Cauzele scăderii cifrei de afaceri în județul Constanța
Publicat de Arantxa Catană, 8 iunie 2018, 16:39
Constanța este singurul județ care a avut scădere a cifrei de afaceri, arată cele mai recente date statistice disponibile.
Față de București, business-ul constănțean este de 10 ori mai mic.
Avem port, aeroport, autostradă și totuși în ultima perioadă a anului, județul Constanța a scăzut, ne-a spus, Cristian Hostiuc.
„La nivelul anului 2016, ultimele date statistice disponibile, business-ul din Constanța, adică totalitatea cifrei de afaceri a tuturor companiilor care sunt înregistrate în Constanța era în jur de 42 de miliarde de lei. Ca să dau un reper, București are de 10 ori mai mult, Ilfolv de 2 ori mai mult, iar Timiș, care este al treilea județ, are 54 de miliarde de lei. Deci Constanța mai are până să ajungă Timișul. O caracteristică a business-ului din Constanța este că 51% aparține antreprenorilor români, 46% – capitalului străin, deci multinaționalelor, iar restul aparține statului. Dacă ne uităm pe datele din 2016 comparativ cu 2015, business-ul din Constanța a scăzut cu 4%. În condițiile în care Timiș are o creștere de 5%, Constanța are un minus de 4%“, a declarat Cristian Hostiuc.
Cauza ar putea să o reprezinte lipsa investițiilor.
„Sunt mult prea puține investiții, în special investiții în producție și în servicii. Cred că mai degrabă Constanța este pentru servicii decât pentru producție. În Constanța, în afară de petrol și șantierele navale, nu prea sunt alte business-uri care s-au dezvoltat și care pot să aibă un impact major în economie. Toată lumea vorbește în Constanța despre turism, despre agricultură… Da, este foarte bine, este extraordinar, dar îți trebuie niște business-uri mult mai consistente, care să aibă o valoare adăugată mult mai mare. Ca de exemplu niște servicii în IT care nu prea sunt prezente aici, să deschidă această piață, să meargă pe Call-Center, apoi Service Center și apoi să creeze produse cu valoare adăugată care să pornească de aici, din Constanța“, a mai precizat analistul economic.
O altă variantă ar fi fabricarea unor produse care se înscriu pe un lanț global, așa cum sunt cele din industria auto sau cea petrolieră, a mai afirmat analistul economic Cristian Hostiuc.
Redactor: Monica Cruceanu Comșa