Lipsa lucrărilor de dragare pe Dunăre blochează traficul fluvial. Bulgarii promit remedierea situației chiar de luna aceasta
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 1 mai 2018, 11:00
Ne aflăm într-un impas. Nu putem folosi transportul pe Dunăre la capacitate normală, din pricina pragurilor de nisip existe pe fluviu şi a lipsei lucrărilor de dragare din partea Bulgariei. Din 2012, de când România a început demersurile cu partea bulgară, am primit doar promisiuni. Recent, problema a ajuns pe masa comisarilor de la Bruxelles, iar în urma presiunilor făcute de oficialii europeni s-a obţinut o nouă promisiune fermă din partea ministrului bulgar al Transporturilor: lucrările vor începe chiar în această lună.
Lipsa lucrărilor de dragare pe Dunăre are drept consecinţă blocarea traficului fluvial.
În acest fel, au de suferit atât industria românească, agricultura, cât şi turismul din Delta Dunării, atrage atenţia unul dintre cei mai importanţi operatori portuari locali, Constanţa Port Bussiness.
Navele care efectuează croaziere sunt nevoite să oprească şi să debarce turiştii, pentru că nu pot înainta spre Deltă, din cauza pragurilor de nisip, durata transportului de mărfuri pe fluviu a crescut de la 2 la 7 zile, iar costurile se măresc pe zi de trece.
Aşa se face că Dunărea nu mai reprezintă, în acest moment, o opţiune de transport pentru mulţi comercianţi, iar operatorii fluviali îşi numără pierderile.
Ultima iniţiativă a autorităţilor române a fost aceea de a sesiza Comisia Europeană, printr-o scrisoare deschisă semnată de mai mulţi eurodeputaţi români. Discuţiile purtate cu partea bulgară s-au încheiat cu o promisiune din partea ministrului bulgar al Transporturilor, Ivailo Moskovski. Despre aceasta ne vorbeşte secretarul de stat Ionel Minea.
Ionel Minea, secretar de stat Ministerul Transporturilor: „Contractul este semnat, au finanţarea asigurată, în luna mai vor începe dragajul pe Dunăre. Rep: Domnul ministru al Transporturilor din Bulgaria cât preconizează că va dura dragarea? Ionel Minea: Nu, nu a dat acest termen, pentru că dragajul se efectuează pas cu pas, se monitorizează punctele critice.”
Eurodeputatul Claudia Ţapardel, membră în Comisia pentru Transport şi Turism a Parlamentului European, are rezerve cu privire la declaraţiile părţii bulgare, având în vedere interesele comerciale ale vecinilor din sud.
Claudia Ţapardel, europarlamentar: „Autorităţile bulgare ne confirmă faptul că, da, sunt bine intenţionate şi vor să facă dragarea. Dar de la vorbe până la fapte este mare distanţă. În momentul de faţă nu se efectuează astfel de lucrări. Înţeleg că ei au scopul de a promova şi de a susţine alte porturi şi nu porturile româneşti, dar nu este o problemă ce ţine de avantajul competitiv al României, în sectorul transporturilor, ci ţine foarte mult şi de tot ceea ce înseamnă transport sustenabil pe întreg culoarul Dunării pentru multe state membre ale Uniunii Europene.”
După 6 ani de demersuri eşuate, România nu mai poate aştepta promisiuni, dar poate spera că, măcar în ceasul al 12-lea, Dunărea va redeveni un culoar de transport eficient şi sigur.
Redactori: Cristina ILIUȚĂ; Cristina GHELASIE