Scrisoare deschisă către ministrul economiei referitoare la situația Şantierului Naval Mangalia
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 14 februarie 2018, 09:03
Consilierul Local al Municipiului Mangalia, Ozghiun Menabit (PSD), i-a adresat o scrisoare deschisă ministrului Economiei, Dănuț Andrușcă, referitoare la situația Şantierului Naval Mangalia.
Redăm în continuare textul integral al scrisorii:
,,S.O.S. – SALVAȚI MANGALIA!
În 2016, economia Mangaliei a fost de 3,1 Miliarde lei (709,3 milioane euro), din care activitățile economice ale șantierului naval Mangalia au însumat 2,3 miliarde lei (515 milioane euro).
Șantierul naval reprezintă 75% din economia Mangaliei.
– CAEN: 3011 – Construcția de nave și structuri plutitoare = 2,2 Miliarde lei (500,2 milioane euro)
– CAEN: 3315 – Repararea și întreținerea navelor și barcilor = 65,8 milioane lei (14,9 milioane euro)
Dintr-un total de 11.817 angajati în sectorul privat din Mangalia, 5.672 au fost angajați în construcția sau în repararea de nave maritime.
48% din angajatii sectorului privat din Mangalia au fost navaliști.
– CAEN: 3011 – Construcția de nave si structuri plutitoare = 4.741 angajați
– CAEN: 3315 – Repararea și întreținerea navelor și barcilor = 931 angajați
Șantierul naval, prin taxele si impozitele plătite, cât și prin taxele si impozitele plătite de angajații săi, a generat salariile pentru administrația publică, a generat salariile pentru toți cei care lucrează în serviciile de utilitati publice, pentru celelalte instituții susținute din bugetul local, etc..
70% din angajații Mangaliei depind direct de activitatea șantierului.
Din angajații Mangaliei, doar 1300 lucrează în turism.
CAEN: 5510 – Hoteluri si alte facilitati de cazare similare = 1.259 angajati
Fără activitatea șantierului naval, Mangalia va deveni o a doua Valea Jiului.
Datorită tărăgănării Guvernului privind exercitarea dreptului de preemțiune pentru cumpărarea acțiunilor puse în vanzare de Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd (DSME), cumpărătorii interesați nu au putut cumpăra acțiunile. În prezent, activitatea șantierului este înghețată, dar forța de muncă nu este conservată.
În Decembrie 2017, șantierul naval DMHI Mangalia mai avea 1700 angajați. In curând vor fi doar 1000. Puși în fața incertitudinii de a mai primi salariul, personalul își caută de muncă în alte orașe sau în străinătate.
Miile de angajați care au plecat au fost profesionalizați cu programe pentru angajați, cu costuri de zeci de milioane dolari.
SALVAȚI MANGALIA, DOMNULE MINISTRU AL ECONOMIEI!!
CU CELERITATE, LUAȚI O DECIZIE privind șantierul naval din Mangalia!
Cu stimă,
Ozghiun MENABIT
Consilier Local al Municipiului Mangalia”.