Tot ce trebuie să știi despre comisioanele bancare eliminate începând cu 27 ianuarie 2018
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 27 ianuarie 2018, 11:09
Astăzi a intrat în vigoare Legea nr. 258/2017 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăți, schimbarea conturilor de plăți și accesul la conturile de plăți cu servicii de bază.
Aceasta a apărut luna trecută în Monitorul Oficial și se aplică din data de 27 ianuarie 2018.
1. Ce înseamnă un cont de plăți cu servicii de bază?
Un cont de plăți prin care se pot:
a. depune fonduri într-un cont de plăţi;
b. retrage numerar dintr-un cont de plăţi;
c. executa şi primi operaţiuni de plată, inclusiv transferuri de credit, către şi de la terţi.
2. Ce servicii sunt cuprinse într-un cont de plăți cu servicii de bază?
a. servicii care permit toate operaţiunile necesare pentru deschiderea, administrarea şi închiderea unui cont de plăţi;
b. servicii care permit depunerea de fonduri într-un cont de plăţi;
c. servicii care permit retrageri de numerar pe teritoriul Uniunii Europene dintr-un cont de plăţi la ghişeu sau la bancomate, în timpul sau în afara programului de lucru al instituţiei de credit;
d. efectuarea următoarelor operaţiuni de plată pe teritoriul Uniunii Europene:
✓ debitări directe;
✓ operaţiuni de plată printr-un card de plată, inclusiv plăţi online;
✓ transferuri de credit, inclusiv ordine de plată programată, după caz, la terminale bancare, la ghişee şi prin intermediul facilităţilor online ale instituţiei de credit.
3. Cine oferă un cont de plăți cu servicii de bază?
Toate instituțiile de credit bancare din România.
4. Cine poate accesa un cont de plăți cu servicii de bază?
Orice consumator care nu deţine, la momentul solicitării, un alt cont de plăţi, inclusiv un cont de plăţi de bază la nicio altă bancă din România. De asemenea, rezidenţii în mod legal în Uniunea Europeană, inclusiv cei fără adresă stabilă şi solicitanţii de azil, precum şi consumatorii cărora nu li se acordă un permis de şedere, dar a căror expulzare nu este posibilă din motive de fapt sau de drept, au dreptul să deschidă şi să folosească un cont de plăţi cu servicii de bază oferite de băncile stabilite pe teritoriul României.
Potrivit legii, există două categorii de consumatori:
✓ vulnerabili din punct de vedere financiar;
✓ nevulnerabili.
5. Cine este consumator vulnerabil din punct de vedere financiar?
Consumator vulnerabil din punct de vedere financiar este o persoană al cărui:
✓ venit lunar nu depăşeşte echivalentul a 60% din câştigul salarial mediu brut pe economie;
sau
✓ al cărui venit din ultimele 6 luni nu depăşeşte echivalentul a 60% din câştigul salarial mediu brut pe economie.
6. Ce servicii sunt gratuite pentru consumatorii vulnerabili care au un cont de servicii de bază?
Consumatorii vulnerabili din punct de vedere financiar au acces gratuit la:
✓ deschiderea, administrarea și inchiderea unui cont de plăți;
✓ depunerea de fonduri într-un cont de plăți;
✓ retrageri de numerar la ghișeele sau bancomatele de pe teritoriul național;
✓ la primele 10 operațiuni lunare aferente debitărilor directe, plății printr-un card de plată, inclusiv plăți online și transferurilor de credit.
7. Ce avantaje oferă contul cu servicii de bază consumatorilor nevulnerabili?
În cazul consumatorilor, alții decât cei vulnerabili, instituțiile de credit:
✓ ofera gratuit serviciile care permit toate operatiunile necesare pentru: deschiderea, inchiderea unui cont de plati si retragerile de numerar;
✓ pot percepe comisioane rezonabile pentru: administrare, depunere, debitari directe; – plata printr-un card de plata, inclusiv plati online si transferurilor de credit.
8. Care este nivelul comisioanelor prevăzute pentru un cont de plăți cu servicii de bază?
Fiecare instituţie de credit stabileşte nivelul comisionului rezonabil ţinând cont de cel puţin următoarele criterii:
✓ nivelurile veniturilor naţionale;
✓ comisioanele medii percepute pentru serviciile furnizate privind conturile de plăţi;
Comisioanele percepute de instituțiile de credit nu depășesc media comisioanelor din ultimele 12 luni pentru serviciile furnizate privind conturile de plăți care oferă serviciile aferente unui cont de bază nivelurile veniturilor naţionale;
9. În cât timp se deschide sau se refuză deschiderea unui cont cu servicii de bază?
În cel mult 10 zile lucrătoare de la formularea cererii de către consumator. În cazul refuzului, instituția este obligată să formuleze motivarea în scris și gratuit.