Atenție locatari: Asociațiile de proprietari și condominiu au o lege nouă
Guvernul a adoptat ieri, la propunerea Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene (MDRAPFE), Legea privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor.
Actul normativ preia reglementări promovate prin proiectul de lege privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor, adoptat în ședința Guvernului din 16 noiembrie 2016, dar clasat în conformitate cu prevederile Hotărârii Biroului Permanent al Senatului din data de 27.12.2016, în baza art. 63 alin. (5) din Constituția României.
Astfel, legea reglementează aspectele juridice, economice şi tehnice cu privire atât la înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari din cadrul condominiilor cu cel puţin 3 unităţi de proprietate imobiliară, cât şi la administrarea, întreţinerea şi folosirea imobilelor sau grupurilor de imobile din condominii care au în structura lor locuinţe sau spaţii cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, aflate în proprietatea a cel puţin 3 persoane fizice sau juridice, fiecare proprietar având o proprietate individuală şi o cotă-parte indiviză din proprietatea comună.
Totodată, legea propune o nouă abordare a gestiunii locuirii colective, fiind aplicabilă tuturor imobilelor formate din teren cu una sau mai multe construcţii, în care există proprietăţi individuale reprezentate de locuinţe şi/sau spaţii cu altă destinaţie, după caz şi cote-părţi indivize de proprietate comună. Astfel, condominiul este abordat în sensul larg al termenului, fie că este cazul locuinţelor situate în imobile colective, fie că este vorba de locuinţe individuale situate în curţi comune sau alte forme de proprietăţi concret delimitate.
În acest context, sunt stabilite statutul condominiului, condiţiile pentru folosinţa, modificarea şi întreţinerea locuinţei, normele de conduită în cadrul condominiului, sunt clarificate principiile de stabilire a cotelor de proprietate comună asupra imobilului şi a organizării condominiului şi sunt reglementate condiţiile de înfiinţare, organizare şi funcţionare a asociaţiilor de proprietari, precum şi raporturile dintre administraţia publică şi asociaţiile de proprietari.
Prevederile legii vizează:
• eficientizarea administrării locuinţelor, fie că sunt imobile colective tip bloc, locuinţe situate în curţi comune sau ansambluri rezidenţiale;
• o mai bună structură a organelor de conducere ale asociaţiilor de proprietari;
• clarificarea responsabilităţilor şi incompatibilităţilor dintre membrii structurilor de conducere din cadrul asociaţiilor de proprietari;
• instituirea regulamentului condominiului, în care să se înscrie regulile de comportament şi de folosire a proprietăţii;
• clarificarea şi eficientizarea relaţiei dintre autorităţile publice şi asociaţiile de proprietari.
Prin recunoaşterea condominiului în sensul acestei legi, se va îmbunătăţi administrarea imobilelor în care se află mai multe proprietăţi şi, implicit, mai mulţi proprietari, iar aceştia vor fi responsabilizaţi. De asemenea, se doreşte întărirea ideii că proprietatea (proprietari individuali de locuinţe sau spaţii cu altă destinaţie aflaţi în condominiu) impune şi obligaţii, nu numai drepturi, obligaţii legate mai ales de conservarea funcţională a imobilului, de asigurarea unui standard ridicat al calităţii vieţii şi de reducerea consumului şi asigurarea eficienţei energetice.
Legea stabileşte şi principiile de organizare şi funcţionare a condominiului, precum şi regulamentul de funcţionare al acestuia. Proprietarii din condominiu trebuie să încheie un acord scris cu privire la regulile şi condiţiile de folosinţă a părţilor comune ale imobilului şi normele de conduită dintre proprietari, numit regulament al condominiului.
