Cum riscă șantierul naval Mangalia să piardă banii olandezilor de la Damen în favoarea unui șantier din Croația
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 14 februarie 2018, 19:02
Dacă actualii deținători ai pachetului majoritar de acțiuni de la șantierul naval din Mangalia mai stau mult pe gânduri până să bată palma fie cu Ministerul Economiei, fie cu grupul olandez Damen, acesta din urmă și-ar putea muta complet interesul către un alt șantier naval care cere ajutor.
Unul dintre cei mai mari constructori de nave din Europa, grupul olandez Damen, se gândește să investească în Croația, unde rivalizează cu italienii de la Fincantieri pentru preluarea unui pachet de acțiuni la șantierul naval Uljanik, informează portalul splash247.com.
Șantierul naval croat amplasat într-o celebră stațiune de la Marea Adriatică a primit, luna trecută, de la Guvern un împrumut de 96 de milioane de euro cu garanție de stat. Compania, ca multe alte șantiere navale din lume, se află într-un impas bugetar, după ce și-a diminuat semnificativ lista de comenzi în ultimii doi ani. Chiar și așa, până la finalul acestui an, croații de la Uljanik trebuie să livreze 12 nave.
Împrumutul primit de la stat permite conducerii șantierului să achite salariile, să facă aprovizionări și să achite alte cheltuieli urgente în lunile care urmează. De asemenea, finanțarea are ca scop prevenirea intrării șantierului în faliment, în timp ce se pune la punct un plan de restructurare.
Situația croaților de la Uljanik seamănă cu cea de la șantierul naval Mangalia, de al cărui pachet majoritar de acțiuni încearcă acum să se descotorosească sud-coreeni de la Daewoo. Aceștia poartă discuții atât cu oficiali ai statului român prin Ministerul Economiei, care dorește să preia pachetul majoritar prin șantierul naval de la 2 Mai, dar și cu olandezii de la Damen, care investesc deja de ani buni în șantierul naval de la Galați.
- Citește și: Situație incertă la Șantierul Naval Mangalia
Deși Guvernul României susține că vrea să cumpere acțiunile celor de la Daewoo și, mai mult decât atât, face planuri pentru construcția de nave militare la Mangalia, un acord este departe de a fi perfectat. Pe măsură ce negocierile cu statul tergiversează, intră în impas și discuțiile pe care sud-coreenii le poartă cu reprezentanții grupului Damen.
Între timp, șantierul naval de la Mangalia a rămas fără comenzi pentru construcții sau reparații de nave, iar banii olandezilor s-ar putea duce către șantierul croat de pe malul Mării Adriatice.