(AUDIO) Despre ”Bullying” și cei șapte ani de acasă
Publicat de , 26 octombrie 2017, 15:50 / actualizat: 26 octombrie 2017, 18:27
De ceva vreme pe rețelele de socializare s-au înregistrat reacții de tot felul pentru două subiecte extem de sensibile: hărțuirea sexuală și bullying-ul.
Dacă despre primul subiect s-au spus multe, de-a lungul anilor, ba chiar secolelor, cel de al doilea nici măcar nu are o definiție echivalentă în limba română. A apărut în ultimii zece ani și poate fi asociat cu termenii de intimidare, terorizare, brutalizare, agresivitate psihologică.
Conform Wikipedia, bullying-ul nu presupune existența unui conflict bazat pe o problemă reală, ci pe dorința unor persoane de a-și câștiga puterea și autoritatea, punându-i pe alții într-o lumină proastă. Fenomenul bullying poate fi prezent în orice tip de comunitate, în grupuri sociale, unde persoanele interacționează unele cu altele: la școală, la locul de muncă, în familie, în cartiere, în biserică, în mass-media. Se creează astfel o stare de conflict, care nu poate fi depășită decât dacă se conștientizează existența fenomenului și se acționează la unison.
Așadar, bullying-ul este o acțiune care, efectuată în mod repetat, produce traume. Instrumentele acestui fenomen sunt cuvintele, acțiunele concertate de grup sau excluderea socială.
Scandalul iscat la Cluj, la un bal al bobocilor, ne face să ne punem mii de întrebări. Printre altele, cum s-a ajuns aici, cât de privat este balul bobocilor liceeni, în ce măsură îi putem feri pe adolescenții de astăzi de efectul de bullying, ca părinți cum putem să scăpăm de obsesia adaptării la parenting-ul modern, dar și dacă mai avem responsabilitate. Și nu în ultimul rând, oare îi mai putem înțelege astăzi pe profesorii care sunt supuși presiunilor părinților care așteaptă de la școală să rezolve și problema celor șapte ani de acasă?
Joi, 26 octombrie, în cadrul emisiunii ”Stil de viață”, de la ora 18.05 am vorbit despre bullying, educație, responsabilitate și toleranță. Dar și despre raportarea la normele sociale și la bun simț. Am adus în discuție eroarea părintelui de a oferi hiperprotecție dar și neglijarea îndatoririlor parentale, care, paradoxal, au același efect. Invitată, doamna psiholog și psihoterapeut adlerian, Marcela Arsene.
Steliana Bajdechi