CONSTANȚA: Termenul până la care magazinele mai pot vinde produsele din colecţia de toamnă-iarnă la reduceri
Publicat de Arantxa Catană, 18 ianuarie 2017, 17:17
Până pe 15 aprilie magazinele au posibilitatea să vândă produsele din colecţia de toamnă – iarnă la preţuri reduse.
Pe lângă promoţiile şi reducerile practicate în general în această perioadă, comercianţii mai au la dispoziţie, începând din 15 ianuarie, o nouă metodă de accelerare a vânzărilor: soldarea. Aceasta este o metodă de lichidare a stocurilor cu articole de iarnă, în special mănuşi, fulare, căciuli, paltoane, încălţăminte, dar şi echipament sportiv, clienţii magazinelor cu astfel de produse fiind aşteptaţi cu reduceri masive.
Potrivit legislaţiei în vigoare, pot fi supuse operaţiunilor de soldare numai produsele nealimentare a căror desfacere are caracter sezonier. În cazul de faţă, este vorba despre articole care sunt utile doar iarna. În această categorie se încadrează grupe de produse cum ar fi: confecţii inclusiv blănărie, pielărie, produse de marochinărie şi galanterie, tricotaje, ţesături, încălţăminte, articole sport-turism, unele cosmetice, aparate de încălzire şi climatizare, ventilatoare, precum şi alte produse similare.
Nu pot fi vândute în regim de soldare articole de uz permanent (nesezonier), cum sunt electronicele, electrocasnicele, alimentele, dulciurile, băuturile sau produsele de menaj.
Comercianţii trebuie să anunţe în prealabil la primăria localităţii unde se vor desfăşura vânzările faptul că intenţionează să practice soldări. Pentru ca o tranzacţie să fie acceptată ca soldare, comerciantul trebuie să facă dovada că a achitat furnizorului contravaloarea mărfurilor expuse şi că nu le va vinde mai ieftin decât suma achitată. De asemenea, comerciantul trebuie să-şi ia angajamentul că este o lichidare de stoc, respectiv că nu va repeta această metodă de vânzare cu alte mărfuri din aceaşi categorie.
În cazul Constanţei, comercianţii trebuie să anunţe Poliţia Locală, a precizat purtătorul de cuvânt al instituţiei, Valentina Chiriţă, iar notificările se depun la Centrul Informare Cetăţeni aparţinând Primăriei Constanţa. Până în prezent s-au primit 32 de notificări de la agenţii economici care îşi desfăşoară activitatea în Constanţa. Cei care nu respectă perioadele legale pentru soldări riscă amenzi cuprinse între 2.000 şi 10.000 de lei.
Orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse sau servicii identice. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului nou (redus), a spus Rodica Mocanu, reprezentanta Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor Constanţa.
„Stocul de produse propus pentru soldare trebuie să fie constituit în prealabil în structura de vânzare respectivă, în spaţiile de vânzare şi depozitele structurii de vânzare, precum şi, după caz, în unul sau mai multe depozite ale comerciantului, cu cel puţin 15 zile înainte de data de debut a vânzării de soldare, şi nu va fi reînnoit după constituire sau în cursul vânzărilor de soldare“, se arată în normativele care reglementează acest tip de comerţ.
Pentru a evita posibilele tentantive de a fi înşelaţi, consumatorii trebuie să urmeze câteva sfaturi elaborate de Protecţia Consumatorilor.
- să știe că orice vânzare cu preț redus, indiferent de tip (de soldare, de lichidare, promoțională etc) trebuie să fie însoțită sau precedată de publicitate și anunțată sub denumirea ei („soldare/soldari/solduri”, “lichidare”, “promoții” etc), însoțită de data de debut și de durata acesteia;
- să știe că, în cazul în care oferta este deja în derulare, consumatorii trebuie să fie informați cu privire la valabilitatea reducerii sau că oferta este valabilă numai “în limita stocului disponibil”;
- să verifice dacă oferta mai este valabilă în momentul respectiv;
- să verifice dacă reducerea de prețuri anunțată este identică cu cea reală (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casă, dacă prețul afișat este cel facturat);
- la achiziționarea pachetelor promoționale de tipul „3 la preț de 2”, trebuie să verifice prețul individual al produselor, care trebuie să existe în mod obligatoriu la vânzare, pentru a-l putea compara cu prețul pachetului promoțional;
- să solicite informații suplimentare atunci când au nelămuriri privind orice campanie publicitară făcută prin orice mijloace (în cadrul magazinului, prin afișe sau pliante, prin anunțuri pe site etc);
- să știe că orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat; fie prin mențiunile „preț nou”, „preț vechi” lângă sumele corespunzătoare; fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat, indiferent de tipul de vânzare cu preț redus (soldare, lichidare, promoționale etc).