Ce efecte poate avea sistemul de învăţământ home-schooling asupra elevului
Publicat de Arantxa Catană, 27 septembrie 2016, 12:59
Nemulţumiţi de sistemul de învăţământ, sute de părinţi au luat o decizie radicală: şi-au retras copiii de la şcoală şi îi educă acasă.
Sistemul home-schooling este aplicat şi în străinătate: copilul face cursuri acasă, fie cu părinţii, fie cu profesori care vin la domiciliu, iar la final de an, elevii sunt evaluaţi de specialişti.
Însă, în România, deocamdată nu există o legislaţie în acest sens, spune vicepreşedintele federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de părinţi din Învăţământul preuniversitar, Adrian Topor.
„În momentul de față, legislația din România trebuie modificată pentru a se adapta la un astfel de învățământ. Nu trebuie generalizat învățământul acasă, ci trebuie particularizat. Nu cred că este o soluție decât punctuală. Învățământul de masă se adresează unei educații pregătitoare pentru a te descurca în viață, a înțelege ceea ce se întâmplă în jurul tău, și trebuie să existe o anumită conviețuire care se învață inclusiv în școală fiindcă vorbim de educație acolo în școală nu de învățare”, a precizat Adrian Topor.
Psihologii spun că aceşti copii şcolarizaţi acasă cresc într-adevăr mai fericiţi, dar vor avea un handicap important în viaţă, pentru că se vor adapta mult mai greu în societate.
„Noi avem deja o formă de școlarizare la domiciliu pentru copiii care au cerințe educative speciale. Aceia dovedesc printr-un document medical că nu se pot deplasa și că au nevoie de un învățământ la domiciliu. Vin specialiștii acasă și lucrează câteva ore cu copiii. În schimb, din punctul meu de vedere, școlarizarea la domiciliu implică și niște riscuri pentru dezvoltarea psihică a copilului în mod special latura socio-emoțională. Experiențele acestea nu le poate trăi acasă copilul pentru că etapele de dezvoltare implică și integrarea într-un colectiv” a declarat psihologul Laura Secu, coordonatorul Centrului Judeţean de Asisitenţă Psihopedagogică.