Modificări importante aduse Legii Educației Naționale
Publicat de , 8 decembrie 2016, 15:33
Mai multe intervenții punctuale care vizează deblocarea unor situații din domeniul educației și cercetării, respectiv creșterea calității în sistemul de învățământ sunt cuprinse într-o ordonanță de urgență adoptată astăzi de Executiv. Cele mai multe modificări sunt aduse Legii Educației Naționale nr.1/2011 și au incidență în funcționarea învățământului preuniversitar și superior, fără a viza însă amendamente de reformă.
Iată principalele modificări aduse de actul normativ:
În ceea ce privește învățământul preuniversitar, o primă măsură implică modalitatea de susținere a examenului de definitivat în sensul că o persoană îl poate susține concurs de cel mult trei ori fără a plăti taxă. Ulterior, susținerea examenului va fi condiţionată de achitarea unor taxe stabilite de Ministerul Educaţiei Naționale și Cercetării Științifice. De asemenea, persoanele care nu au promovat acest concurs se pot prezenta la o nouă sesiune după reluarea, de fiecare dată, anterior susţinerii examenului, a stagiului de practică de un an şcolar.
Pentru candidații (cadre didactice debutante) care nu au dobândit definitivarea în învățământ şi au ocupat un post didactic vacant, prin concurs naţional, directorul unităţii de învățământ încheie contractul individual de muncă pe o perioadă de cel mult un an şcolar. În situaţia în care aceştia promovează în termen de cel mult 6 ani de la ocuparea postului didactic vacant, prin concurs naţional, examenul pentru definitivarea în învățământ, consiliul de administraţie modifică durata contractului individual de muncă din perioadă determinată în perioadă nedeterminată.
Actul normativ aprobat astăzi reglementează și forma de echivalare a gradului didactic I pentru personalul didactic care a obținut titlul științific de doctor în domeniul în care poate fi încadrat sau în domeniul științelor educației și care îndeplinește cumulativ condițiile de formare inițială și condițiile de vechime la catedră, de minimum 4 ani de la obținerea definitivării în învățământ.
Ordonanța de urgență mai stipulează că învățământul special integrat se organizează în învățământul de masă, prin cuprinderea fiecărui preșcolar și elev cu dizabilități sau cerințe educaționale speciale în grupe, clase sau formațiuni de studiu în învățământul de masă. Durata şcolarizării copiilor cu cerinţe educaţionale speciale poate fi mai mare decât cea precizată prin lege şi se stabileşte în funcţie de nevoile individuale, de gradul şi tipul dizabilităţii, prin ordin de ministru. Prin excepție, în învățământul de masă se pot organiza grupe/clase speciale cu elevi cu dizabilități, cu avizul inspectoratului școlar județean/ISMB, în conformitate cu normele metodologice aprobate prin ordin al ministrului Educației.
În învățământul superior o modificare importantă vizează funcționarea școlilor doctorale. În acest sens, ordonanța prevede acreditarea temporară a școlilor doctorale, pentru anul 2016-2017, până la aprobarea noii metodologii de evaluare externă și derularea evaluărilor externe necesare acreditării școlilor doctorale, astfel încât acestea să poată organiza examene de finalizare a studiilor doctorale și să poată emite diplome și titluri universitare recunoscute de către MENCS. Se modifică, de asemenea, condițiile pentru ocuparea funcţiei didactice de profesor universitar, înlocuindu-se criteriul deținerii atestatului de abilitare cu cel al deținerii calității de conducător de doctorat. Noua reglementare referitoare la ocuparea funcției de profesor universitar se aplică începând cu anul universitar 2017-2018.
În exercitarea atribuțiilor sale, Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice colaborează cu Consiliul Naţional al Rectorilor sau alte structuri asociative ale universităților, cu autorităţi şi asociaţii profesionale şi ştiinţifice naţionale şi internaţionale reprezentative, federaţii sindicale reprezentative la nivel de sector învățământ superior și cercetare, precum și cu federaţii studenţeşti legal constituite la nivel naţional. Reprezentanții acestor structuri sunt parteneri de dialog social.
De asemenea, actul normativ prevede că angajarea pentru participarea la un proiect de cercetare câștigat în urma unei competiții naționale și/sau internaționale, se poate face pe perioadă determinată, fără parcurgerea altor formalități prealabile, prin încheierea unui contract individual de muncă pentru personalul nominalizat în listele de personal ca membri în echipa proiectului.
Ordonanța reglementează și câteva aspecte care vizează funcționarea sistemului național de asigurare a calității, aducând modificări Ordonanței de urgență nr.75/2005 privind asigurarea calității educației. Astfel, universitățile care, în urma evaluării instituționale, nu îndeplinesc standardele de calitate, vor depune un dosar prin care solicită o nouă evaluare în termen de doi ani de la data primei evaluări. În plus, universitățile care nu îndeplinesc standardele de calitate, în cadrul a două evaluări instituționale consecutive, vor intra în proces de lichidare. De asemenea, se clarifică prevederile aplicabile neîndeplinirii standardelor de calitate la nivelul programelor de studii universitare de licență/domeniilor masterale.
Ordonanța adoptată astăzi reglementează și activitatea Institutului Naţional de Cercetare „Cantacuzino”, care trece din subordinea Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică și Inovare în subordinea Ministerului Sănătății, cu patrimoniul și personalul aferente. Finanţarea activităţilor desfăşurate de institut se va realiza din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sănătății.