenta oricând o ameninţare. Noi spunem că, de la ocuprea ilegală a peninsulei Crimeea, Federaţia Rusă practic se învecinează cu noi, dar lucrul acesta, desigur, nu ne ridică o problemă. Noi, ca ţară membră NATO, împreună cu Polonia, asigurăm practic un echilibru pe flancul estic al Alianţei“, a punctat ministrul Apărării Naționale.
Întrebat dacă se impun măsuri suplimentare pentru apărarea spaţiului aerian, ministrul a spus că „nu este cazul de aşa ceva“.