De ce păgubiții nu beneficiază de legea RCA?
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 28 februarie 2017, 17:55
Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (A.S.S.A.I.) a efectuat o scurtă analiză a cauzelor pentru care păgubiţii RCA nu beneficiază de majoritatea drepturile prevăzute în OUG şi normele privind RCA-ul. Cei mai mulți dintre păgubiţii RCA nu au fost informaţi despre drepturile pe care le au de către jucătorii din piaţa de asigurări: UNSAR, UNSICAR şi ASF. Cele trei organizaţii au aplicat “principiile omertei” în relaţia cu consumatorii, deşi intra în atribuţiile lor să informeze consumatorii de asigurări, acuză ASSAI. Cu toate că drepturile esenţiale ale păgubiţilor au fost făcute publice de către Asociație în ultimele săptămâni, aceste prevederi nu sunt respectate de către majoritatea pieţei de asigurări din România.
ASSAI a indentificat o serie de cauze pentru care păgubiţii RCA nu sunt informaţi cu privire la drepturile pe care le au:
Drepturile păgubiţilor RCA intra în conflict cu interesele financiare ale firmelor de asigurări, iar acestea nu îşi doresc păgubiţi informaţi care să îşi ceară drepturile de la aceştia.
(exemplu: constatarea daunei în termen de 5 zile, în locul indicat de către păgubitul RCA, închirierea unui autovehicul pentru perioada reparaţiei, alegerea unităţii reparatoare de către păgubitul RCA şi nu de către asigurator etc).
Pentru că UNSAR şi UNSICAR nu informează şi consiliază clienţii atunci când vând un produs de asigurare obligatoriu şi nici nu îi acordă întregul sprijinul necesar atunci când păgubitul RCA are o dăuna.
“Dacă în cazul UNSAR nu există niciun interes ca păgubitul RCA să îşi cunoască drepturile, în cazul UNSICAR nu cred că există scuze, singura explicaţie ar fi faptul că iubesc mai mult comisionul primit de la asiguratori decât clientul lor. Aceasta este probabil şi cauza pentru care marii brokeri au părăsit această organizaţie şi pun bazele Patronatului Român al Brokerilor de Asigurare şi Reasigurare (PRBAR) a declarat preşedinte ASSAI, Cristian Muntean, citat într-un comunicat de presă.
ASF nu informează corespunzător asiguraţii şi păgubiţii RCA
Toate informările cu privire la drepturile păgubiţilor RCA prezentate de către ASSAI ar fi trebuit realizate încă din luna decembrie 2016 de către ASF, în mod continuu şi aplicat, printr-o campanie de informare care să conţină într-un limbaj simplu, uşor de înţeles pentru consumator, drepturile şi obligaţiile pe care aceştia le au în relaţia cu asiguratorul RCA, însoţită de exemple de tipuri de abuzuri şi soluţiile pe care ASF le oferă păgubiţilor abuzaţi. Acest lucru nu se întâmplă din următoarele două cauze principale:
– modul de finanţare a ASF direct din contribuţiile asiguratorilor;
– numirea în funcţii de conducere din ASF a unor persoane nepregătite sau/şi cu relaţii nepotrivite cu piaţa supravegheată;
ASF nu a prevăzut sancţiuni aplicabile asiguratorilor pentru abaterile curente, acuză conducerea Asociației.
Sintagma “interesul consumatorului de asigurări”este fluturata în mod periodic şi demagogic de către ASF, care nu doreşte în realitate decât o reforma superficială, de imagine, a acestei pieţe.
ASF este atât de preocupată de protejarea consumatorilor de asigurări încât a avut grijă să nu prevadă sancţiuni aplicabile celor care încalcă legea şi abuzează consumatorul.
Exemple de abuzuri care au loc zilnic în piaţă de asigurări din România, pentru care nu există din partea ASF, sancţiuni clare şi proporţionale cu gravitatea şi recurenta abuzului:
– neefectuarea constatării daunei în termenul legal de 5 zile lucrătoare;
– refuzul asiguratorului de a efectua constatarea daunei în locul indicat de către păgubitul RCA;
– subevaluarea preţului autovehiculului declarat dăuna totală atunci când trebuie achitata despăgubirea către păgubit (păgubitul RCA primeşte cu 35 – 50% mai puţini bani);
– răspunsul la reconstatarile de dăuna sunt transmise de regulă, de către asiguratorul RCA, în afară termenului legal de 3 zile;
– impunerea unor soluţii tehnice neconforme (ieftine) care în loc să aducă autovehiculul avariat în starea anterioară producerii accidentului, conduce la scăderea siguranţei în trafic;
(Exemplu: reparat bari din plastic şi jante – pentru care producătorul auto nu prevede soluţie de reparaţie, ci doar de înlocuire, o astfel de reparaţie constituind un real pericol public în trafic);
– introducerea abuzivă în cercetări ce pot dura 90 de zile a dosarelor de dăuna;
– plata despăgubirii în afară termenului legal;
– diminuarea cuantumului despăgubirii în mod abuziv (85% dintre plăţile de despăgubire sunt efectuate doar parţial de către asiguratori), fără a fi prezentate justificări tehnice şi legale;
Pentru toate aceste fapte, asiguratorul RCA NU PĂŢEŞTE NIMIC, chiar dacă este depusă reclamaţie la ASF!
“În ciuda faptului că există câteva persoane bine intenţionate în ASF care cunosc aceaste situaţii abuzive şi ilegale, acestea ridică din umeri neputincioase, neavând “pârghiile legale”prin care să intervină. ASF, sub pretextul că nu are în regulamentul de funcţionare (pe care singur şi-l stabileşte) prevederi care să sancţioneze prompt şi să descurajeze astfel de practici ilegale şi abuzive ale asiguratorilor, nu ia nicio măsură de corectare a conduitei pieţei de asigurări, pentru a nu muşca mâna care îi hrăneşte” a precizat Cristian Muntean, Preşedinte ASSAI.
ASSAI reamintește faptul că regulamentul de funcţionare intra în sarcina consiliului ASF condus de către Mișu Negrițoiu.
Pentru modul exemplar în care funcţionează instituţia, consiliul ASF a decis la jumătatea lunii februarie 2017 ca angajaţii instituţiei, în frunte cu întreg consiliul ASF, să primească echivalentul a trei salarii nete reprezentând “prime de performanţă”.