De asemenea, legea:
• introduce obligativitatea constituirii de către asociaţiile de proprietari a fondului de reparaţii anual, precum şi a fondului de rulment;
• întăreşte cadrul normativ pentru angajarea de către asociaţiile de proprietari a persoanelor fizice autorizate sau persoanelor juridice cu obiect de activitate administrarea condominiilor, înfiinţate potrivit prevederilor legale în vigoare;
• detaliază şi clarifică atribuţiile administratorului, ale preşedintelui, ale comitetului executiv, ale cenzorilor, tipul de relaţii dintre aceştia, precum şi procedurile de aprobare a deciziilor privind realizarea lucrărilor de reabilitare a imobilului şi de limitare a consumului energetic;
• introduce obligativitatea ca lucrările de reabilitare pentru imobilele de locuinţe având mai multe tronsoane/scări să se facă unitar, şi nu pe segmente de clădire (în cazul condominiilor de tipul imobilelor colective multietajate, modificarea aspectului faţadei se poate face numai în mod unitar pe întreg condominiul, indiferent de numărul asociaţiilor de proprietari constituite pe scări sau tronsoane, în baza unei documentaţii tehnice elaborate în condiţiile legii, de către arhitecţi cu drept de semnătură şi cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, regimul monumentelor istorice şi al zonelor protejate, reabilitare termică pentru creşterea performanţei energetice a clădirilor şi reabilitarea structural-arhitecturală a anvelopei acestora pentru creşterea calităţii arhitectural-ambientale a clădirilor;
• introduce dreptul de preempţiune la preţ egal al autorităţilor administraţiei publice locale asupra locuinţelor executate silit pentru recuperarea datoriilor proprietarilor la cotele de contribuţie la cheltuielile asociaţiei; aceste locuinţe vor fi folosite ulterior numai ca locuinţe sociale, proprietarii executaţi silit având prioritate la repartizarea acestora, numai dacă îndeplinesc condiţiile stabilite pentru accesul la locuinţele sociale;
• detaliază modalităţile şi procedurile cu privire la furnizarea şi contractarea serviciilor de utilităţi publice în condominii (modalitatea de facturare în comun la nivel de asociaţie de proprietari sau de facturare individuală la nivel de proprietar, convenţiile de facturare individuală, contractele individuale de furnizare/prestare a serviciilor de utilităţi publice), precum şi modalităţile şi procedurile de contractare şi facturare a serviciilor de utilităţi publice în ansamblurile rezidenţiale.
Legea privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor abrogă Legea nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, în contextul noii abordări a condominiului. Până în prezent, reglementările vizând condominiul se refereau doar la imobile colective – blocuri de locuinţe şi ofereau cadrul organizării asociaţiilor de proprietari şi principiile de administrare a acestor imobile colective.
În vederea realizării într-un termen scurt a tuturor obiectivelor vizând domeniul locuirii şi al construcţiei de locuinţe, în concordanţă cu reglementările proiectului de lege prezentat, MDRAPFE a utilizat o serie de studii şi documentaţii necesare pentru fundamentarea şi elaborarea actelor normative, a documentelor strategice din domeniu şi a metodologiilor de punere în aplicare şi evaluare a prevederilor legale. Proiectul legislativ a rezultat în urma unei ample lucrări de analiză şi sinteză a reglementărilor specifice domeniului, realizat de specialiştii direcţiilor de specialitate din cadrul MDRAPFE.
Proiectul de lege a beneficiat de consultarea populaţiei, a reprezentanţilor asociaţiilor de proprietari, a structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale.
Sursa – stiripesurse.ro
Ce se intampla daca membrii asociatiei decid prin vot ca nu este nevoie de un fond de rulment (care le blocheaza niste bani), si totodata experienta ultimilor 10 ani demonstreaza ca toti membrii asociatiei au platit la termen cota parte din cheltuielile de utilitati facturate lunar?
