Festivalul „Miturile Cetății”, între vis și realitate
Publicat de , 21 iunie 2018, 08:18 / actualizat: 21 iunie 2018, 12:44
A început, la Constanța, a treia ediție a Festivalului Miturile Cetății, un titlu sugestiv pentru un proiect promițător. Cu un program amplu, cu spectacole deosebite (21 la număr), cu trupe cunoscute din țară, dar și cu tineri dornici de afirmare, îndrăznești să visezi la o manifestare spectaculoasă, care să schimbe metalități, care aduce oamenii împreună, îi face mai buni, mai puțin agresivi, mai eleganți, mai optimiști. Într-o cetate veche de mii de ani, întâlnirile culturale internaționale (căci în festival sunt și trupe din străinătate) ar trebui să proiecteze strălucire peste arhitectura orașului, să-i schimbe starea de spirit, să devină, măcar pentru șapte zile, o adevărată fabrică de cultură.
La festivalul internațional organizat la Constanța, de către Teatrul de Stat, cu sprijinul Consiliului Județean și al Primăriei, actorii au o energie extraordinară, se dedică trup și suflet evenimentului, muncesc luni în șir înainte, ca totul să iasă bine. Le privești chipurile și înțelegi că fac eforturi uriașe ca totul să fie, cu adevărat, un moment deosebit.
Deschiderea oficială a avut loc chiar în fața clădirii teatrului, cu câțiva tineri îmbrăcați în costume de epocă, idea unui muzeograf de la Muzeul „Callatis“ din Mangalia, amintind de grecii și romanii care au trecut pe aici, iar primul spectacol a aparținut trupei de la Teatrul „Toma Caragiu” din Ploiești: „Zaraza”, un mit al perioadei interbelice, în regia lui Răzvan Mazilu. Sala a fost plină și oamenii au rezistat cu stoicism, în ciuda aerului aproape irespirabil, numai de dragul poveștii și al artei teatrale.
Spre seară, preț de câteva zeci de minute, Piața Ovidiu a fost cucerită de Regatul de foc, una dintre cele mai deosebite reprezentații cu fachiri din România, ce și-a câștigat notorietatea în ceea ce privește spectacolele cu foc: ploaie de scântei, aruncători de flăcări, steluțe, cercuri arzânde, torțe uriașe, cu purtători pe picioroange, totul pe un fundal sonor epic, orchestră și cor deopotrivă. Câteva sute de oameni i-au privit fascinați.
Apoi a fost momentul special al trupei lui Adrian Naidin, balade românești-povestea ciobanului care și-a pierdut oile, jazz cu influențe autohtone, o muzică emoționantă. O seară frumoasă, datorată în primul rând implicării actorilor, cu devotament și pasiune.
Însă, (pentru că la Constanța, în ceea ce privește cultura, de ani de zile există aproape mereu și un „însă”) atmosfera cetății a fost una banală, ușor cenușie, ca de obicei. Lipsit de promovare stradală (din cauza faptului că organizatorii au preferat să dirijeze fondurile –bine drămuite- către alte lucruri necesare spectacolelor), festivalul nu este cunoscut la nivel național.
Televiziunile nu l-au preluat, gândindu-se, probabil, că prezentarea lui, după Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, ar fi net în defavoarea Constanței. Care, totuși, ar avea ambiții de capitală culturală europeană. Păi, nu ne costă nimic să visăm frumos… Parcimonia se simte, se vede, căci strălucirea actului cultural există în câțiva metri pătrați, acolo unde sunt actorii, unde este scena, locul acțiunii și puțin în jur. În rest, un aer de singurătate provincială, în contrast puternic cu nebunia din cluburile de fițe din Mamaia.
Simțind că notorietatea festivalului nu este mare, nici autoritățile locale nu și-au făcut simțită prezența. Doar nu a venit, iar, Sarah Chang (care, apropos, a cântat la Constanța cam ca la o repetiție reușită).
Din fericire, în vechea cetate a Tomisului mai există împătimiți de teatru, care au prilejul de a participa la spectacole deosebite, realizate de profesioniști ai artei teatrale.
Festivalul continuă, iată programul din această seară:
- Teatrul pentru Copii și Tineret Căluţul de Mare, ora 17.00: Butoiul cu pulbere, regia Marcel Țop, Teatrul Municipal Baia Mare
- Teatrul de Stat, ora 19.00: Dionysos, regia Daniele Salvo, Teatrul de Stat Constanța
- Piata Ovidiu, orele 19.30-20.30: Omul oglinda, spectacol stradal, Famous Art
- Termele Romane, ora 21.30: Antigona, regia Mc Ranin, Teatrul Al. Davilla, Pitești
Vizionare plăcută!
A consemnat Steliana BAJDECHI
P.S. Ați remarcat absența din festival a unui spectacol de excepție, „Ovidius in love” în regia lui Alexander Hausvater? Să știți că omisiunea nu este întâmplătoare. De luni bune, realizatorii spectacolului nu și-au primit drepturile… Milionul de euro, promis de primărie pentru Anul Omagial Ovidius, nu a ajuns și pentru ei…