Pe litoral: bilanț de sezon sub așteptări
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 26 septembrie 2017, 18:43 / actualizat: 27 septembrie 2017, 7:05
Bilanț de sezon dezamăgitor pentru litoral, mai ales comparativ cu anul trecut care a reprezentat un record. Turismul balnear a fost pe primul loc în top, cu o creștere de 20% în acest an, urmat de stațiunile montane și Delta Dunării.
Distanța mai mică față de un Aqua Park care poate să fie un bun substitut al plajei a făcut ca sectorul balnear să aibă, anul acesta, o creștere mai mare decât litoralul, este de părere Dragoș Răducanu, secretar general al Federației Patronatelor din Turismul Românesc.
„Litoralul anul aceasta a avut o creștere – zicem noi – normală. Noi am calculat-o undeva la 10-12% în acest moment. Balneo a avut undeva spre 18-20%. Creșterea a fost foarte mare procentual în domeniul balneo pentru că s-au făcut și acolo investiții foarte multe. Pentru mulți români aflați la o distanță mai mare 500-600 de km este mai ușor, mai rentabil, să meargă într-un Aqua Park sau într-o stațiune balneară care dispune de o piscină și au apărut foarte multe parcuri acvatice, în special în vestul țării care atrag mai mult, în special din punct de vedere financiar pentru că – să nu uităm – că în continuare turistul român nu este un turist bogat și distanța de la – dau un exemplu – Oradea până la litoral este prea mare din punctul de vedere al timpului, al infrastructurii de transport și dacă ne gândim cât costă o zi de intrare într-un Aqua Park e uneori chiar mai ieftin decât un șezlong în plin sezon pe litoral.“
S-a simțit impactul voucherelor de vacanță?
„Au fost mai multe vouchere de vacanță decât anul trecut. În primul rând sunt necesare pentru cei care le primesc. Litoralul este suficient de mic din acest punct de vedere, este foarte plin în vârful de sezon ca să mai permită și apariția unor turiști care să vină cu vouchere de vacanță. Noi ne-am dori ca cei care vin cu vouchere de vacanță să vină în perioada de sezon intermediar, cel puțin.“
Deși au fost mai multe evenimente care au atras vizitatori, sezonul estival 2017 a fost „ciudat“, a spus secretar general al FPTR Dragoș Răducanu.
„A început foarte bine, prin vânzări mari pentru că a prins gust turistul român să cumpere vacanțe cu prețuri mai mici prin sistemul Early Booking. După care, în clipa în care au intervenit creșterile normale de preț datorită intrării în sezon, s-a constatat o scădere care s-a suprapus peste vremea nefavorabilă, ceea ce a dus la o scădere cu 20% față de anul trecut a numărului de turiști. Ulterior, activitatea și-a revenit în partea a doua a lunii august când, datorită tarifelor practicate și a modificării vârfului de sezon din punct de vedere climatologic, s-au recuperat pierderile din sfârșitul lunii iulie.“
Pentru anul viitor prețurile vor crește doar în vârful de sezon, unde mai permite piața, cu maximum 5% cât să țină pasul cu inflația, a mai precizat reprezentantul FPTR.
Potrivit unui comunicat al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT) cauzele pentru care litoralul nu s-a ridicat la așteptări au fost: vremea capricioasă, ofertele pentru destinații externe, vânzarea directă realizată de unii hotelieri de pe litoral, tarifele mai mari în medie cu 10% față de anul trecut au dus la scăderea numărului de turiști în stațiunile de pe litoral în sezonul 2017, vânzările înregistrate prin agențiile de turism fiind, în general, la nivelul de anul trecut.
Mamaia a fost, în continuare, în topul preferințelor românilor, urmată de Eforie, Venus, Jupiter și Neptun, alese în special de familiile cu copii. Sejurul mediu pe litoral a fost de 5,5 zile.
„Pe litoral a fost un sezon cu multe provocări, care a început fulminant, cu vânzări foarte mari pe pachetele de Înscrieri Timpurii, vânzări care s-au mai atenuat spre mijlocul verii, și din cauza vremii, care a fost capricioasă, și din cauza faptului că destinații externe precum Antalya au atras mai mulți români anul acesta”, a declarat Adrian Voican, prim-vicepreședinte Asociației Naționale a Agențiilor de Turism.
Și valoarea sejururilor vândute pe vouchere de vacanță este sub așteptări, până la finalul lunii iulie fiind de numai 10,3 milioane de euro.
„Ne-am așteptat ca și angajații din sistemul public, 1,2 milioane de persoane, să primească vouchere de vacanță în acest an și piața să crească de la 10 milioane de euro, în 2016, la 380 de milioane de euro, după calculele noastre. Între timp, în cazul bugetarilor valoarea lor a fost stabilită la numai 1.450 de lei/persoană, iar rectificarea bugetară, în urma căreia și instituțiile publice să poată acorda vouchere de vacanță, s-a făcut la finalul verii“, a precizat Adrian Voican, prim-vicepreședinte ANAT.
Un material realizat de Monica CRUCEANU – COMȘA