Interviul RC | Comisarii CJPC schimbă metodele de acțiune, în această vară, pe litoral. Horia Constantinescu: „Luptăm pentru a înlătura dugheana, musca, praful, mizeria“
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 19 iunie 2018, 16:42
A început un nou sezon estival, motiv pentru autorităţile din domeniul protecţiei consumatorului să-şi intensifice verificările. Totul pentru a-i proteja pe turiştii veniţi în vacanţă pe litoral, dar şi pe locuitorii din staţiunile şi oraşele de la malul mării.
Invitat la Radio Constanța astăzi a fost şeful Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Constanţa, comisar șef adjunct Horia Constantinescu.
- Interviu realizat de Adelina TOCITU
Constanța, Mangalia, Eforie, Năvodari sunt orașe dintr-o piață europeană? Ne adresăm la standarde conforme celor care ne pășesc pragul și, mai ales, avem grijă de cetățenii orașelor noastre?
Horia Constantinescu: Exact cum ați spun, suntem orașe europene, păstrând paleta multicoloră a Europei. Sunt investiții respectabile, sunt locații exemplare, care ne fac cinste, dar sunt și reminiscențe ale trecutului sau așa cum spuneam eu ale efectului dughenizării litoralului, pe care noi luptăm să le îndepărtăm. Litoralul românesc este unul dintre cele mai frumoase din Europa, iar mulți investitori știu acest lucru și vă pot spune cu mulțumire că o parte dintre cei pe care i-am găsit cu deficiențe anul trecut ne calcă pragul pentru a fi îndrumați și pentru a remedia deficiențele și nu sunt puțini aceștia. De aceea, eu spun că trendul către care se îndreaptă litoralul este unul bun. Noi suntem aici la dispoziția consumatorului și luptăm pentru a înlătura dugheana, musca, praful, mizeria și lipsa de bun simț.
Nu puține au fost cazurile în care am sesizat că unii agenți economici nu respectau nicio regulă, nicio normă de igienă și până la urmă de bun simț și ne întrebam unde mai ieșim să mâncăm în oraș? Care sunt condițiile la ora actuală? Ați revenit în locurile pe care le-ați amendat, unde ați sesizat nereguli?
Horia Constantinescu: Bineînțeles că revenim, avem o evidență a acestora. Noi suntem o autoritate de control, iar formula prin care noi punem la dispoziția presei cazurile în care constatăm nereguli este o formula prin care încercăm practic să aruncăm buzduganul, astfel încât cei care se regăsesc în aceeași situație să înțeleagă că așa nu se mai poate. Sfătuiesc absolut toți consumatorii, turiștii să intre în localurile în care pot vedea încă de la intrare că este curățenie și există respect față de consumator; să evite consumul de alimente din dugheană sau acolo unde ele stau în soare, să facă sesizări acolo unde li se pare că lucrurile nu se află în perfectă ordine. Este de evitat să mâncăm acolo unde praful, musca se află pe lângă mâncarea ce ne este servită. Trebuie să ne îndreptăm către cei care sunt îmbrăcați în echipament corespunzător și care se vede că vor să facă parte dintr-un turism european.
Vi s-a întâmplat să aveți parte și de reclamații false? Să primiți sesizări din partea cetățenilor, din partea turiștilor, să mergeți la restaurantul respectiv, la dugheana respectivă – cum le numiși dvs., și să constatați că nu sunt probleme?
Horia Constantinescu: Nu, la dughene în general sunt probleme… Eu când spun «dugheană» nu mă refer la spațiile care au cadastru, mă refer la spațiile care au pereți din materiale ușoare. Acolo nu se poate face, în general, alimentație publică, fiindcă sunt multe deficiențele care ar trebui remediate pentru a face asta. Îi respect pe cei care au restaurante și care doresc să investească în ele… Da, au fost și sesizări false, probabil răzbunări, dar asta nu înseamnă că nu ajută măcar să găsim un comerciant care este în regulă și să ne bucurăm. Așa cum vă spuneam, sunt mulți patroni de localuri care ne-au călcat pragul în acest sezon, mai ales după ce am lansat îndrumarul de consiliere. Acest lucru înseamnă că au înțeles că așa cum făceau lucrurile în trecut nu se mai poate.
Ce urmează de acum înainte? Veți avea mai multe controale? Pe cei pe care i-ați îndrumat îi veți verifica?
Horia Constantinescu: Bineînțeles! Păstrăm constanța anului trecut. Vom fi prezenți pe litoral. Există un comandament altfel gestionat în acest moment, nu dorim să fim pe aceeași melodie perpetuu, îi surprindem pe cei care încearcă să eschiveze legea, să îi prindem cu alte metode de control și sigur vom fi foarte prezenți pe piață. Ideea este că ne dorim să aliniem litoralul românesc la standardele europene și nicidecum să-l distrugem. Dar pentru a-l alinia acestor rigori trebuie să înțelegem: degeaba noi păcălim turiștii și consumatorii, în general, să vină pe litoral, că aici e bine, dar aceștia coboară din tren și găsesc deficiențe, fiindcă astfel îi speriem chiar mai tare. Eu cred că este mai bine să le arătăm că suntem în primul front pentru ei eliminând absolut tot ce este în neregulă și să îi aliniem la norme pe cei care doresc să rămână pe piață.
Domnule comisar, ne așteaptă o perioadă călduroasă, o perioadă de plin sezon estival și ne-am obișnuit ca în ultimii ani să avem un comandament de sezon, un comandament litoral… Va funcționa și în acest an?
Horia Constantinescu: Exact ce vă spuneam. Vor observa absolut toți comercianții; de data aceasta încercăm să facem lucrurile într-o manieră diversă. Deocamdată nu se dorim să prezentăm maniera de lucru, ci doar să spunem că vom fi prezenți. Dar nu vom face lucrurile ca anul trecut cu comandamente împărțite în mai multe stațiuni. De data aceasta vom avea altă logistică.
Ne puteți da câteva detalii?
Horia Constantinescu: Mulți, deodată, totul foarte aplicat și cu arii foarte extinse de control.
Bun, așteptăm să ne comunicați toate detaliile legate de această nouă formulă de funcționare a comandamentului și să sperăm că vom avea parte de un sezon estival liniștit din acest punct de vedere. Unde vă pot găsi cei care identifică nereguli la unitățile de alimentație publică sau atunci când vine vorba de condițiile de cazare?
Horia Constantinescu: Cât de curând vom pune la dispoziția consumatorilor trei numere de telefon. Bineînțeles că acum este 0241. 550.550, dar vom pune la dispoziție și trei numele de telefon pe zone, astfel încât să fim informați oricând despre eventualele deficiențe.