De ce intervine legea cu dispozitii care obliga o asociatie cu personalitate juridica sa actioneze contrar intereselor membrilor sai (atat timp cat acesti membrii au stabilit ceva prin statutul de asociere si respecta cele stabilite?
legea 230/2007 ,permite puturosilor , prostilor ,ex, chipu tudor ,bl. 69 , sa dea in judecata un fost presedinte care nu a avut pretentia sa primeasca salariu ,dar din cauza celor scrise ,sunt chemat in judecata sa le platesc lor prostia , nesimtirea ,delasarea , puturosenia ,etc ,halal minte ce au ,j avrele . si o dobitoaca sa-mi zica sa ma mut din bloc ,ca asa vrea ea , ca nu vrea sa fie si ea presedinta fara bani .
De 20 de ani sustin acelasi presedinte ,ptr, ca i-au corupt ,ex. cand s-a facut actele de cadastru ,( motiv de la primarie ptr.,reabilt. blocului ) 5 proprietari au platit 150 de roni ,ceilalti 300 + 30 scris cu pixul ,oare cine a luat acei 30 de lei de la cca 20 de ap.? ,presedintele care acum plateste cu viata , aflandu-se in spit. Elias in coma de 35 de zile ,oare pe banii cui , ca de spitalul cere bani ,nu-i asa ?
Nea onoare! Nu te obligă nimeni să fii președinte. Stai tată acasă şi îngrijește-ţi sănătatea. Am şi eu un asemenea individ de care nu poţi scăpa de 20 de ani, se ţine cu dinţii şi ghearele de acest post. Oare de ce? Îţi spun eu. Are misiune de la partid să facă rost de bani pentru partid, are pensie de 5000 lei, la ce-i mai trebuie încă 1000 de lei? Sunt bani furaţi pentru partid, face diverse servicii unor putori pentru voturile lor pentru partid. Noua lege este o batjocură la statutul nostru de proprietari.
Corina Cory Sunt siderata de art 26:
Daca o hotarare a adunarii generale este contrara legii, statutului sau acordului de asociere a asociatiei de proprietari sau este de natura sa produca daune intereselor proprietarilor, acestia pot ataca in justitie respectiva hotarare, in termen de 45 de zile de la adoptarea acesteia. Actionarea in justitie nu intrerupe executarea hotararii decat in cazul in care instanta dispune suspendarea acesteia. Legea permite HOTIILE prin art 26 si incalcarea drepturilor proprietarilor -Hotararile adunarii generale se reduc in majoritatea cazurilor la un grup de interese a catorva proprietari – hotarasc tot ce le poate fi favoribil pentru delapidare,fraudare sau incarcarea cotelor de intretinere a celorlalti proprietari care ,ori nu stiu ori nu inteleg consecintele luarii unor hotarari propuse de membrii comitetului executiv care isi fac favoruri personale ! La noi de exemplu ,membrii comitetului executiv de 1 an de zile apar cu minus la cotele de intretinere sub pretextul avansului drept cheltuieli de judecata -au propus un onorariu intr-un proces in care au pierdut pentru angajare aparator pentru A.P ,3000 LEI UN SINGUR TERMEN INCARE AU CERUT INCETAREA PROCESULUI PE CALE AMIABILA -si de atunci sunt cu minus la intretinere ,deci le platim noi ,ceilalti proprietari cotele de intretinere ,am fost singura care m-am opus la sedinta dar nimeni nu a tinut cont de parerea mea ! Desi ilegala hotararea aceasta are efecte in buzunarul proprietarilor -la unii cu plus ,la altii cu minus ! Penalizarea permisa de lege de 0,2 % este uriasa iar comitetul executiv inventeaza tot felul de motive sa nu ti incaseze cu anii pentru a obtine aceste fonduri din penalizari pe care si le impart frateste presedintele cu administratorul ,cenzorul si cei din Comitetul executiv si cativa proprietari tari in muschi ! Trebuie anulat acest 0,2% ,corect find 0,02% ca la penalizarile impuse de furnizori ! Esti obligat si penalizat sa platesti unui administrator care face ce vrea cu incasarile ,mai putin sa le puna in contul ASOCIATIEI DE PROPRIETARI SAU SA PLATEASCA UTILITATILE ! La noi banii incasati drept cote de intretinere de la cele 36 apartamente, se folosesc pentru plata ONORARIIavocati ,apoi se recupereaza de membrii C E care cica au facut plati avans avocati si apoi si-i recupereaza prin scaderea din sumele de intretinere datorate de acestia !
