Ce drepturi au studenții străini din universitățile constănțene
Publicat de Adrian Băncilă, 8 iunie 2017, 20:02 / actualizat: 9 iunie 2017, 7:53
Studenţii străini din universităţile constănţene au fost informaţi astăzi despre drepturile şi obligaţiile pe care le au ca angajaţi.
Totul s-a desfăşurat în cadrul unei campanii derulate de către poliţiştii de la serviciul Imigrări, în colaborare cu inspectorii ITM Constanţa.
La Universitatea Maritimă din Constanţa, cei mai mulţi străini sunt din Nigeria şi au declarat că doresc să se angajeze abia după terminarea facultăţii.
Subcomisar de poliție Cristian Matea
ASPECTE DE ORDIN PRACTIC LEGATE DE
REGIMUL JURIDIC AL STRĂINILOR ÎN ROMÂNIA
– În atenţia agenţilor hotelieri (TURISM)
STRĂIN = persoana care nu are cetăţenia română sau a unui stat UE/SEE/Confederaţia Elveţiei
Străinul se legitimează cu documentul de călătorie cu care a intrat în România, şi, în cazul în care are dreptul de şedere temporară sau permanentă, cu permisul de şedere .
Se consideră ca un străin are drept de şedere legal in România în urmatoarele situaţii :
1. Prezintă un permis de şedere valabil emis de autorităţile române
Sau o carte de rezidenţă
2. În cazul în care acesta nu are drept de şedere temporară sau permanentă în România, trebuie sa aibă aplicată ştampila de intrare sau viza de intrare .
a) ştampila de intrare se aplică de către punctele de frontieră şi este reprezentată printr-un dreptunghi care are o săgeată orientată spre interiorul ştampilei. Aceasta permite intrarea in România a străinilor după cum urmează :
– străinilor cu a caror ţări avem acord de desfiinţare a vizelor pentru o perioadă de maxim 90 zile în decurs a 6 luni
– străinilor celor care au drept de şedere 90 de zile pentru străinii care au drept de şedere permanent într-un stat membru UE.
– străinilor posesori ai unei vize emisă de un stat UE (colantul în sine este similar celui folosit de autorităţile romăne) li se permite intrarea pe teritoriul României pentru o perioada de 5 zile, cu condiţia ca viza să fie valabilă
!!!!! Caracteristicile permiselor de sedere emise de statele UE sunt identice cu cele emise de autoritatile românesti
b) Viza se concretizează într-un colant în care sunt trecute mai multe elemente :
– valabilitatea (data până cand străinul se poate folosi de viză)
– dreptul de şedere (în cadrul valabilitatii vizei străinul are dreptul să stea în România un anumit număr de zile începând cu data intrării consemnată în ştampila de intrare aplicată pe viză)
– scopul şi tipul vizei
ANGAJAREA STRĂINILOR
excepţii de la obţinerea avizului de angajare
NU este necesară obţinerea avizului de angajare pentru încadrarea în muncă pe teritoriul României a străinilor din următoarele categorii:
a) străinii al căror acces liber pe piaţa muncii din România este stabilit prin tratate încheiate de România cu alte state ;
b) străinii care urmează să desfăşoare activităţi didactice, ştiinţifice sau alte categorii de activităţi specifice cu caracter temporar în instituţii de profil acreditate ori autorizate provizoriu din România, în baza unor acorduri bilaterale sau ca titulari ai unui drept de şedere temporară pentru desfăşurarea de activităţi de cercetare ştiinţifică, şi personalul cu calificare specială, în baza ordinului ministrului educaţiei naţionale, precum şi străinii care desfăşoară activităţi artistice în instituţii de cultură din România, în baza ordinului ministrului culturii;
c) străinii care urmează să desfăşoare pe teritoriul României activităţi temporare solicitate de ministere ori de alte organe ale administraţiei publice centrale sau locale ori de autorităţi administrative autonome;
d) străinii care sunt numiţi la conducerea unei filiale, reprezentanţe sau sucursale de pe teritoriul României a unei companii care are sediul în străinătate, în conformitate cu actele prevăzute de legislaţia română care fac dovada în acest sens;
e) străinii titulari ai dreptului de şedere pe termen lung pe teritoriul României;
f) străinii titulari ai dreptului de şedere temporară pentru reîntregirea familiei în calitate de membri de familie ai unui cetăţean român;
g) străinii titulari ai dreptului de şedere temporară pentru studii; (4 ore / zi)
h) străinii titulari ai dreptului de şedere temporară acordat potrivit prevederilor art. 130 (victime ale unor infracţiuni) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002,
i) străinii, posesori ai unui permis de şedere temporară valabil, acordat în scopul reîntregirii familiei, care au beneficiat anterior de un drept de şedere pe teritoriul României în calitate de membri de familie ai unui cetăţean român şi care se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 64 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
j) străinii care au dobândit o formă de protecţie în România; (azilanţii)
k) solicitanţii de azil de la data la care au dreptul de a primi acces la piaţa forţei de muncă potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare, dacă se mai află în procedura de determinare a unei forme de protecţie;
l) străinii toleraţi, pe perioada cât li s-a acordat tolerarea rămânerii pe teritoriul României.
