MAREA BRITANIE: Documente noi pentru cetățenii UE. Formular cu 85 de pagini
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 10 martie 2017, 06:47
În timp ce politicienii britanici sunt profund divizați cu privire la garantarea unilaterală a drepturilor cetățenilor din Uniunea Europeană aflați în Marea Britanie după ieșirea țării din UE, au apărut îngrijorări cu privire la procesul de înregistrare a celor peste trei milioane de persoane vizate. Sistemul actual folosit pentru cei din afara UE este greoi și riscă să fie aruncat în haos după Brexit.
Ministrul de interne, Amber Rudd, a spus că după ieșirea Marii Britanii din Uniune cetățenii UE vor avea nevoie de un anumit tip de documente, scrie rfi.ro.
Aceste documente le vor fi necesare pentru a se identifica față de instituțiile de stat, angajatori sau proprietari de imobile de închiriat, pentru a-i deosebi de ceilalți cetățeni UE sosiți în Marea Britanie după o anumită dată, care rămâne de stabilit.
Deși Marea Britanie nu face parte din Zona Schengen și înregistrează cetățenii UE care intră în țară, cei care părăsesc țara sunt înregistrați doar din 2015, așa că nu e clar cine sunt cei care au plecat deja.
„Va fi un coșmar birocratic. Ministerul de interne nu are destui angajați: pur și simplu nu există modalitatea de a examina documentația pentru trei milioane de persoane. Vor fi întârzieri masive. Vom putea să o facem dacă suntem pegătiți să alocăm bani și resurse”, spune Jonathan Portes, profesor de economie și politici publice la King’s College din Londra, citat de cotidianul Times.
La ora actuală, cetățenii UE nu sunt obligați să ceară un certificat de rezidență permanentă, care se acordă celor din afara UE după cinci ani de ședere legală în Marea Britanie.
Dar în cele șase luni după referendumul din 23 iunie 2016 în care electoratul a votat în favoarea ieșirii din UE peste 130000 de cetățeni UE și familiile lor au făcut cerere de rezidență permanentă. În 2016 65195 cetățeni UE au primit drept de ședere permanentă față de 18064 în 2015.
La ora actuală există formulare diferite pentru rezidență permanentă pentru cetățenii din UE și cei din afara UE.
Formular de 85 de pagini
Formularul de cerere pentru drept de ședere nelimitată are 85 de pagini și completarea lui poate fi extrem de dificilă pentru unii solicitanți.
Aici trebuie documentată fiecare absență din Regatul Unit, lista țărilor vizitate, datele de plecare și sosire, alături de dovezi cu privire la rezidență continuă.
Ministerul de interne recomandă anexarea de documente care dovedesc faptul că solicitantul a lucrat, detaliile angajatorilor, dovezi de plată și extrase de cont bancar.
Experții și mai recent un comitet parlamentar au recomandat simplificarea procedurilor de înregistrare pentru a face față valului de cereri din partea cetățenilor UE, mai ales dacă guvernul fixează un termen limită până la care cetățenii UE aflați în Marea Britanie vor avea drepturile garantate.
„Actualul proces prin care cetățenii UE pot solicita drept de ședere permanentă, utilizând un formular de 85 de pagini și care necesită dovezi masive în sprijinul cererii este prea complex și costisitor pentru clarificarea statutului a până la trei milioane de oameni. Comitetul constată că procesul de solicitare este disproporționat de greoi iar întrebările implică colectarea de informații care depășește cu mult ceea ce este necesar pentru a dovedi de ședere pe o perioadă de 5 ani.” se spune în raportul comisiei parlamentare pentru Brexit a Camerei Comunelor.
Unii experți sugerează date privind impozitele, asigurarea socială, contracte de închiriere sau dovezi de angajare.
Guvernul nu a stabilit încă termenul limită, deși au apărut speculații că acesta ar putea fi data la care premierul Theresa May va invoca articolul 50 al Tratatului de la Lisabona care declanșează procesul de negocieri cu UE, proces care durează doi ani și se termină cu încetarea statutului de membru al Uniunii pentru Marea Britanie.
Sursa rfi.ro