Fotografia postată de Corina Cory.
Îmi place · Răspunde · 1 oră · Editat
Editează
Corina Cory
Corina Cory AP 13 ,17 .25 .33 restituire cheltuieli de judecata ,dar nu sunt parti in proces ap ,13-cenzor si ap 25 care este presedinte de bloc dar nu proprietar reprezinta AP in instanta si isi recupereaza cheltuielide judecata iar ap 17 si 7 parti in proces si…Vezi mai mult
Fotografia postată de Corina Cory.
Îmi place · Răspunde · 1 oră · Editat
Editează
Corina Cory
Corina Cory Portal > Judecătoria SECTORUL 5 BUCUREŞTI > Informaţii dosar
Informaţii dosar
Informaţii generale…Vezi mai mult
Îmi place · Răspunde · 1 oră · Editat
Editează
Corina Cory
Corina Cory Portal > Tribunalul BUCUREŞTI > Informaţii dosar
Informaţii dosar
Informaţii generale…Vezi mai mult
Îmi place · Răspunde · 1 oră
Editează
Corina Cory
Corina Cory Nu mai conteaza solutia ca au votat sa-si recupereze sumele din avans cheltuielide judecata ,bani pe care si-i impart pentru ambele tabere 1
Îmi place · Răspunde · 1 oră
Editează
Corina Cory
Corina Cory Stop cu penalitatatea de 73%pe ani ,0,2% pe zi la cotele de intretinere ,banii se duc in buzunarele oportunistilor -presedinte,administratori si un grup de interese al gastilor din fiecare bloc ! Trebuie sa facem o lista de semnaturi chiar si on line pentru schimbarea procentului urias de 0,2% pe in 0,02 % pana la aprobarea noii legi a Asociatiilor de proprietari pe 7 septembrie 2017 ,cel mult maximul penalitatilor furnizorilor ,sumele uriase din penalizari intra in buzunarul sefilor Asociatiilor de proprietari prin prime sau cheltuieli fictive , Asociatia de Prooprietari este non profit dar in realitate acest 0,2% aplicat sumelor restante la cotele de intretinere ,unde administratorul sustinut de Comitetul executiv face tot posibilul sa nu poti plati cotele de intretinere pentru a-si aduna penalizari cat mai mari din care isi impart ca pe niste dividente ,sau ca si profit sumele din penalizarile celor nevoiasi ,pe care ii arunca in strada si ei isi impart banii !
Îmi place · Răspunde · Chiar acum
de ce nu ati reglementat si plata liftului(inlocuire,reparatii,etc)a celor de la parter care au ajuns sa plateasca mai mult decat cei de la etajele superioare si ar trebui prin aceasta noua lege sa aiba mai multa responsibilitate presedintele impreuna cu comitetul in privinta recuperarii restantierilor mari si cei care platesc din doua in doua luni pt ca facturile de la furnizori vin in fiecare luna, aceste procese dureaza foarte mult in instanta(sa se judece la urgenta si sa infiintati din nou aceasta instanta in cadrul primariilor) si mai mult interes pt pastrarea curateniei sa existe contraventii pt cei ce arunca gunoiul pe geam si nu in ultimul rand ar trebui sa existe o lege care SA DESFIINTEZE GHENELE DE PE SCARILE BLOCULUI, gunoiul sa se colecteze in containere mari in strada, astfel de evita gandacii, sobolanii, etc!!!!
Ce număr are legea ? De când se aplică ? Legile nu se votează în parlament, acum le adoptă guvernul ?De unde poate fi procurată această lege ?