m) străinii titulari ai dreptului de şedere temporară în scop de muncă, încadraţi în muncă pe teritoriul României cu contract individual de muncă cu normă întreagă, pentru încadrarea în muncă la un alt angajator, cu contract individual de muncă cu timp parţial; (4 ore / zi)
CONTRAVENŢII ŞI SANCŢIUNI LA REGIMUL JURIDIC AL STRĂINILOR
(vom enumera cele mai frecvente contravenţii care pot fi constatate conf. OUG 194/2002 modif., O.25 /2014 si H.G.237 / 2001,republicată)
1. Amenda de la 100-500 lei OUG 194/2002 modif.
a. Neindeplinirea obligaţiei de a se prezenta în termen de 15 zile de la data mutării la o noua reşedinţă sau domiciliu, la formaţiunea pentru imigrări competent teritorial pentru luarea în evidenţă şi efectuarea menţiunilor în actul de identitate
b. Nedeclararea în termen de 48 de ore a furtului sau pierderii documentului de trecere a frontierei la organul de poliţie competent teritorial
c. Neideplinirea de către străin a obligaţiei de a avea în permanenţă asupra sa documentul de identitate, de a nu-l înstrăina şi de a-l prezenta organelor autorităţilor competente ori de cate ori li se solicită
2. Amenda de la 2000-3000 lei – OUG 194/2002 modif.
a. Reţinerea documentului de către persoane neautorizate
b. Facilitarea, sub orice formă, a şederii ilegale a străinilor pe teritoriul României (atenţie deosebită la cazarea turiştilor străini, putând fi sancţionaţi inclusiv recepţionerii unitaţilor de cazare, care au obligaţia să anunţe cadrele poliţiei in astfel de cazuri)
3. Amenda de la 10.000-20.000 lei – art. 36 (art.260, alin.1, lit. e – Codul muncii) – O.G. 25 / 2014 pentru fiecare străin primit la muncă fără aviz de angajare sau detaşare, cu sau fără contract de muncă încheiat în formă scrisă, pentru fiecare persoană identificată .
4. Amenda de la 2000-5000 lei – H.G. 237/2001
a. Nerespectarea obligaţiei privind intocmirea fişei de anunţare a sosirii si plecării turiştilor străini
b. Transmiterea unor informaţii cu privire la sejurul turiştilor
c. Permiterea rămânerii peste noapte a unui vizitator al turistului fără ca pentru acesta sa fie intocmită fişa de anunţare a sosirii şi plecării
5. Amenda de la 5000-10000 lei – H.G. 237/2001
a. Neinformarea organelor de poliţie cu privire la apariţia unor persoane care au săvârşit infracţiuni, au fost date în urmărire, şi a unor persoane cunoscute ca traficanţi, turbulenţi, prostituate, proxeneţi
b. Neasigurarea securitaţii turiştilor şi a bunurilor acestora în structurile de primire turistice
c. Cazarea minorilor sub 14 ani neînsoţiţi de părinţi, reprezentanţi legali, ghizi, antrenori, cadre didactice
Un material realizat de Cecilia Pătrăhău