Încep REDUCERILE. Ponturi pentru a cumpăra inteligent
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 14 ianuarie 2017, 10:54
Luna ianuarie este mult aşteptată de români mai ales din cauza reducerilor practicate de mall-uri şi marile lanţuri de magazine, după sărbătorile de iarnă. Fie că este vorba de cumpărături de haine sau de produse electronice şi electrocasnice, cei interesaţi trebuie să fie atenţi la câteva aspecte pentru a nu le părea rău mai târziu. RomaniaTV.net a făcut o listă a pricipalelor lucruri la care cumpărătorii ar trebui să se uite înainte de a scoate banii din buzunar.
Campaniile publicitare ale marilor lanţuri de magazine şi supermarket-uri continuă la fel de agresiv şi după sărbători, în luna ianuarie, cunoscută drept prima lună a reducerilor, când cei interesaţi pot găsi produse mai ieftine chiar şi cu 70% faţă de cele din plin sezon.
Dacă regulile de soldare sunt destul de clare în cazul magazinelor, pentru a se putea bucura din plin de produse, cumpărătorii trebuie să fie şi ei atenţi la câteva aspecte: valoarea reducerii, cum se acordă reducerea şi în ce perioadă este valabilă.
RomaniaTV.net a întocmit o listă a principalelor aspecte de care ar trebui să ţină cont cumpărătorii, pe baza celor transmise de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).:
– orice vânzare cu preţ redus, indiferent de tip (de soldare, de lichidare, promoţională) trebuie să fie însoţită sau precedată de publicitate şi anunţată sub denumirea ei („soldare/soldări/solduri”, „lichidare”, „promoţii”), însoţită de data de debut şi de durata acesteia
– în cazul în care oferta este deja în derulare, consumatorii trebuie să fie informaţi cu privire la valabilitatea reducerii sau că oferta este valabilă numai „în limita stocului disponibil”, să verifice dacă oferta mai este valabilă în momentul respectiv
– orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat; fie prin menţiunile „preţ nou”, „preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare; fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat, indiferent de tipul de vânzare cu preţ redus (soldare, lichidare, promoţionale)
– la achiziţionarea pachetelor promoţionale de tipul „3 la preţ de 2″, trebuie să verifice preţul individual al produselor, care trebuie să existe în mod obligatoriu la vânzare, pentru a-l putea compara cu preţul pachetului promoţional
– cumpărătorii trebuie sp verifice dacă reducerea de preţuri anunţată este identică cu cea reală (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casă, dacă preţul afişat este cel facturat)
– cumpărătorii să solicite informaţii suplimentare atunci când au nelămuriri privind orice campanie publicitară făcută prin orice mijloace (în cadrul magazinului, prin afişe sau pliante, prin anunţuri pe site etc).
Cele mai grave nereguli descoperite de comisarii ANPC la vânzările cu reduceri
Înainte de a scoate banii din buzunar pentru produsele aflate la reducere, românii ar trebui să verifice şi neregulile găsite de Protecţia Consumatorilor până acum, în campaniile anterioare:
– preţul practicat nu reprezenta cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, ci dimpotrivă, preţul cel mai mare
– preţuri promoţionale care fuseseră reduse în anul anterior şi care nu mai puteau fi considerate „preţuri reduse” (se consideră reducere de preţ doar dacă aceasta are loc în ultimele 30 zile dinaintea debutului campaniei promoţionale)
– produse cu preţ redus cu 20-50% fără a fi însă afişat preţul nou, consumatorii fiind informaţi că preţul redus va fi calculat la casă
– articole textile cu titlu de reducere 20% și 30%, fără a fi menţionat pe etichetă „preţ vechi/preţ nou” sau nefiind afişat niciun preţ
– produse aflate pe rafturi diferite cu procente diferite de reducere – pe un raft reducere de 30%, pe un alt raft 40%, pe altul 50%
– nerespectarea prevederilor legale privind combaterea practicilor incorecte în cazul publicităţii – diverse pachete promoţionale care anunţau reducere de 50% pentru unul dintre produsele supuse promoţiei, informaţie care însă nu s-a confirmat
– nerespectarea prevederilor privind vânzările de soldare – regulile de publicitate a preţurilor nu erau respectate, existând doar preţul nou, fără a se putea face o comparaţie.
Când pot fi efectuate vânzările la reducere, în ianuarie
Conform prevederilor în vigoare, vânzările de soldare pot fi efectuate numai în cursul a două perioade pe an, cu o durată maximă de câte 45 de zile fiecare, cu condiţia ca produsele propuse pentru soldare să fie achitate furnizorului de către comerciant cu cel puţin 30 de zile înaintea datei de debut a perioadei de vânzări de soldare şi oferite spre vânzare în mod obişnuit înaintea acestei date.
Perioadele de soldări sunt stabilite în următoarele perioade: 15 ianuarie – 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamnă/iarnă, respectiv 1 august – 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primăvară/ vară.